Paard overschrijven verplicht? (appaloosa)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sil_Bill

Paard overschrijven verplicht? (appaloosa)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 15:24

Hoi,

Ik heb al rondgeneusd op bokt, maar kan het niet echt vinden.
Ik ga een appaloosa ruin kopen, maar nou vroeg ik me af hoe ik dat moet regelen.
Hij staat ingeschreven bij het nederlandse appaloosa stamboek.
En heeft dus gewoon een paspoort en chip enz.

Moet je het paard dan nog op je eigen naam laten zetten?
Zo ja, hoe dan?

Groetjes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:28

Je hoeft een paard niet op naam te laten zetten bij het stamboek (meestal moet je om dat te kunnen doen ook lid van het stamboek worden). Het is echter nergens (wettelijk of hoe dan ook) verplicht het te doen. Stamboekpapier is ook geen eigendomsbewijs.
Paspoort hoef je óók niet op naam te zetten, tenzij je wedstrijden wilt rijden. Op naam zetten van een paspoort kan bij de paspoortuitgevende instantie, en dat zal in dit geval het stamboek zijn. Daarvoor hoef je géén lid van het stamboek te worden.
Ook een paspoort is trouwens geen eigendomsbewijs.

Alleen een factuur/verkoopcontract/overeenkomst is bewijs van eigendom.

Splash_

Re: Paard overschrijven verplicht? (appaloosa)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:30

Ibbel heeft gelijk. Toch vond ik het wel fijn om mijn appaloosa bij het stamboek,en in het paspoort op mijn naam te zetten. Het is toch mijn paard :)

Let wel, het NAS is ontzettend langzaam met op naam zetten. Je moet er echt achteraan blijven zitten.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 15:41

@Splash_ Hoe werkt dat dan? ik kan op hun site (NAS) niet echt iets specifieks vinden... Of kijk ik gewoon niet goed?

Groetjes!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:51

@Sil_Bill Ik heb destijds even telefonisch contact opgenomen met het NAS. Ik heb het paspoort toen aangetekend verstuurd naar het NAS, brief erbij dat ik de nieuwe eigenaar ben, met mijn gegevens erbij en of ze mijn paard konden overschrijven. Het is aangepast in het stamboek, en in het paspoort zit nu een sticker met mijn gegevens bij eigenaren.

Per post weer teruggestuurd gekregen.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 15:53

@Splash_ Oke dankje! Hoelang duurde dat bij jou ongeveer?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:00

Ibbel schreef:
Paspoort hoef je óók niet op naam te zetten, tenzij je wedstrijden wilt rijden. Op naam zetten van een paspoort kan bij de paspoortuitgevende instantie, en dat zal in dit geval het stamboek zijn.

mijn fjord staat niet op mijn naam in haar paspoort (=tegelijkertijd stamboek), maar toch rijd ik er gewoon wedstrijden mee hoor. Dat is helemaal niet verplicht om te doen als je op wedstrijd wil. Denk maar eens hoe je het dan zou moeten doen als je voor iemand anders ene paard uitbrengt, dan zou je dat paard op naam van de ruiter moeten laten zetten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:30

Inderdaad hoeft dat helemaal niet voor wedstrijden. Urielle brengt mijn hengst uit, en je denkt toch echt niet dat ik mijn hengst op haar naam ga laten zetten omdat zij er wedstrijden mee rijdt. :+

suzannelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:35

Mijn aow verzekering wou dat ik op papier als eigenaar genoteerd sta, dit is de reden dat ik het gedaan heb.
Ik heb geen zin in onnodige kosten ;)