bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:24

halo,

ik heb vandaag weer een rondje met mijn merrie buitengereden met haar 3 jarige zoon aan de hand mee. dit gaat gewoon goed en hij heeft veel steun aan haar. ook draven we dan een stukje en zo vandaag dus ook. nu ging tijdens het draven mijn ruin mijn merrie bijten in de hals. tenminste hij probeerde het want ik liet het niet toe dus echt kunnen bijten deed hij niet. hij deed verder niet boos of de oren plat of iets dergelijks maar de oren naar voren had hij ook niet. hij deed ook niet tanden ontbloten hij tuitte eigenlijk zijn lippen meer. waarom doet hij dit? is dit spel of de spanning van het in het bos lopen of draven of is dit dominant gedrag naar mijn merrie toe.

Liindax

Re: bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:41

Als paarden de lippen tuiten hebben ze t vaak heel erg naar hun zin
Weet nie of het in jou geval is ;)

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:48

Liindax schreef:
Als paarden de lippen tuiten hebben ze t vaak heel erg naar hun zin
Weet nie of het in jou geval is ;)

het zou zomaar kunnen hoor. ik denk zelf niet dat het dominantie was maar heb het vermoeden dat hij zo enthousiast werd van de spanning en het draven dat hij wide gaan spelen ofzo maar mischien dat ik dit verkeerd heb.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:50

overigens kunnen ze heel goed met elkaar. als ze mekaar zien hinniken ze altijd naar elkaar en ze staan regelmatig bij elkaar op de wei.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:55

Vaak doen ze dat ook bij mekaar in de wei als de spanning oploopt dus ik zou er niet teveel achter zoeken waarschijnlijk was hij erg opgewonden en wilde hij het op die manier laten merken... wel vervelend voor jouw trouwens maar ik denk dat het gewoon even spelen was.

Maar ik zou echt niet weten hoe dit soort gedrag af te leren is als je er veel last van zou hebben.

Succes ermee!

floorxkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:36

Volgens mij is het speels of beetje plagerig bedoelt een soort uitdagen.
Als je paarden in de wei ziet bijten/happen ze ook wel eens naar elkaar, maar later staan ze rustig samen te grazen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 20:32

oke. ik had ook niet echt het idee dat het gemeen was maar mijn merrie speelt namelijk nooit met paarden. dat vind ze eng. maar misschien was het inderdaad de spanning. verder als ik zeg dat t niet mag trekt ie terug maar even later wil hij het weer doen.

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:08

Denk dat het ook gewoon speelsigheid is
hoef je je geen zorgen om te maken maar dat t makkelijk is
is wat anders :P

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:10

Dit klinkt als baldadigheid. Mijn paard doet het ook als ik wel eens naast hem ga rennen als warming-up voor het rijden. Dat vindt hij dan zo leuk dat hij ook naar mij gaat happen, de praatjesmaker. En dat “doet ie anders nooit”! :D
Wel lastig voor je merrie die braaf haar werk doet. Probeer het maar te voorkomen door hem net voor te zijn en een ruk aan het halster te geven als hij wil bijten. (niet aan het bit) Als jij vlug genoeg bent en het lukt hem niet dan krijgt hij er wel genoeg van. Het zou nog beter zijn als de merrie hem eens op zijn nummer zette… ;)

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:03

motje mijn merrie doet ongeveer braaf haar werk. eigenlijk wil ze er keihard vandoor vliegen om een wedstrijdje te houden :+
ik heb geen bit bij hem in maar wel een hengstenketting over zijn neus. hij stopt wel als ik nee zeg maar een minuut later wil hij het weer doen. nou ja het is verder ook niet zo erg, ik wilde alleen graag mijn gevoel bevestigen dat dit dus gewoon spanning en speelsigheid was en geen agressie.