ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaphneLinda

ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:02

hoi, ik had een vraag, ik wil graag een buitenrit maken maar ik hoorde van een vriendin dat je daar een soort ruiterbewijs moet hebben.. is dat zo?

groeten

EllyC

Re: ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:36

Dit heeft volgens mij weinig te maken met wedstrijden en staat dus verkeerd.

Maar om je vraag te beantwoorden. voor sommige gebieden is een ruiterbewijs nodig.
Het hebben van een ruiterbewijs is op zich dus niet verplicht om buiten te rijden.
Bekijk wel even of je goed verzekerd bent, dit is mede nl. via het ruiterbewijs geregeld.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:49

ruiterbewijs heeft niks met verzekeringen te maken. Misschien aanvullend ofzo.
Schade welke jij of je paard maakt, valt gewoon onder je WA verzekering.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:52

Gebruik anders de zoekfunctie!
Er zijn al zoveel onderwerpen over ruiterbewijs...!

ik tem ook even ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:00

kehdra schreef:

Ruiterbewijs heeft wel degelijk een aanvullende WA verzekering. Sommige huis tuin en keukenverzekeringen hebben ook voldoende dekking maar niet alle (hebben ze mij ooit uigegelegd) vandaar het advies om dit even na te kijken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 06:43

WD --> TAO

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:31

Ik dacht ook dat het aanvullend was op WA verzekering. In sommige gebieden mag je geloof ik ook niet zonder ruiterbewijs rijden. Als je een pony wilt huren voor een strandrit etc. heb je vaak ook een ruiterbewijs nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:17

jury schreef:
kehdra schreef:

Ruiterbewijs heeft wel degelijk een aanvullende WA verzekering. Sommige huis tuin en keukenverzekeringen hebben ook voldoende dekking maar niet alle (hebben ze mij ooit uigegelegd) vandaar het advies om dit even na te kijken.

Naam en toenaam graag. Dit soort suggestieve stellingen zonder verdere onderbouwing zijn er hier ondertussen genoeg en de meesten zijn ook NIET waar!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:54

Een ruiterbewijs is bijna nergens verplicht, wel zijn er in Nederland een aantal gebieden waar je wel een ruiterbewijs moet hebben zodat je weet hoe je je moet gedragen in het betreffende natuurgebied. Ook heeft het volgensmij wel wat met verzekeringen te maken, maar dan zou ik het boek even op moeten zoeken om te kijken of het daar in staat.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:47

jury schreef:
kehdra schreef:

Wat is er dan PRECIES niet verzekerd? mijn WA verzekering (heb een 'goud' genomen, kan voor 2 milloen schade maken) dekt alle schade welke ik, of mijn paard maakt.
Ik ben benieuwd wat er dan niet gedekt word, dan moet ik mijn verzekerings mannetje er eens op aankijken namelijk..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:03

kehdra schreef:
jury schreef:

Wat is er dan PRECIES niet verzekerd? mijn WA verzekering (heb een 'goud' genomen, kan voor 2 milloen schade maken) dekt alle schade welke ik, of mijn paard maakt.
Ik ben benieuwd wat er dan niet gedekt word, dan moet ik mijn verzekerings mannetje er eens op aankijken namelijk..

Schade boven die 2milj. euri's :D Wanneer je paard in staat is meer dan 2milj schade aan te richten, springt de verzekering van het ruiterbewijs bij..........

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:05

Ik heb ook alleen een WA-verzekering en die dekken alle schade die mijn huisdier (me paard) maakt. heb daar niet apart nog een ruiterbewijs voor nodig...

ruiterbewijs heb ik gehaald omdat ik dat leuk vond!

wat ik wel laatst hoorde is dat je reguliere WA-verzekering niet dekt als je aangespannen rijdt en schade veroorzaakt... weet iemand daar toevallig iets van? moet je daar specifiek een menbewijs voor hebben om verzekerd te zijn?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:26

@Djuulsie; waarom neem je niet even contact op met je WA.

Ergens zou ik me er iets bij voor kunnen stelen dat aangespannen anders is voor de verzekering...

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:47

Goed navragen bij je wa verzekering, want bij sommige verzekeringen ben je alleen verzekerd op eigen terrein, en voor openbare weg ,omdat je bestuurder bent hebben sommige verzekeringen een bepaalde clausule waar je aan moet voldoen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:59

Leg dat eens uit Ninafloor, wie zou er een verzekering af gaan sluiten voor alleen op eigen terrein... en wat is daar het nut dan van?
En wat voor clausule heb je het over?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:09

@Ninafloor; leg dat inderdaad eens beter uit...
Mijn WA verzekerd het zelfs dat wanneer mijn paard zou uitbreken, en dan bijvoorbeeld een auto beschadigd....
(dus als ik er zelf niet bij ben, en buiten het terrein...)

(of zou mijn verzekering nou zo extreem goed zijn? als ik dit topic lees krijgt niemand nooit wat vergoed van zijn WA...)

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:41

wat ik wil zeggen is dat sommige verzekeringen de clausule hebben dat je voor de verzekering verplicht bent om bv een ruiterbewijs te hebben,als je op aan verkeer deelneemt.
Dus ik heb het niet over uitbreken maar als je deelneemt aan het verkeer.

ook al geldt Voor ruiters in principe alleen de gedragsregels van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV).

maar ze zeggen na veroorzaken schade op openbare weg dat ze zich houden aan het kapstokartikel : Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt (kan worden) veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt (kan worden) gehinderd.".

Lennie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:06

In sommige plaatsen wel en sommige niet..
Je kan bijvoorbeeld dan naar de gemeent gaan die weten dat allemaal.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:53

In princiepe heb je bijna nergens een ruiterbewijs nodig. Het kan hooguit handig zijn omdat er een verzekering bij zit die speciaal aangepast is voor ongelukken die met paarden gebeuren. Hou er alleen wel rekening mee dat als er iets gebeurd je het meteen op de verzekering van je ruiterbewijs moet verhalen, als je het eerst via je eigen wa doet en die willen niet meewerken kun je het niet meer op je ruiterbewijs verzekering verhalen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:04

DeHP schreef:
In princiepe heb je bijna nergens een ruiterbewijs nodig. Het kan hooguit handig zijn omdat er een verzekering bij zit die speciaal aangepast is voor ongelukken die met paarden gebeuren. Hou er alleen wel rekening mee dat als er iets gebeurd je het meteen op de verzekering van je ruiterbewijs moet verhalen, als je het eerst via je eigen wa doet en die willen niet meewerken kun je het niet meer op je ruiterbewijs verzekering verhalen.

Ik heb nog steeds niet duidelijk om wat voor 'ongelukken met paarden' het dan gaat, welke niet door je eigen WA verzekerd worden...
weet jij het misschien?

@TS; heb jij je eigen WA al eens gebeld en dit voorgelegd?

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:06

in principe moet het wel..
er wordt niet echt naar gevraagd bij mij in de buurt maar heb m wel..
en als je m hebt ben je automatisch ook verzekerd.. ;)
het is altijd makkelijk..
ik had het bij stal t reelaer gedaan.. een weekendje was ik daar.. :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:10

@amber; weet jij dan wat er verzekerd wordt, en vooral; wat niet?

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:29

kehdra schreef:
DeHP schreef:

Ik heb nog steeds niet duidelijk om wat voor 'ongelukken met paarden' het dan gaat, welke niet door je eigen WA verzekerd worden...
weet jij het misschien?

Vaak gaat je eigen wa verzekering moeilijk doen als je op het paard van een ander rijdt. Dan proberen ze de schuld af te schuiven naar de verekering van de eigenaar van het paard. Bij de verzekering van het ruiterbewijs is de kans groter dat hun de schade accepteren en dus de eigenaar van het paard er niet voor op hoeft te draaien.
Soms is dit handiger omdat sommige verzekeringen een eigen risico kennen waardoor je alsnog kosten hebt en bij de ruiterbewijs verzekering zit geen eigen risico.

(ik heb een keer schade gemaakt met een paard voor de koets en de eigenaar had een behoorlijk groot eigen risico. Schade gewoon op de verzekering van het koetsiersbewijs verhaald en nul eigen risico betaald. )

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:34

fijne uitleg deHP, bedankt!

Maar als ik toch iemand op mijn paard laat rijden, en er zou iets gebeuren, dan zou het toch logisch zijn dat het voor mijn risico is, immers ik ben verantwoordelijk voor het gedrag van mijn 'huisdier' (want een paard is een huisdier voor de verzekering).
Wat als iemand anders mijn hond uitlaat, en mijn hond rukt zich los en bijt de bal van het buurjochie stuk, dan is het toch ook mijn risico.
In beide gevallen komt het op mijn risico neer lijkt mij.

Ik kan me wél voorstellen dat je, in het uiterste geval, met een ruiterbewijs kan aantonen dat je een ervaren (daar kan over getwist worden ;) ) ruiter bent, je hebt immers het diploma gehaald.

Is een koets dan geen voertuig, en geen huisdier? Denk wel dat daar verschil in zit....

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:51

Soms kan je verzekering heel lastig gaan doen als een ander schade maakt met jouw dier. Heb er gelukkig geen ervaringen mee hoor.
Bij mij kwam het toevallig mooi uit dat ik na 10 jaar gewoon mennen eindelijk 1 dag mijn koetsiersbewijs had en toen meteen mijn eerste (en voorlopig) laatste schade daarop kon verhalen. Eigenaar had een eigen risico van 1000 euro en de schade was 300 euro. Die dus volledig door de verzekering van het koetsiersbewijs betaald werd. (eigenaar blij en ik heb tenminste voor de eerste 9 jaar mijn verzekering eruit :D
Ik weet niet of er verschil zit tussen met de koets weg of onder het zadel weg met een paard van een ander. Weet wel dat de verzekering het enige voordeel is van het ruiter/koetsiersbewijs. Verder vind ik het iets wat leuk is om te hebben, maar eigenlijk totaal nutteloos is.