Buitenlandse trektocht, wie o wie heeft ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Buitenlandse trektocht, wie o wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:21

Hoi hoi,

ik ben sinds een jaar of 2 aan het rondkijken voor trektochten in het buitenland, ik heb ooit een paarden vakantie gids aangevraagd (trailfinders dacht ik) waar dit soort vakanties in staan.
Maar veel van dit soort tochten lijken mij wat commercieel en vrij prijzig, ik vroeg me af of sommige van jullie ervaring hebben met dit soort reizen en/of er iemand is die in het land zelf wat geregeld heeft (via internet of vrienden/kennissen).
Ik moet na dit schooljaar nog 1 jaar en dan ben ik klaar, ik hoop het jaar dat ik dus klaar ben een tocht te kunnen maken, omdat ik dan helemaal vrij ben en nu de tijd heb om te sparen.

Het liefste zou ik richting Australië of New Zeeland gaan, maar landen als IJsland en Canada spreken mij ook erg aan, ik snap dat hoe verder je gaat het prijskaartje ook wat meer kan worden.
Ik wil dus een soort van Backpacken maar dan per paard, met een aantal ruiters en iemand die de weg natuurlijk weet.
Ik wil niet een heel jaar weg maar gewoon 2 weken rondtrekken.

Als iemand hier op bokt ervaring heeft met dit soort tochten en hoe je zoiets hebt geregeld dan is alle informatie welkom, ook als je organisaties weet die dit doen zou fijn zijn.

Alvast heel erg bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:37

Natuurlijk zijn ze commercieel, iemand verdient er de kost mee, dus wat wil je.........

Een week verantwoordt met goede, gezonde, paarden op stap kost ruwweg 1000 euro, excl de reis erheen. Voor minder kun je namelijk de paarden niet onderhouden en ervan leven.
Met name bij dit soort vakanties is de laagste prijs zo ongeveer de slechtste graadmeter. Als je niet bereid bent te betalen, mag je ook geen eisen stellen. Aan de andere kant is de hoofdprijs betalen ook geen garantie op een goede vakantie. Ergens tussen die twee uitersten ligt een goede vakantie voor een acceptabele prijs, in een mooie omgeving. Google maps is je grote vriend in deze!

Wanneer je een lokatie beoordeeld aan de hand van recenties van gasten, bedenk dan dat die gasten dat vanuit hun beleving doen en die kon weleens heel anders zijn dan de jouwe. Probeer dus tussen de regels door te lezen wat er objectief gebeurt.
Voor mij staat het aantal beschikbare paarden voor de mate van massaliteit van de toko. Aangezien ik van kleinschalig houdt, ga ik dus voor toko's met max 10 beschikbare paarden. De gevolg is wel dat je vaak wat meer betaald, omdat de inkomsten voor de eigenaar door minder paarden "verdient" wordt. Het persoonlijke contact wat je eraan overhoudt, maakt dat voor mij ruimschoots goed.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 17:19

Ikke, bedankt voor je informatie, met dat commerciële bedoel ik meer de kosten die je nog betaald voor de reisorganisatie.
Verder heb ik nog geen ervaringen van andere gelezen, de landen die ik noem zijn puur uit eigen interesse, niet uit keuze doordat andere dat misschien geweldig vonden, dat weet ik dus allemaal niet en daar wil ik me liever ook niet door laten lijden.
Ik snap je voorkeur voor een kleine groep, dat is iets wat ik zelf ook liever wil, ik vind max. 10 al vrij veel eigenlijk, wat je verteld over de contacten die je opdoet met je mede ruiters is wel iets wat mij ook heel leuk zou lijken aan zo'n reis.

Maar als ik het goed begrijp heb jij dus via google gewoon zelf stallen gevonden in het land waar je heen wilde gaan en daar een beslissing in gemaakt wat jou het meeste aansprak?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:28

Het aantal beschikbare paarden hoeft niet het aantal te zijn dat altijd met ritten meegaat. Je wil je paarden meestal rouleren in gebruik, zodat ze allemaal ook hun rustdagjes kunnen hebben, je een onverwachte kreupelheid kunt opvangen door een ander paard in te zetten, enzovoorts. Dus 10 paarden beschikbaar zal in de praktijk meestal ritten met maximaal 6 personen zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:59

_vivi_ schreef:
Ikke, bedankt voor je informatie, met dat commerciële bedoel ik meer de kosten die je nog betaald voor de reisorganisatie.
Verder heb ik nog geen ervaringen van andere gelezen, de landen die ik noem zijn puur uit eigen interesse, niet uit keuze doordat andere dat misschien geweldig vonden, dat weet ik dus allemaal niet en daar wil ik me liever ook niet door laten lijden.
Ik snap je voorkeur voor een kleine groep, dat is iets wat ik zelf ook liever wil, ik vind max. 10 al vrij veel eigenlijk, wat je verteld over de contacten die je opdoet met je mede ruiters is wel iets wat mij ook heel leuk zou lijken aan zo'n reis.

Maar als ik het goed begrijp heb jij dus via google gewoon zelf stallen gevonden in het land waar je heen wilde gaan en daar een beslissing in gemaakt wat jou het meeste aansprak?

De reisorganisatie heeft zo'n 5%. Aan de andere kant geven zij bepaalde garanties aan de aanbieder, waardoor die vaak iets zakt met de prijs, waardoor het voor de consument meestal weinig uitmaakt of zelfs iets voordeliger is. Dit geldt natuurlijk niet altijd, maar dit is de hoofdlijn waarlangs dat soort zaken tot stand komen.

Toen ik eens serieus en in m'n uppie naar GB wilde om eens lekker paard te rijden, heb ik wat engelse bladen gekocht, I-net afgestruind en daar een selectie gemaakt (Google maps bestond nog niet). Vervolgens die toko's aangeschreven, per mail of fax. Ik heb gewoon folders aangevraagd en beoordeelt. Uiteindelijk heb ik toen besloten naar een bepaalde toko te gaan en heb daar rechtstreeks geboekt (was de enige mogelijheid). Ik kom daar nog af en toe, dus blijkbaar was het een goede keuze :D

Ik ben nu op zoek naar mogelijkheden in Limburg, om te overnachten met paarden. Dat is een kwestie van Google maps afstruinen, routes in laten tekenen en kijken wat je tegenkomt. Vervolgens Googlen op die omgeving en dan komt er vanalles bovendrijven. Wanneer dat interessant lijkt, gaan we verder graven, e-mail sturen, bellen, net wat handig lijkt.
Ik kijk dan bijvoorbeeld ook of het gemakkelijk bereikbaar is met de paarden, zonder bijvoorbeeld langs drukke wegen te moeten gaan. Ik kijk naar de route; kan ik misschien door een wijziging ergens een mooi stuk bos of heide meepakken?
Zo blijkt bijvoorbeeld tussen Stevensweert en Itteren (we reizen in het gebied tussen de Maas en het kanaal) vrijwel niks te zijn om te overnachten, anders dan bij goedwillende particulieren, waar we onze tent kunnen opslaan en de paarden in de wei. In het laatste stuk, tussen Itteren en Vaals, breek je je nek over de mogelijkheden en heb je gewoon uitgebreid de keuze om datgene te pakken wat het meeste aanspreekt.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:01

Er zijn ook andere moglijkheden? Ik woon in Texas, heb zelf paarden, toegang tot meer paarden en zou eventueel iets met je op kunnen zetten? In de buurt van San Antonio en Austin kun je ongelofelijk mooie trails maken. Kijk maar naar de foto's verderop in dit bericht. Texas ligt tegen Mexico aan... Heel prettig klimaatje dus hier.
Voordeel van zo'n opzet is dat je de groep zo klein kunt houden als je zelf wilt en de kosten laag. En volgens mij zijn er via Bokt zat mensen te vinden die een dergelijke trip wel zien zitten. Ik zou het in ieder geval leuk vinden om te organiseren en ben gek op trailrijden! Ik woon hier, ken de buurt, gewoonten, de wildlife, de mensen en kan alles regelen, van vervoer tot tenten en ander soortig overnachten...
Wat ook een idee is is het volgen van een historische indianentrail? Dat is iets wat ik zelf altijd nog eens wil doen. Indianen gebruikten natuurlijke wegwijzers, zoals bomen die men op een bepaalde manier liet groeien... Er zijn in Texas nog altijd van dit soort trails te vinden...

Mocht het je wat lijken, laat maar weten. Over een weekje kom ik naar Nederland, dus we zouden zelfs wat kunnen afspreken.

Groetjes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:06

Ohh Jua ik ben echt jalours op je.
Wat super om daar te kunnen rijden, ik moet het maar doen met geasfalteerde wegen :(

Kokopellie is ook geemigreerd en dan wel naar kentucky. Misschien is dat ook iets voor TS.

Milky_Way

Re: Buitenlandse trektocht, wie o wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 20:10

Jah Jua dat ziet er super gaaf uit!
Alleen kan ik je aanbod op z'n vroegst dus pas over 1,5 aan nemen, en dan moet ik eerst zien of ik tegen die tijd al genoeg heb gespaard (woon nog niet zo lang op mezelf dus sparen gaat wat traag haha).

Maar als het tegen die tijd nog geld, dan sla ik dit allemaal even op in mijn computer.
Ik wil zo wie zo nog wel eerst verder kijken wat er nog meer allemaal is en gewoon wat info hier en daar opdoen.

En Ikke heel erg bedankt voor je heldere uitleg over jouw zoekmanier naar zulke tochten :D

Cowgirl bedankt voor de tip!

Bedacht me opeens dat een vroegere school vriendin van mij nu ook in Taxas woont, had nog helemaal niet aan haar gedacht dat zij misschien ook wel wat weet, maar goed dat jullie ook over Taxas zijn begonnen, kan ik haar ook een vragen als ik der weer spreek.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:33

Ben niet van plan om te verhuizen hoor, dus maakt niet uit wanneer het pas over een jaar of twee zou zijn. Daarnaast vragen zulke zaken veel voorbereidingen en ook dat kost tijd!
Nja, jij ook erg bedankt want je hebt me op een leuk idee gebracht! Dus mochten er andere mensen oren hebben naar dergelijke plannen? Laat maar weten!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:38

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:12

wat denk je van Tsjechië? ben hier vorig jaar 10 dagen naartoe geweest en was superleuk! elke dag maak je lange trektochten !
http://www.eagletrail.nl/

ZaZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:47

Ik weet dat er in Australie ook de mogelijkheid is om met een soort van cattle track mee te gaan. Je kunt dan kiezen om 1 of meerdere trajecten te doen. Hele dag in het zadel, koeien hoeden en 's avonds in tentje slapen. Er wordt voor je gekookt. Ik heb alleen géén idee meer waar ik dat nu gelezen heb of hoe het heet.... Googlen!?

Of: het WWOOF principe (ook Googlen). Dan werk je op (paarden)boerderijen in bijvoorbeeld Amerika of Canada. Je doet dat tegen kost en inwoning dus dat houdt je kosten lekker laag ;-) Zoek een bij jouw passend boerenbedrijf op en maak rechtstreeks met de eigenaar afspraken over je werk en je verblijf!

En mocht je het leuk vinden om in Zuid-Afrika te komen, dan ben je van harte welkom bij ons. Mijn man en ik hebben een lodge (klein hotel), een wildpark van 1.000 hectare en 10 hele leuke, lieve paarden. Die staan altijd te trappelen om samen een gezellige buitenrit te maken. We kunnen varieren van 1 uur wandelen tot hele dagtochten inclusief eten & drinken onderweg. Daarnaast zijn er zeer veel andere dingen te doen, te bekijken en te ervaren. We gaan met veel gasten naar Kruger Park, Botswana etc. Dus niet alleen paarden maar ook veel wild, prachtige natuur en heerlijk relaxt levensritme!

edit: van ons eigen bedrijf kan ik je natuurlijk onze website geven: www.zazoetravel.com

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:31

Oh bedankt allemaal, en zazoe ik ga even op je site kijken :D en bedankt voor de rest van de tips.