Lomperik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

llindaaa

Lomperik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 12:59

Hallo,

Het paard waar ik op rijd is nogal lomp. (niet altijd hoor>>)Staat op je tenen (en blijft rustig staan), loopt net iets te dicht bij je, botst tegen je aan als je halthoud aan de hand. Loopt te dicht langs je (en dus omver) en dat soort dingen. Is hier wat aan te doen? Of is het gewoon zo en kan er niets aan gedaan worden. De bouw is verder niet lomp ofzo. En het is ook een schat. Maar het is irritant.

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:04

Hier kun je denk ik wel wat aan doen.
Je paard is zich er gewoon niet goed van bewust dat jij de baas bent, en niet zomaar een paard waar hij tegen aan kan leunen of dat hij omver kan lopen. Ik denk dat je hem er gewoon goed bewust van moet maken dat jij de leider bent en dat hij zich niet zo lomp moet gedragen. Maarja ik kan er verder niet veel over zeggen zo van achter de computer.
Hoe reageer jij als het paard dit doet?

llindaaa

Re: Lomperik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 13:06

Mm.. tsja, de baas ben ik zeker wel. Maar dan is het vooral met als ik aan de longeerlijn rijd en van hand ga verwisselen staat ze de longeerder op de tenen en loopt ze omver. En die is zeker wel de baas over haar. Ze is sowieso als ze ergens is waar ze het niet kent heel lomp.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:11

Ik ken ook wel een paard dat zo lomp is. (ook niet perce kwa bouw hoor vooral van doen). Volgens mij zit dat er gewoon een beetje in. Het word wel minder als je er goed mee omgaat hoor. Maar dingen als op je tenen staan (als je hem gewoon aan het poetsen bent bijv.) doe je denk niet zoveel aan. Maar ik vind ook wel dat hij nooit echt oplet waar hij zijn voeten neer kwakt het is dus niet zo dat hij alleen bij mensen lomp is oid, hij is gewoon een beetje kluns ;)

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:13

Is het dan niet zo dat het paard te veel is afgeleid door zijn omgeving? Als je dan op vreemd terrein bent is alles nieuw en spannend, en dan let je paard niet goed op jou, dus ook niet op je tenen.
Misschien als je de aandacht van het paard meer bij je houdt, dat hij zich er van bewust wordt dat er een mens naast staat en hij dus niet overal zomaar kan gaan staan.
Of... het is echt een lomperik :P

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:22

Ik denk eigenlijk dat dit paard helemaal geen lomperik is, maar gewoon heel erg snel afgeleid is en niet meer op de mens naast hem let.

je zegt dat hij het vooral heel erg doet als die ergens vreemd is, alles is nieuw eng en spannend. Je paard wil gewoon alles om zich heen zien.

Lekker de aandacht van het paard bij je houden, als je er naast staat of loopt altijd het hoofd bij je houden en dus zorgen dat die niet naar de andere kant gaat kijken. Als zijn hoofd van je weg draait, komt de schouder/buik naar je toe en dus ook zijn voeten komen in de buurt van jouw voeten. Zorg er voor dat het paard alert wordt op degene die er mee bezig is, inplaats van op de omgeving! :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:41

Dat is natuurlijk ook wel waar. Maar ik zie die onoplettendheid eigenlijk ook gewoon als lompheid. Zo is die die ik ken inderdaad ook en zijn aandacht vast houden helpt inderdaad, maar hij blijft onoplettend niet alleen in afleidende situaties trouwens zijn concentratie boog is gewoon een beetje kort.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:13

liedje89 schreef:
Dat is natuurlijk ook wel waar. Maar ik zie die onoplettendheid eigenlijk ook gewoon als lompheid. Zo is die die ik ken inderdaad ook en zijn aandacht vast houden helpt inderdaad, maar hij blijft onoplettend niet alleen in afleidende situaties trouwens zijn concentratie boog is gewoon een beetje kort.

Tuurlijk heeft het ene paard meer moeite de concentratie er bij te houden dan een ander paard, maar ook de concentratie boog is in zekere zin te trainen. Zolang je het interessant houdt voor je paard, zal deze opblijven letten. Je moet natuurlijk ook je paard de kans geven even lekker ergens anders met zn hoofd bezig te zijn. Zeker voor de paarden die hier moeite mee hebben, laat ze maar eens lekker om zich heen kijken en ga voor hem aan de kant. Inplaats altijd je paard aan de kant te zetten. Zodra jij de aandacht weer op gaat eisen, moet je paard weer volledig op jou gaan letten. Na een tijd moet het paard jou altijd in zijn ooghoeken in de gaten gaan houden en hoor jij absoluut niet meer aan de kant te gaan.

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:14

Quir schreef:
liedje89 schreef:

Tuurlijk heeft het ene paard meer moeite de concentratie er bij te houden dan een ander paard, maar ook de concentratie boog is in zekere zin te trainen. Zolang je het interessant houdt voor je paard, zal deze opblijven letten. Je moet natuurlijk ook je paard de kans geven even lekker ergens anders met zn hoofd bezig te zijn. Zeker voor de paarden die hier moeite mee hebben, laat ze maar eens lekker om zich heen kijken en ga voor hem aan de kant. Inplaats altijd je paard aan de kant te zetten. Zodra jij de aandacht weer op gaat eisen, moet je paard weer volledig op jou gaan letten. Na een tijd moet het paard jou altijd in zijn ooghoeken in de gaten gaan houden en hoor jij absoluut niet meer aan de kant te gaan.

+:)+ Daar ben ik het geheel mee eens!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:28

RT --> OPG

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:24

llindaaa schreef:
Mm.. tsja, de baas ben ik zeker wel. Maar dan is het vooral met als ik aan de longeerlijn rijd en van hand ga verwisselen staat ze de longeerder op de tenen en loopt ze omver. En die is zeker wel de baas over haar. Ze is sowieso als ze ergens is waar ze het niet kent heel lomp.

niet helemaal mee eens, loopt ze ook tegen een onbekende boom of door een hek als die er staan???
zo nee.... ben jij niet de leider, je kunt het wel vinden maar je paard vind wat anders. Is geen kritiek op jou hoor, begrijp me niet verkeerd, maar je paard is de leidende factor in deze.
Het kan heel goed dat ze nieuwe dingen eng vindt maar dan heeft ze nog op jou te letten, in de kudde wordt de leider toch ook niet onder de voet gelopen als er een paard iets eng vindt?? Ze weten het heel goed hoor.

Als je een boom zou zijn zou ze niet over je heen walsen, je bent voor haar dus niet meer dan een object die voor haar opzij gaat als je er toevallig staat :)
Een paard walst nóóit over de leider heen, zolang ze dat dus doet is het duidelijk. Die longeerder is dus ook niet de baas, ja, ze hebben de longeerlijn beet en het paard luistert toevallig maar verder.... hebben ze wel blauwe tenen! :+

Wees duidelijk en consequent in die dingen, sta het nooit en te nimmer toe dat ze op je tenen staat en wees het voor, anticipeer er op en maak jezelf groot en aanwezig. Ga ook niet opzij en steek je armen omhoog of hou de zweep voor haar neus, wees ook dat voor.
Zal niet makkelijk worden maar het is de enige oplossing.
Een veulen leert al heel gauw van mamma dat die niet op dr tenen laat staan of dat ze ondersteboven gelopen kan worden, dus ze zijn echt niet dom.

Er zijn uiteraard uitzonderingen en dat zijn de echte domme lompe paarden die in de natuur niet oud zouden worden omdat ze niet opletten, maar wij mensen fokken daar gewoon mee en dan kun je zo'n paard treffen, maar die zijn gelukkig wel schaars. Als ze gewoon in de kudde opgegroeid zijn kennen ze die spelletjes heeeeeeeel goed!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:26

Zo te horen geef je totaal je eigen ruimte niet aan. Een paard hoort niet eens zomaar op jouw tenen te kunnen gaan staan. Dan is 'ie namelijk al in jouw ruimte gekomen.

Precies wat Cissy zegt dus. Maak jezelf groot of zwiep met een halstertouw om je heen om jouw eigen ruimte aan te geven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:28

en als je zwiept met je touw en paard komt toch nog in je ruimte durf m dan ook de door het zwaaien beloofde zwieper met het touw te geven... en niet achteruit stappen omdat het sielugh is, blauwe tenen zijn sielugherderder!
Je belooft nl een zwieper, hij besluit er toch heen te lopen, pets! Zei toch dat je daar niet heen moest gaan..... :D
Hij heeft ogen in zn hoofd en ziet dat touw echt wel, als je dan niet door durft te zetten leert ie alleen maar dat je opzij gaat, 1 punt voor paardje!

Klinkt hard maar paarden zijn tegen elkaar ook hard, paar oren naar achteren is de 'zwieper', omdraaien en slaan betekent: zei toch dat je daar niet heen moest gaan..
Snap je m?

Thor85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:00

Klinkt alsof het paard geen respect voor je heeft zij is de leider. Ga daar oefeningen mee doen! Gewoon zorgen dat ze niet in JOUW ruimte komt.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:01

Grondwerk doen, volgens mij echt de oplossing..

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 13:39

Nou hebben jullie het over mijn ruimte, okee. Echt super bedankt voor het positieve advies. Ik ga zo naar paardlief toe, en.. lets see what happends.

En by the way. beukt ze tegen me aan, beuk ik terug!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:13

Ook iedere keer als je paard een stap richting jou zet zonder dat je dat vraagt, weer een stap terug zetten.