dressuur/spring zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

floorxkid

dressuur/spring zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 16:31

Hallo !

Ik heb een vraag, wat is het verschil tussen een dressuur- en een spring-zweep, behalve de lengte?
En is het erg als je met een spring zweep ook dressuur rijdt?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:51

floorxkid schreef:
Hallo !

Ik heb een vraag, wat is het verschil tussen een dressuur- en een spring-zweep, behalve de lengte?
En is het erg als je met een spring zweep ook dressuur rijdt?

Wat wou je daar mee doen dan? Je kunt alleen op de schouder bijtikken en niet achter je kuit. En teugels in een hand is niet echt handig bij dressuur.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:53

Skygirl schreef:
Wat wou je daar mee doen dan? Je kunt alleen op de schouder bijtikken en niet achter je kuit. En teugels in een hand is niet echt handig bij dressuur.

Sorry hoor, maar zo wordt het wel aangeleerd. Zeker bij de jongere en manegeruiters, teugels in 1 hand en dan een tikje. Anders krijg je dat je paard een tik krijgt en tegelijkertijd een rukje in de mond...

TS, het is inderdaad de lengte, maar ook het model. Een springzweep heeft meestal een platte brede slag, een dressuurzweep een koordje. Als jij met een springzweep wilt dressuren is dat helemaal geen probleem hoor!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:56

kleinvosje schreef:
Skygirl schreef:

Sorry hoor, maar zo wordt het wel aangeleerd. Zeker bij de jongere en manegeruiters, teugels in 1 hand en dan een tikje. Anders krijg je dat je paard een tik krijgt en tegelijkertijd een rukje in de mond...

TS, het is inderdaad de lengte, maar ook het model. Een springzweep heeft meestal een platte brede slag, een dressuurzweep een koordje. Als jij met een springzweep wilt dressuren is dat helemaal geen probleem hoor!

Rukje gebeurt niet als je het goed doet.. Het verstoord wel iets de aanleuning, maar met je teugels in een hand pakken heb je dat ook en dat is nogal overbodig als je even iets achter je kuit wil bijtikken.

kleinvosje

Re: dressuur/spring zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:59

Bij een kortere zweep kun je niet de teugels vasthouden, een tikje geven en geen rukje in de mond. Daarom teugels in 1 hand. Bij jongere en manegeruiters is het tik geven voornamelijk bedoeld om harder te gaan, en is het geen bijtikken maar een TIK geven. En dat doe je echt met teugels in 1 hand.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:01

kleinvosje schreef:
Bij een kortere zweep kun je niet de teugels vasthouden, een tikje geven en geen rukje in de mond. Daarom teugels in 1 hand. Bij jongere en manegeruiters is het tik geven voornamelijk bedoeld om harder te gaan, en is het geen bijtikken maar een TIK geven. En dat doe je echt met teugels in 1 hand.

En dit willen ze bij dressuur, dus niet zien. TS ik zou geen zweep gebruiken als het niet nodig is en anders een dressuurzweep. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:02

Nee, dat klopt, maar TS heeft het ook niet gehad over wedstrijden, en als je even in haar profiel had gekeken, zie je dat ze 11 jaar is. Dat is wat ik bedoel met jongere en/of manegeruiters...

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:07

Op veel maneges zie je jonge ruitertjes met een springzweepje leren rijden en op latere leeftijd zie je meer de dressuurzweep.

Ik zie het probleem niet hoor. TS als je net begint met rijden lijkt mij een springzweepje wat handiger. Is makkelijker met leren overpakken enzo.

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:10

een dressuurzweep zit volgens mij alleen maar in de pad bij het springen ;)

floorxkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 19:25

Bedankt kleinvosje.
Idd ik heb altijd geleerd, tuigels in één hand en dan een tik geven.

Koopto666@ Het wordt op de manege waar ik rij aangeraden om eerst te beginnen met een korte zweep te rijden.
Maar nu ik wat verder ben, naar een les met een wat hoger niveau, dus dacht ik hmmm... misschien maar eens een dressuur zweep aan schaffen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:26

Graag gedaan hoor! Als je nog steeds op die manege rijdt, overleg het dan even met je instructeur. Misschien willen ze het in jouw les nog niet of maar een maximale lengte.

floorxkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 19:28

Ik dacht er juist over na omdat meerder mensen in die les een dressuur zweep hebben.
Maar ik zal het morgen nog even na vragen !

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:29

Okee, dan lijkt het me geen probleem! Voor het nette even vragen, dat zullen ze vast op prijs stellen!

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:37

Ah zo, ja precies, dan kan je het gewoon even vragen en misschien over stappen naar de dressuur zweep. Succes :)

floorxkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 19:40

kleinvosje schreef:
Okee, dan lijkt het me geen probleem! Voor het nette even vragen, dat zullen ze vast op prijs stellen!

Even voor de zekerheid.
Citaat:
het is inderdaad de lengte, maar ook het model. Een springzweep heeft meestal een platte brede slag, een dressuurzweep een koordje.

Dit is dus het verschil tussen een dressuurzweep en een springzweep?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:41

Ja, en omdat een dressuurzweep ook langer is, loopt ie dunner uit. Daardoor kun je best hard slaan met een dressuurzweep, met striemen als gevolg...

floorxkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 19:42

Hmmm... oke dus een dressuurzweep moet ook voorzichtig gebruikt worden..
Morgen ga ik naar de manege en dus ook even vragen hoe zij erover denken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:44

Elke zweep moet fatsoenlijk gebruikt worden, maar met dezelfde kracht richt je met een d-zweep meer schade aan dan met een s-zweep, is mijn mening in ieder geval.

floorxkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 19:51

kleinvosje schreef:
Elke zweep moet fatsoenlijk gebruikt worden.

Dat snap ik ;)

kleinvosje schreef:
Maar met dezelfde kracht richt je met een d-zweep meer schade aan dan met een s-zweep, is mijn mening in ieder geval.

Oke bedankt !!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:52

Graag gedaan en succes!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:10

Het verschil is lengte, maar een springzweep heeft een bredere slag, en een dressuurzweep heeft een 'touwtje'

Het is niet erg hoor om met spring , dressuur te rijden ;)
Alleen is wel moeilijker , omdat ie korter heb, zelf heb ik gewoon dressuurzweepje ;)

domosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:11

Ik heb vanmiddag wedstrijd maar mijn pony vind dressuurzwepen niet zo leuk, ik heb alleen springzweep nodig om voorwaarts te blijven. Mag het officieel wel? heb gekeken in het reglement. kan het niet vinden. ik rij L1

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:38

Het is niet erg als een zweepje korter is, als ie maar niet langer is dan de reglementen voorschrijven!