kudde paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikepris

kudde paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 19:00

hallo iedereen,

ik heb een klein probleempje en was benieuwd of jullie mij er mee konden helpen.
ik heb sinds 1 week een nieuw paard hij is 3 jaar en ruin al van zen 1e geboorte jaar,
deze meneer heeft 3 jaar in land en op stal gestaan met andere paarden .
momenteel staat hij op stal en ik wil hem elke dag er uit doen in de binnenbak, maar nu komt het probleempje
ik krijg hem wel de bak in al er niemand bij is maar als er paarden bij de bak staan word hij helemaal gek en wil niet meer mee lopen.
hij begind te stijgeren om maar bij de andere paarden te blijven en dan hou ik hem niet. vandaag was weer zoon dag ik zet hem in de bak er stonden paarden bij maar hij liep redenlijk rustig mee maar toen moest hij de bak uit ten eerst was ik 1 uur bezig om hem te lokken toen ik hem vast had liepen de andere paarden weg bij de bak en toen ging hij er vandoor en ik hield hem niet dus hij liep weer los op den duur weer gekregen en heb het hele terein gezien en hij bruld als een gek.

wat moet ik doen met dit gedrag? straffen vind ik niet echt oke omdat, hij altijd andere paarden bij hem gewend is.

hoop dat jullie bruikbaare tips hebben.

groetjes priscilla

Nickas

Re: kudde paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:13

Je hebt 3 jaar in een kudde gestaan, en ineens moet je alleen in een stal. Dus als je de keuze hebt om bij de kudde te blijven, dan vecht je daarvoor, daar voel je je veilig!

Laat je paard aan jou wennen, ga met hem wandelen, lang poetsen, grondwerk, kroelen... Veel tijd met hem doorbrengen, zodat jij deel van 'zijn kudde' wordt. Je zal nooit geen paard worden, maar als hij leert dat jij ook wel oke bent, zal hij makkelijker met je meelopen.
Ga ook oefenen met vangen in de bak als hij nog alleen is, en later met 1 paard erbij. Dit is misschien lastig als er georganiseerde tijden hiervoor zijn. Blijf hier zelf rustig en geduldig bij, want tot nu toe is zijn ervaring dat 'alles stressvol' wordt en voor je het weet zit er een patroon ingebakken.
Neem er de tijd voor en vooral veel rust.
Zorg ervoor dat JIJ te vertrouwen bent voor je paard.
Dat dat na 1 week nog niet zo is, is logisch, een band moet groeien!
Succes!

Koopto666

Re: kudde paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:49

Ik ga mee met Nickas. Als je hem nou wel in de bak met andere zet, kan je dan niet hulp vragen? Of dat er iemand met nog een paard met je mee loopt naar de stal. Hoe meer je met hem bezig gaat, hoe beter jullie band word. Je moet nu even geduld hebben.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:10

Op zoek gaan naar een kudde voor dit paard.

Dit paard heeft de eerste drie jaar van zijn leven een geweldige tijd gehad in de kudde en dan opeens wordt zijn leven rigoreus omgegooid en wordt hij gehuisvest op een manier die zo tegen zijn natuur ingaat. Verdiep je eens in paarden en in wat ze werkelijk nodig hebben om gelukkig en gezond te zijn en te blijven. Je kunt trainen wat je wilt met dit paard, maar als je de oorzaak niet aanpakt kom je er nooit...!

Op stal staan is niet goed voor zijn geestelijke gezondheid. Er is voldoende onderzoek naar gedaan om te kunnen zeggen dat paarden gefrustreerd, gestrest, apathisch en agressief worden van het op stal staan. En dat komt in de eerste plaats doordat hij op dat moment geïsoleerd wordt van zijn soortgenoten. Een paard is een kuddedier en voelt zich in zijn eentje niet veilig en niet op zijn gemak (dus naast elkaar in de box in niet voldoende!!!). Een paard heeft soortgenoten nodig om mee te spelen, mee te kroelen en om over elkaar te waken. Daarnaast staat een paard van nature nooit langer dan een uur achter elkaar stil. Dus het is niet zo gek dat jouw paard flipt wanneer je hem uit zijn kooi haalt waarin hij zo lang stil heeft moeten staan en zich kapot heeft lopen vervelen.

Veel succes! :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:40

ikepris schreef:
ik heb een klein probleempje

Ik vind dat jouw paard een véél groter probleem heeft dan jij.
Begrijp je nou echt niet waarom je paard dit gedrag vertoont?

Ik sluit me helemaal bij Dani aan.