Trailerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dubbelblack

Trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 10:08

Hallo

Ik heb een trailerprobleem.
Ik heb 2 E-pony's en met beide rijd ik wedstrijden.
Nu hebben we vorig jaar een tweepaardstrailer gekocht, zodat ze allebei meekunnen op concoursen.
Ging in het begin heel goed, totdat 1 van de 2 dus in de bochten heel gek begon te doen. Ze hing helemaal tegen het tussenschot aan en leek net of ze omviel. Dus nu hebben we het tussenschot eruit gehaald, dat gaat goed. Maarja zo kunnen we ze niet alletwee meenemen. We hebben het gister weer eens geprobeerd met tussenschot en beide pony's erin. de moeilijke aan de rechterkant, en de andere aan de linkerkant. Nu doet ze het alleen op bochten naar links, moeilijk dus in verband met rotondes. We hebben gister gewoon een rondje gereden, en ze kwam zeiknat de trailer uit. Ze was helemaal overstuur. Had ik helemaal niet van haar verwacht. De andere pony stond er eigenlijk heel rustig naast, terwijl die een keer op de kop in de trailer gelegen heeft.
Maargoed wij zijn bij ons op het land alsmaar rondjes gaan rijden linksom. En elke keer als ze dat dan deed rustig op de rem. Ging op een gegeven moment wel goed, behalve als je dan even een paar rondjes rechtsom ging en dan weer linksom. Ik ben de hele tijd achter de trailer gaan lopen om haar een beetje gerust te stellen, en ik dacht dat dat ook wel aardig hielp.

Maar nu was mijn vraag dus of iemand van jullie het vaker heeft meegemaakt of er een oplossing voor heeft. Heb hier al wel wat gelezen maar iedereen zegt tussenschot eruit, maar hoe moet dat dan als je 2 paarden in de trailer hebt?

Hopelijk kunnen jullie me helpen

Groetjes Malinda

cissy

Re: Trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:27

Hoe hard/zacht rijdt de chauffeur? kun je een kop koffie op je dashboard zetten zonder te morsen?

Dubbelblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 10:29

cissy schreef:
Hoe hard/zacht rijdt de chauffeur? kun je een kop koffie op je dashboard zetten zonder te morsen?

Nja of dat kan weet ik niet. Maar ze rijd zeker wel heel rustig! vooral in de bochten

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:33

Ik zou het tussenschot eruit halen ook met 2 pony's waarom niet? Een lange stang erachter (neem aan dat je namelijk nu 2 korte stangen hebt?) klep dicht en rijden maar. Ze corrigeren elkaar wel. En zolang de chauffeur rustig rijdt en er niets raars gebeurd (hard remmen, ontwijken etc) dan worden ze vanzelf wel rustiger en daarna misschien rustig proberen met schot ertussen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:34

maar vind je paard dat ook?
heel veel mensen rijden nét iets te hard zeker door de bochten waardoor het paard zich niet kan schrap zetten.
Vergelijk een trailer met een rijdende plank op wieltjes en een paard wat niet weet welke kant ie op gaat, dat voelt niet prettig! Ga zelf eens in een bijv stadsbus staan, recht op de rijrichting en je mag je niet vasthouden en je moet met je ogen dicht rijden omdat je anders kunt zien waar je heen gaat.
Is dat prettig? nee, dus voor je paard ook niet.

Je zou eens kunnen proberen om zelf in je lege trailer te gaan staan en dan vragen of ze op dezelfde manier willen rijden zoals met de pony's erin, dan voel je wel of ze rustig genoeg doen.

Dubbelblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 10:38

Zonder tussenschot met 2 paarden. Maar dat lijkt me ook nogal lastig met in en uitladen. Ik heb zelf ook al een keer in de trailer gestaan. Toen stond de pony er dus alleen in, gewoon om er achter te komen wat ze nou precies deed. Nou vind ik wel dat de chauffeur rustig rijd, vooral echt in de bochten. Maar de pony is zo gefocust op wat er komen gaat, en kijkt constant door het raampje, ze eet geen hooi en als de trailer remt begint ze al tegen het tussenschot aan te leunen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:44

Zonder tussenschot is te doen mits beide pony's wel braaf zijn en blijven staan zodra ze geladen zijn. Pas vastzetten als de klep dicht is want als er eentje achteruit komt terwijl de andere er nog in moet is niet handig en ook gevaarlijk. Dus altijd met 2 personen laden want er moet iemand voorin de pony's vasthouden tot de stang er achter zit of de klep dicht zit.

Maar beter is om te proberen uit te vlooien waarom die ene pony ineens zo raar is gaan doen, als ze al met remmen tegen het schot kruipt verwacht ze dus iets wat komen gaat door misschien een slechte ervaring uit het verleden? Omdat ze ook zwetend de trailer uitkomt heeft ze dus ergens stress om.
Wat gaat ze dan doen als je het schot ertussenuit haalt, gaat ze dan tegen de andere pony leunen? Want dat wil je ook niet.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:50

Jeps heb ik ook gehad met mijn pony die was ook gevallen in de trailer toen iemand anders reed. En daarna ging ze ook alleen maar wijdbeens en bezweet in de trailer staan. Van alles geprobeerd maar alsof ze het knipperlicht zag gaan dan begon ze zich helemaal schrap te zetten. Een nare ervaring vergeten ze echt niet. Misschien dat een cursus helpt..Anders blijven oefenen met z’n 2e erin zonder schot en dan de stang verdelen in 2 stukken zodra 1 eruit moet dat je de andere kan tegenhouden met een stuk stang erachter. Snappie? :roll:

Dubbelblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 10:54

Ja oke ik snap het. Zal het eens voorstellen om te proberen. Verder hoop ik gewoon dat het snel overgaat. Anders kan ik niet met 2 op concours, en dat schiet nou ook niet echt op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:22

Dat met die 2 stangen zou ik niet doen, als ze achteruit komen heb je aan dat stukkie stang dat iemand vast moet houden ook niks.... hand op de kont werkt dan net zo goed en is een stuk veiliger.

Wat vind je nou belangrijker, dat je met 2 op wedstrijd kan of dat het probleem wordt opgelost? Je moet er wel wat tijd en effort insteken om het op te lossen, het gaat niet vanzelf.
Je zou ook met 2 trailers kunnen rijden of 2 x rijden als je persé toch met allebei op concours wilt. En dan op je gemak iemand een keer laten komen en kijken wat nou precies het probleem is zodat je straks weer met 2 tegelijk op pad kunt.

Dubbelblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 12:05

cissy schreef:
Dat met die 2 stangen zou ik niet doen, als ze achteruit komen heb je aan dat stukkie stang dat iemand vast moet houden ook niks.... hand op de kont werkt dan net zo goed en is een stuk veiliger.

Wat vind je nou belangrijker, dat je met 2 op wedstrijd kan of dat het probleem wordt opgelost? Je moet er wel wat tijd en effort insteken om het op te lossen, het gaat niet vanzelf.
Je zou ook met 2 trailers kunnen rijden of 2 x rijden als je persé toch met allebei op concours wilt. En dan op je gemak iemand een keer laten komen en kijken wat nou precies het probleem is zodat je straks weer met 2 tegelijk op pad kunt.

Sorry hoor, natuurlijk vind ik het belangrijk dat het probleem word opgelost. Het heeft ook geen zin om hier verder op in te gaan. Iedereen in zo'n forum trekt meteen conclusies over andere mensen. Je kent mij niet, ik start hier een topic om om hulp te vragen want meerdere mensen weten meer dan 1. Maar dit soort gezeik hoef ik er niet bij te hebben.

Dus voor de volgende, ik heb alleen iets aan tips, niet iets aan commentaar.

mariekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:17

hey bekend probleem, die van mij heeft eigenlijk altijd heel braaf samen met mn andere paard op de trailer gestaan en ineens begon ze ook net te doen of ze wou liggen,
en dan alleen in de bochten linksom, soms gaat het beter en raakt ze niet in paniek maar ze gaat links de bocht toch echt bijna liggen. We zetten haar nu links en dat gaat beter.. (de rechtse kant heeft ze heel de zijkant (rubber) kapot getrapt...) maar als ze alleen staat en we doen het tussenschot schuinzetten is er niks aan de hand..
En er is niks raars gebeurd of iets waardoor ze nou een trauma heeft, we rijden als we nu met 2 paarden gaan heel rustig door de bochten maar als ze begint dan blijft ze bezig.
dus ben eigenlijk ook wel benieuwd naar tips

Dubbelblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 12:48

mariekske schreef:
hey bekend probleem, die van mij heeft eigenlijk altijd heel braaf samen met mn andere paard op de trailer gestaan en ineens begon ze ook net te doen of ze wou liggen,
en dan alleen in de bochten linksom, soms gaat het beter en raakt ze niet in paniek maar ze gaat links de bocht toch echt bijna liggen. We zetten haar nu links en dat gaat beter.. (de rechtse kant heeft ze heel de zijkant (rubber) kapot getrapt...) maar als ze alleen staat en we doen het tussenschot schuinzetten is er niks aan de hand..
En er is niks raars gebeurd of iets waardoor ze nou een trauma heeft, we rijden als we nu met 2 paarden gaan heel rustig door de bochten maar als ze begint dan blijft ze bezig.
dus ben eigenlijk ook wel benieuwd naar tips

Ja klopt bij mij precies hetzelfde. Maar ik kan deze twee niet van plaats omruilen, omdat die andere niet op de andere kant wil. Daar heeft ze een keer op de kop gelegen, dus dat doe ik niet weer. En als ze alleen staat op de andere kant doet ze het wel in de bochten op de andere kant.
Zonder tussenschot gaat het met deze ook gewoon goed.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:07

malinda93 schreef:
cissy schreef:

Sorry hoor, natuurlijk vind ik het belangrijk dat het probleem word opgelost. Het heeft ook geen zin om hier verder op in te gaan. Iedereen in zo'n forum trekt meteen conclusies over andere mensen. Je kent mij niet, ik start hier een topic om om hulp te vragen want meerdere mensen weten meer dan 1. Maar dit soort gezeik hoef ik er niet bij te hebben.

Dus voor de volgende, ik heb alleen iets aan tips, niet iets aan commentaar.

voordat je oordelen en conclusies gaat vellen, jij kent mij ook niet! Ik heb vele malen meer ervaring met trailer laden dan jij en ik wil je alleen maar helpen!
Je hoeft dus niet zo op je teentjes getrapt te voelen, want mijn post was helemaal niet zo bedoeld zoals jij m hebt opgevat blijkbaar (gezeik????? sorry???) , dat is het nadeel van de intonatie van het geschrevene niet horen, maar goed, ik hou verder wel mn mond.

Dubbelblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 11:16

Hoe weet je nou dat je vele malen meer ervaring met trailer laden hebt? Het is dan misschien wel zo, maar kun je niet zeggen omdat je mij niet kent!
Verder oke, ik reageerde misschien wat aangevallen, sorry daarvoor. Maar ik baal er zelf ook van dat het zo gaat met de trailer, en het liefst heb ik dat het zo snel mogelijk over is, dat is logisch toch? En dat betekend niet dat ik er de tijd niet voor wil nemen, dat doe ik wel, ik vraag toch niet voor niets om tips/oplossingen die misschien ook handig zijn om te proberen, misschien werkt het wel. Is toch beter dan dat je er nog een hele tijd mee loopt? En niet alleen voor mij is het het beste als het zo snel mogelijk is opgelost, maar ook voor de pony.

Tjaa en iedereen vat een stukje tekst anders op, en het komt op mij over dat je denkt dat ik totaal niet om mijn pony's geef.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:20

@TS
Hoe gaat ze erop en eraf wel rustig of druk en rennerig?. Als ze dit wel braaf doet zal tijd het wel slijten. Hoe drukker jij je maakt hoe meer het ook een focus punt wordt voor de pony die gaat dit voelen. Hoe meer je gata oefenen er er een hekel punt van gaat maken hoe meer ze het misschien in de gaten krijgt.

Ik zou het schot er gewoon inhouden omdat dit ook steun is. Misschien omdat het 2 pony's zijn kijken of je haar ruimte kleiner kan maken waardoor de niet kan vallen en makkelijker steun kan zoeken tegen het schot.
En haar idd altijd aan de kant zetten waar ze het minste last heeft.

Dit soort problemen hoeven niet altijd door het rijden te komen er kunnen zoveel dingen gebeuren onderweg wat je niet weet of ziet.

Dubbelblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 11:33

Prisca schreef:
@TS
Hoe gaat ze erop en eraf wel rustig of druk en rennerig?. Als ze dit wel braaf doet zal tijd het wel slijten. Hoe drukker jij je maakt hoe meer het ook een focus punt wordt voor de pony die gaat dit voelen. Hoe meer je gata oefenen er er een hekel punt van gaat maken hoe meer ze het misschien in de gaten krijgt.

Ik zou het schot er gewoon inhouden omdat dit ook steun is. Misschien omdat het 2 pony's zijn kijken of je haar ruimte kleiner kan maken waardoor de niet kan vallen en makkelijker steun kan zoeken tegen het schot.
En haar idd altijd aan de kant zetten waar ze het minste last heeft.

Dit soort problemen hoeven niet altijd door het rijden te komen er kunnen zoveel dingen gebeuren onderweg wat je niet weet of ziet.

Nou het is een pony die vanaf het begin af aan al moeite heeft gehad met de trailer inlopen, maar niet uit angst. Op een gegeven moment kon je gewoon aan haar merken dat ze zoiets had van: oeh we gaan de trailer in dan kan ik weer mooi stijgeren en wegrennen. Dit hebben we er wel uitgekregen en nu loopt ze gewoon normaal de trailer in. In de trailer gaat het ook goed op de weg, ik ben gister even stiekem een rondje meegeweest in de trailer. En wat me opviel is dat op de rechte stukken en flauwe bochten ze gewoon hooi eet. En zo gauw als ze door het raampje ziet dat er een bocht aankomt, of dat ze voelt dat we afremmen, houd ze zich al paraat, eet ze geen hooi meer en het lijkt net of ze zich dan alleen concentreert op de bocht die komen gaat.

Wat ik dan doe is zorgen dat ze op mij gaat letten, door kleine tikjes op haar hoofd te geven, proberen dat ze niet door het raampje kijkt en ik prop wat hooi in haar mond. Soms werkt dit wel en dan zijn we de bocht eigenlijk al door en dan doet ze het alsnog even.

Ik denk dat het wel uit angst is, maar ben er niet helemaal zeker van. Ze loopt toch elke keer braaf de trailer op en ook af. Verder tijdens het rijden doet ze ook rustig alleen dus niet in die scherpe bochten naar links, dus bij afslagen en rotondes.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:37

Nou gelukkig toch?. Dan zou ik er niet teveel meer op focussen voor hetzelfde geldt laadt ze dan niet meer.

Gewoon lekker starten en meenemen met wedstrijden en ook andere dingen. Zal dan wel slijten vertrouwen moet ze toch zelf terug winnen kan jij niet voor haar doen je kan helpen meer niet.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:47

Ik herken dit probleem ook.
Wij hebben een paard wat jaren samen met een ander paard op de trailer heeft gestaan en ineens helemaal in paniek raakte in de bochten. Zo erg dat je er echt niet meer mee verder kon rijden. Hangen tegen de zijkant, plassen, gillen, alles tegelijk. Dat andere paard stond er ook super rustig bij. Ook met een ander paard doet ze het.
Ook wij hebben haar eerst aan de andere kant gezet, maar ook dat ging mis. Soms kwam ze gewoon kreupel de trailer af!

Toen geprobeerd zonder schot. Dat gaat perfect. Ze heeft echt last van haar balans. Met schot heeft ze te weinig ruimte om zich schrap te zetten. zonder schot kan ze breed gaan staan en is het over.

Het enige nadeel is dat ze niet met een ander paard te laden is. Aangezien wij altijd samen op wedstrijd gaan, is dat behoorlijk lastig. Nu zorgen we dus altijd dat als we samen wedstrijd hebben, we de ene eerst naar huis kunnen brengen en de volgende kunnen gaan halen.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:55

Klinkt alsof de ene pony een balansprobleem heeft. Opzich is het wel trainbaar, maar het zal wel inhouden dat ze een tijdje niet samen op de trailer kunt transporteren, omdat je 'm zonder tussenschot zult moeten rijden of in elk geval met het tussenschot helemaal open gezet (en vastgebonden!).

akibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:37

je probleem met je ponys heb ik nu met mijn paarden : 6 jaar lang 2 paarden samen vervoerd tot in februari toen ik 1 paard vervoerde en ook problemen kreeg (banden waren te hard opgepompt en ze kreeg teveel botsen) dat ze eerst ging hangen en panikeren. 2 maanden "revalidatie", volledig terug opgebouwd om terug rust te vinden op de van. alles dik in orde tot zelfs terug op de moment dat ze allebei samen op de van konden staan en meegenomen worden. Welgeteld 4 maal, de 5de maal kwamen we toe en constateerden we dat ze neerlag .... Ook alle raad gekregen om ze ruimte te geven enz enz (en dan is ze ook braaf), maar inderdaad, wat doe je dan als je met de 2 op wedstrijd en naar training wil gaan ...?? enige informatie gekregen dat het zou helpen als je ze anders kan vervoeren? kont naar voor en snuit naar achter ? of dwars ? of schuin ? ik zou het er voor over hebben om dan van vervoermiddel te veranderen, maar dan moet ik wel weten of het zal helpen natuurlijk anders wordt dat een serieuse financiele kater

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:45

Ik zou het tussenschot er zeker niet tussenuit halen. Lijkt me zeker net verstandig als de ene pony op de andere zou gaan hangen, dit maakt het omvallen alleen maar makkelijker.

Je zou eens kunnen proberen de pony aan de andere kant te zetten. Of heb je dit al geprobeerd? En ja, veel heel veel oefenen. Afleiden kan tijdelijk even helpen, maar ze zal uiteindelijk toch zelf die bocht doormoeten zonder iemand in de trailer.

En ja in tussentijd heel erg rustig de bochten door zodat de pony zichzelf op de been leert te houden.