Tachograaf in particuliere bestelbus?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlalala

Tachograaf in particuliere bestelbus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:54

Hallo,

Sinds kort hebben wij een nieuwe bestelauto die met trailer boven de 3500 kilo uitkomt. Nu hebben wij gehoord dat je hier dan misschien een tachograaf voor moet laten inbouwen in de auto. Weet iemand of dit zo is? Of geldt dit alleen voor bedrijven? Want mijn vader is chauffeur en komt dan nooit uit met zijn rusttijden.

Alvast bedankt! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:12

Je bent als particulier niet tachograafplichtig. In een VRACHTwagen (+3500kg TMM) moet echter wel een tacho aanwezig zijn.
Wat jij omschrijft klinkt erg vaag, leg uit.

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 09:30

Wij hadden van iemand (die een bedrijf heeft) gehoord dat als je een auto hebt en daar een trailer achter hangt, en je dan boven de 3500kg komt, je een tachograaf in die auto moet hebben. Wij hebben net een nieuwe, vrij zware, auto gekocht en komen (volgens mij) dus met trailer boven die 3500 kg uit. Maar omdat wij geen bedrijf hebben, zou het natuurlijk ook kunnen zijn dat wij onder die regeling uit komen. Als we niet onder die regeling uit konden komen hadden we een groot probleem omdat mijn vader chauffeur is en dan dezelfde chauffeurs kaart moet gebruiken en hij dan nooit uitkomt met zijn rusttijden.

Maar we zijn er inmiddels al uit, mijn vader heeft het even nagevraagd en het geldt dus alleen voor bedrijven.

Toch bedankt! :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:02

Het trekkend voertuig mag niet boven de 3500 kg uitkomen, daarboven wordt het pas een vrachtwagen.
De combi trailer bus vergt alleen rijbewijs E en heeft geen tachograaf nodig. Of het nou een bedrijf is of niet maakt geen f*uck uit, die bus is te licht.

Is de bus van een bedrijf dan zul je wel een KM registratie moeten bijhouden voor het prive gebruik van die bus. En je pa moet dus wel E hebben!

stefanvi

Re: Tachograaf in particuliere bestelbus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:45

Geldt inderdaad alleen voor een vrachtwagen, dus trekkend voertuig boven de 3500 kg.

Het is wel zo dat je met een combinatie boven de 7500 kg, wel een tachograaf nodig hebt, en bij meer dan 12 uur gebruik per week ook een chauffeursdiploma.
Maar hier kom je met een gewone auto met trailer nooit aan, BE combinatie's bijv. weer wel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:28

cissy schreef:
Is de bus van een bedrijf dan zul je wel een KM registratie moeten bijhouden voor het prive gebruik van die bus. En je pa moet dus wel E hebben!

En boven de 500 km per jaar krijg je bijtelling.