Na lange tijd alleen .. maatje erbij ... graag tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Na lange tijd alleen .. maatje erbij ... graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:08

De titel geeft het al aan.
Mijn pony Isa staat nu 13 jaar alleen en heeft nooit de indruk gegeven daar enig probleem mee te hebben.
Ze leek het heerlijk te vinden al die aandacht van ons voor haar alleen.

Maar nu wil ik er toch een maatje bij gaan kopen.
Dit mede omdat Isa te veel last houdt van de hoeven om nog lekker met haar aangespannen te gaan rijden. En dat is toch wel iets wat ik erg graag doe.

Even wat achtergrondinformatie over Isa:
Ze heeft tot haar derde in de kudde gestaan (moeder, zussen, tantes, e.d.).
Was toen al erg dominant en dat is niet minder geworden.
Tegen andere paarden is ze altijd aan het gillen en meppen, zeker als ze op haar wei komen.
Buiten haar eigen domein kan ze het redelijk vinden met andere paarden, maar niet te lang.
Ze hinnikt nooit naar voorbijkomende paarden, ze wil ook nooit uit zichzelf naar andere paarden toelopen.
Ze lijkt graag in haar eigen doen bezig te zijn.

Mijn vraag is als volgt:
Heeft iemand een soortgelijke ervaring met zijn/haar paard/pony gehad.
Wat voor soort paardje past het best bij zo'n soort merrie (ik bedoel een dominante, een aanhankelijke of juist ook een wat op zichzelf staand paardje).
Hoe kan ik het 'samenvoegen' het beste aanpakken.

(ik heb een uitloop met loopstal die met houten hekwerk gescheiden kan worden van de wei, die is zonder schuilstal, maar wel met hoge bomen. Verder nog een stuk(je) gepacht van de gemeente met heel veel gras, maar dat is (nog) niet afgezet; ik kan ze dus uit elkaar zetten en zal zo ook zeker beginnen).

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:32

Het is denk ik, lastig om dit paard samen met een ander paard te zetten. Omdat ze al zo lang onthouding van sociaal gedrag heeft gehad. Ze is niet gewend te delen en niet gewend om zich met paarden te vermaken.
Ze gilt wel als er andere paarden bij komen, maar dat is vrij normaal bij introducties, mijn ruin doet dan ook gilletjes. Heeft niets met dominantie te maken, dat is opwinding.
Wat voor paard moet je daar dan bij zetten? Ik zou eerst denken aan een dominant kreng, die haar de kneepjes van het paardenleven bijbrengt, je wilt immers dat je pony uiteindelijk een maatje heeft, niet dat ze beiden aan een kant van de wei staan. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik je pony eerst een paar maanden in een stabiele kudde (meer dan 4 paarden) gooien. Zij kunnen haar leren hoe ze met anderen om hoort te gaan. Wij hebben er ook eens zoeen gehad, hele leven alleen gestaan, heeft in een rustige kudde van 8 bijna een jaar geduurd, voordat hij alle skills had om met ze samen te leven.
Om een lang verhaal kort te maken, je pony zal het moeilijk krijgen en moet de tijd krijgen om te leren met anderen om te gaan. Anders kan het wel op een mislukking uitdraaien. Ik zou zeker geen onderdanig typje erbij zetten, dan heeft het andere paard waarschijnlijk geen leven.
Houd er ook rekening mee, dat je paard gaat overcompenseren als ze eenmaal bevriend is geraakt met de ander. Dat zal wel een tijd zwaan-kleef-aan worden, omdat ze het zolang heeft gemist.
Succes!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:57

Oke, jij denkt dus dat ze echt het sociale gedrag van vroeger helemaal vergeten is ... zou jammer zijn.
Ik had eigenlijk toch de hoop dat haar achtergrond, in de kudde geboren zijn en sociaal tussen leeftijd genoten opgegroeid zijn, nog wel ergens zou zijn blijven hangen.

Wel heeft ze altijd oog/snuffel contact gehad met de buurpony's. Die zijn nu sinds 5 maanden vertrokken.

Afbeelding

Oude foto van toen ze 3 was.

Afbeelding

met de inmiddels verhuisde 'buurpony's'

Grobegni

Re: Na lange tijd alleen .. maatje erbij ... graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:06

Het zal wel weer terugkomen, maar dat kan wel even duren. Als ze ondertussen wel altijd nog naast andere paarden heeft gestaan, zal het een stuk makkelijker zijn! Maar dat stond niet in de OP...Vandaar mijn lange verhaal ;)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:10

Mijn merrie heeft ook 7 jaar alleen gestaan en sinds 3 weken heb ik m'n nieuwe paard erbij. Ze staan wel
apart in een wei met een draad ertussen. Het gaat echter prima.... ze is helemaal verliefd :=

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 12:49

Grobegni schreef:
Maar dat stond niet in de OP...Vandaar mijn lange verhaal ;)

Oh sorry :o
Ik dacht dat ik dat erin had gezet, maar inderdaad ... niet dus.
Maar meer dan oogcontact was het niet hoor. Nou ja, ze konden aan elkaar snuffelen, maar dat heb ik ze eigenlijk nooit zien doen.
In het begin even. Toen kreeg de ruin flinke klappen (door het gaas heen) van haar en het toen nog hengstveulen nam ze in bescherming door de hele tijd naar hem te knorren. Oh wat was ze toen lief tegen dat beestje; later heeft ook hij een hoef tegen zijn lijf gekregen toen hij te dicht bij kwam (want toen hij ouder werd vond hij haar ineens heel lief :D)

En ik wil sowieso wel een goede afspraak proberen te maken met de verkoper van een eventuele pony, of het mogelijk is het een tijdje uit te proberen.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:53

Je zou kunnen proberen om ze voor de eerste keer samen op voor beiden vreemd terrein te zetten. Dan zijn ze heel erg op elkaar aangewezen vaak werkt dat wel.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:17

Of de eerste keer samen meteen op een volle wei, dan hebben ze de eerste dagen niet zoveel oog voor elkaar! Dat werkte bij ons ook altijd wel aardig!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 16:36

Met mijn voor bevangenheid gevoelige pony lijkt me dat laatste niet zo'n goed plan :D
Dat eerste zat ik al over te denken; heb alleen geen idee waar.
Dus zal wel eentje in uitloop worden, eentje op de (schrale) wei met een bufferzone er tussen.