Ik heb een friese merrie donderdag wordt ze 3 jaartjes

Heb haar al van veulen af aan. Altijd lief en nieuwsgierig geweest. Ups en downs maar hoort er allemaal bij.
Ze kent nog niet echt veel. En ik zou graag met haar een begin willen maken met longeren.
Er is alleen 1 probleem de buitenbak is een hel. Buiten de bak kan ik zowat alles luisterd ze goed en doet eigelijk alles wel wat ik vraag al blijft het natuurlijk een jong paard en is de concentratie soms wat moeilijk voor haar. Ze vindt alles wel intressant wil weleens weg sprinten maar kan haar altijd wel goed houden. En ik vind haar eigelijk wel uitzonderlijk braaf. In het begin toen ze nog veulen was ging ze heel snel omhoog dat doet ze nu gelukkig niet meer.
Maar het probleem zit hem dus in de bak. Zodra ik daar ben onploft ze. Ze gaat met 4 benen in de lucht, steigeren, bokken en wegsprinten. Nouja nu sta ik daarnaast en moet me best doen om haar te ontwijken. Ze zit dan gewoon vol spanning maar zodra ik 2 passen uit de bak ben wordt ze eigelijk meteen weer rustig en is het weer dat ontzettend braaf paard. Probleem is dat je na nog geen minuut van die rare sprongen ontwijken gewoon bekaf bent en gewoon te moe om door te blijven gaan tot ze zich gedraagt.
Dit probleem is hoogstwaarschijnlijk wel mijn eigen schuld. Toen ze veulen was liet ik haar wel eens in de bak dacht dan kan ze vast een beetje wennen en is het straks niet eng of spannend meer maar gewoon. Maar ze ziet het nu gewoon als haar eigen speelterrein ofzo.
Haar eerst loslaten in de bak durf ik niet gezien ze nogal "lomp" is en ik zie haar al in de omheining hangen of erover gaan zou ook niet de eerste keer zijn. Daarbij wil ik haar ook niet de zin geven om zich eerst uit te leven en daarna het serieuze werk. Het is wel de bedoeling dat ze eerst naar mij luisterd en niet meteen als een idioot te keer gaat.
Heb er zelf al aangedacht haar aan de longeerlijn te doen maar denk ook niet dat dat een sucses zal worden gezien ze alle kanten op springt en ik niet wil dat ze in de knoop geraakt door haar onverwachtse bewegingen. Kan natuurlijk een zweep mee nemen maar wil haar ook niet meer "opjagen" ze is dan al opgefokt genoeg.
Als je nog vragen hebt of iets dergelijks dan vraag je ze maar.
En ben benieuwd naar de tips.

waar woon je?