Wat kan dit zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femmiel

Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 10:28

Hallo, :wave:

Ik zit de laatste paar dagen een beetje met m'n handen in het haar over Bonny.
Het komt er dus op neer dat ze niet alleen wil staan.
Ik heb bonny nu 2 jaar,en in die 2 jaar staat ze eigenlijk alleen aan huis en ziet ze dus geregeld mensen langs lopen.
Geen probleem hierbij,maar nu hebben we een wei erbij gekregen ongeveer 2 minuten lopen van huis af, en daar is ze een totaal ander paard.
Ze eet de eerste 5 minuten gewoon rustig,daarna begint de onrustig te rennen en op een gegeven moment gaat ze door de draad heen..
Dan blijf ik erbij staan en is het precies hetzelfde,neem ik afstand word ze helemaal gek. Ik zelf denk dat het komt omdat ze alleen staat ze toch echt een maatje nodig heeft,maar mijn vader denkt dat het een tijd van wennen is.
Ik ben nu al 2 weken bezig met haar erna toe te brengen,en te oefenen. Maar ik kan gewoon niet daar blijven totdat ze genoeg heeft gegeten.
Ze is eigenlijk een soort van 'gestrest' en loopt zich helemaal in het zweet.

Nu staat ze hier op het gazon,normaal geen probleem en nu is ze onrustig aan het draaien loopt contstant ze hinneken..

Ik weet echt niet wat ze heeft? en het idee dat ze steeds maar door de draad blijft gaan ookal komt ze alltijd naar huis vind ik zo beangstigend..

Wie o wie weet wat ze heeft en waarom?

Groetjes Femke :wave:

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:29

Heel simpel, een paard wil niet alleen staan en hoort ook niet alleen te staan. Dus, maatje erbij kopen, of andere wei zoeken waar meerdere paarden (desnoods ernaast) lopen.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 10:31

Ibbel schreef:
Heel simpel, een paard wil niet alleen staan en hoort ook niet alleen te staan. Dus, maatje erbij kopen, of andere wei zoeken waar meerdere paarden (desnoods ernaast) lopen.

Ja ik weet eigenlijk wel zeker dat ze een maatje nodig heeft,maar mijn vader denk dat het alleen een tijd van wennen is..
Ik zal het straks nog eens met hem overleggen. :)

Bedankt voor je reactie!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:31

femmiel schreef:

Je geeft het antwoord hier zelf al.......

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 10:33

justdiesel schreef:
femmiel schreef:

Ja,alleen het wat ik niet snap is dat ze nu op het gazon staat normaal niks aan de hand en nu is het alsof de wereld vergaat?
Ik zal m'n vader en moeder proberen te overtuigen,dat een maatje toc hecht nodig is :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:36

Al zet je er maar een shet of een paar schapen erbij, een paard hoort niet allee. Geef haar een vriendje en ze wordt weer de oude!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:38

Als ze op het gazon staat dan is ze veel dichter bij jullie in de buurt, dus heeft ze waarschijnlijk voor haar gevoel toch een soort van gezelschap, als je haar in het land zet staat ze daar helemaal eenzaam.. Ik snap best dat ze dat niet wil! Ik zou echt proberen eeen maatje voor haar te regelen, desnoods een shetje of een bejaarde pony dat kost ook niet zo gek veel.

Zeeuwtje68

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:03

Idd je pony heeft een maatje nodig, het zijn nl kudde dieren vertel je pa dat maar.
Ik vind het vrij logisch dat ze zo reageerd, als ze alleen staat hoor.
Ik heb er zelfs drie voor als ik met de 1 een lange rit ga maken.
zodat de andere niet alleen staat, dan blijven ze nl ook rennen en zijn bezweet tot ik terug kom.

Thor85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:26

Kan er ook niets anders van maken dat ze een maatje nodig heeft.
Misschien nog een kleine optie? Hoe reageert ze op vliegjes?
Hier stond er ook 1 die helemaal knetter werd van de vliegjes, tot het schuim erop stond.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:29

Een paard is een kuddedier en op enkele uitzonderingen na houdt geen enkel paard er van om alleen te staan.
Desnoods zet je er een geit of schaap bij in, maar shets zijn ook bijna gratis af te halen in deze tijd hoor.
Zou zelf eerder gaan voor een shet.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:55

Ik heb met ze gepraat maar m'n vader is niet over te halen.. Als ik nu een leuk shetje vind het liefst gratis en hier in de buurt wil die wel toegeven :')
Schaap wilde die niet,omdat ie dan een hele andere omheining moet gaan maken. En een geit gaat niet omdat de buren dat niet willen die hebben zelf schapen en zijn bang voor ziektes ect..

Ben aan het zoeken voor een soort artikel waar duidelijk instaat dat een paard een maatje nodig heeft maar kan niks vinden..

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:57

nou, vraag aan hem hoevaak die als die in een wei kijkt, een paard alleen ziet staan, eigenlijk nooit toch?

en ja, vaders zijn soms lastig.. maargoed het is meestal ook hun geld..

edit: nog succes ermee!
Laatst bijgewerkt door ziamara op 05-05-10 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:58

Een shet is ook een veel beter idee dan een geit of schaap, je paardje heeft nl soortgenoten nodig. Een goedkope shet vinden moet lukken lijkt me, plaats desnoods even een advertentie hier op bokt of op mp! Succes ermee!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:03

femmiel schreef:
Ik heb met ze gepraat maar m'n vader is niet over te halen.. Als ik nu een leuk shetje vind het liefst gratis en hier in de buurt wil die wel toegeven :')
Schaap wilde die niet,omdat ie dan een hele andere omheining moet gaan maken. En een geit gaat niet omdat de buren dat niet willen die hebben zelf schapen en zijn bang voor ziektes ect..

Ben aan het zoeken voor een soort artikel waar duidelijk instaat dat een paard een maatje nodig heeft maar kan niks vinden..

Meer dan genoeg shetlanders voor niets of heel weinig te krijgen. 50 euro en je hebt er al een van de markt af. Als je een goed tehuis bied, dan heb je er vaak ook wel een gratis.
Plaats eens een oproep op bokt, zet daar bij wat je kan bieden en wacht de reacties af!
Schapen en geiten zijn eigenlijk geen goede vervanging voor een paard.
Daarbij heeft paps gelijk dat hij zegt dat je dan je hele omheining moet veranderen.
Weet er alles van..heb zowel schapen als geiten gehad!

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:06

femmiel schreef:
justdiesel schreef:

Ja,alleen het wat ik niet snap is dat ze nu op het gazon staat normaal niks aan de hand en nu is het alsof de wereld vergaat?
Ik zal m'n vader en moeder proberen te overtuigen,dat een maatje toc hecht nodig is :)

Ik weet hoe moeilijk dat is als je net zn vader heb als ik ;)
Hopelijk lukt het, of kan je niet ergens anders iemand zoeken met een pony of paard die erbij kan staan?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:58

Wij hebben nog wel een shetje als het nodig moet zijn :D
Een is er ong. 1 jaar, mooie bonte pony.
en de andere is ong. 2, een bruine pony.
het zijn wel hengstjes.
Ze moeten nog wel gechipt worden omdat het nu maar pony's zijn die aan huis staan en daar ook geboren zijn ;)
Pb me als je het iets vind :)
Ze worden denk ik rond de meter ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:08

Ik heb dezelfde ouders, niet te overhalen om een ander dier erbij te zetten. Een geit zou wel ideaal zijn, die eten het onkruid weg, maar mijn ouders willen dat niet: geiten stinken en mijn vader heeft geen zin om andere omheining te zetten. Een shet zou nóg beter zijn, maar mijn ouders willen het écht niet.

Het verschil is wel dat mijn pony het prima naar zijn zin heeft in zijn eentje. Voordat ik hem gekocht had, toen hij in een kudde stond, was hij echt ongelukkig. Hij werd gepest, geslaan door de weigenootjes, hij mocht niet gaan of staan waar hij wou of hij werd gebeten of gemept, we moesten hem zelfs buiten de wei eten geven, anders mocht hij zelfs niet eten van zijn weigenootjes.
Doordat hij zo gepest werd door zijn soortgenoten, was hij erg schuw, ook naar mensen. Als iemand hem vast had, stampte hij of beet hij (uit angst).

Vanaf de dag dat ik hem gekocht heb, is hij een heel andere pony geworden. Hij werd erg aanhankelijk, stampte en beet niet meer en hij bloeide echt open.

@ ziamara: ik weet uiteraard niet hoe het in Nederland is, maar bij mij in de buurt (België) zie je wel vaker een pony/paard alleen staan. De eigenaars zullen allemaal wel een reden hebben hiervoor. Mensen horen ook niet alleen te leven, maar ik ken genoeg weduwen/weduwnaars die alleen leven en amper buiten komen. Het is niet mijn bedoeling om hierover een discussie te starten, maar er zijn altijd wel uitzonderingen (dat is ook wel al vaker gezegd)
Mijn pony geeft mij het gevoel dat hij echt gelukkig is alleen. Hij krijgt heel veel aandacht van mij/anderen en dat vindt hij prima. Hij zal eerder naar een mens hinniken dan naar een ander paard. Dat zal de aard van het beestje zijn denk ik?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:44

Hou er rekening mee dat een geit een alles eter is en een houdini wat betreft ontsnappen!
Geen enkel draad houd hem tegen, alleen schapen gaas is een optie, maardan ook nog eens op een behoorlijke hoogte, want ze kunnen verschrikkelijk goed springen en doen dat ook nog eens heel graag!

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:50

Ons 2e paard heeft voordat wij haar kochten, ook een half jaar alleen gestaan. Ze was aan de magere kant en deken op, maar ook dol op mensen omdat dat de enige levende wezens waren die wat met haar deden dus dat is logisch. Door omstandigheden werd ze ook nauwelijks bereden. Lag niet aan het paard zelf.

Sinds november staat ze bij ons 24/7 buiten in een kleine kuddevan in totaal 4 paarden. Kan weer lekker paard zijn, krijgt mede hierdoor veel meer beweging, en ze krijgt veel minder krachtvoer (alleen wiesencobs en wat bietenpulp gehad) maar wel continue hooi gedurende de hele winter.
Ze kreeg zoveel krachtvoer omdat ze wat moeilijk op gewicht bleef en ruim 5 plakken hooi per dag erbij.

Als je haar nu ziet, het hoekige is verdwenen, de ribben zijn niet meer zichtbaar maar wel voelbaar, ze is nog steeds heel gezellig naar mensen toe maar in mijn ogen meer paard geworden. Ze had het zeker niet slecht bij de vorige eigenaar maar ook lichamelijk zie ik haar toch wel een heel stuk beter in haar vel zitten. Een paard is gewoon een kuddedier die horen gewoon niet alleen te staan, dat levert alleen maar stress op.

prom1909

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:39

Wij hebben sinds 21 maart een haflinger en zij wil ook absoluut niet alleen staan ze word heel erg onrustig ze gaat dan heel hard heen en weer rennen en heel hard hinniken.
En zodra er dan een ander paard bij staat is het goed.
nou succes groetjes aleida

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:55

femmiel schreef:

Site van de dierenbescherming staat wel wat op. Er zijn zelfs campanges over dat een paard niet alleen hoort te staan.

http://paarden.dierenbescherming.nl/tips/Diversen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:12

Hee Femke!
Ik stuit toevallig op je topic.

Tja, Bonny en alleen staan :P . Bij mij heeft hij ook 9 jaar lang met vriendinnetjes gestaan.
Ze kan inderdaad moeilijk alleen. Ik heb haar een keer in stal opgesloten toen de hoefsmid kwam. Toen ging ze zo te keer, dat ik haar maar op wei heb losgelaten. Ik dacht: dan kan ze Isabel tenminste op de oprit zien staan.
Jaja, dat zag ze idd....en ging vervolgens dwars door 2 draden schrikdraad, en toen stond ik dus met 2 paarden in de hand bij de smid :+ .

Is er niet iemand in de buurt die een weitje voor zijn paard zoekt? Kun je de kosten voor de wei misschien ook delen. Dan kost het jullie geen geld voor een nieuwe pony en je hebt niet de "lasten" van de verzorging.

En anders moet je eens op de site van Paard in nood kijken. Die zoeken de laatste tijd redelijk vaak opvangadressen voor afgekeurde paarden. Ze hebben nu ook weer een shetje met scheve beentjes staan. Ik krijg de oproepen per e-mail binnen (kun je je misschien voor aanmelden). Nu ook weer van 2 dravers, maar ja, die zijn wat groot voor jouw. Paarden worden gratis bemiddeld voor een goed tehuis.

Mniekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:32

Paard in Nood werkt veel samen met verschillende andere stichtingen (je kunt ze vinden op de website van Paard in Nood) en ik weet per toeval dat er een aantal nog een goed tehuis zoeken..voor een goed tehuis gaan ze vaak inderdaad voor niets weg. Wel moet je dan rekening houden met controles etc. Maar dat zal geen probleem zijn.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:17

Laat je ouders dit topic lezen.
Zegt genoeg denk ik?

Ik vraag me af waarom mensen aan een paard beginnen maar niks van de verzorging afweten.
een paard is een KUDDE dier en hoort dus niet alleen te staan.

Nouzzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:34

weetje wat ook goed werkt als maatje zijn voor paarden kippen of geiten enz. en laat die met je pony in de wei staan