Paard begint zich opeens anders te gedragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diamondsz

Paard begint zich opeens anders te gedragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 19:51

Ik heb een welsh van ongeveer 6 jaar.
Nu heb ik hem ongeveer een maand. Voor ik hem gekocht had, was hij al vaak gelongeerd geweest met kopstuk en zadel en dat ging allemaal goed zei de eigenaar.
Toen ik hem voor het eerst ging longeren was dat zonder zadel en zonder kopstuk.
Dat ging allemaal goed, gij werkte goed mee
En hij kwam vanzelf naar mij als ik hem ging halen uit de weide enzo, alles ging kortom perfect.
Maar na een tijdje , 3 weken ofso, begon zijn gedrag helemaal te veranderen.
Ik ging hem uit zijn weide halen, maar vanzelf kwam hij niet.
Dus ik dacht dat hij gwn geen zin had ofso. Ik pakte hem en had hem gepoetst en begon hem te longeren. Maar elke keer als hij tot de helft van de ronde kwam, stopte hij en stelde hij hem recht voor mij, en elke keer als ik dan met men zweep sloeg, begon hij te stijgeren en te bokken.. 2 dagen daarna wou ik hem nog eens longeren, dus ik ging nr hem en haalde hem uit zijn weide..
Maar toen ik hem wou poetsen begon hij heel erg beu te doen, ik wou z'n hoeven doen maar hij liet dat totaal niet toe.Maar tog probeerde ik het, maar opeens begon hij massas te flippen, hij begon te trekken en ik probeerde hem te kalmeren maar niets hielp. Hij trok zijn halster kapot en de paal waar hij aan vast ging trok hij los en hij liep weg.. Ik kon hem pakken, maar heb hem derna niet meer gelongeerd .. Ik weet er egt geen raad meer mee, kunnen jullie mij helpen ? ;( x Julia

_Tara_

Re: Paard begint zich opeens anders te gedragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:55

Zou jij met iemand meewerken die jou gaat slaan met een zweep?
Zo te horen heeft hij beetje bij beetje steeds minder zin om gelongeerd te worden. Eerst bij longeren staken, dan zelfs al tijdens het poetsen. Misschien heeft hij pijn? Misschien wil hij meer afwisseling? Kan zoveel zijn...

Diamondsz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 19:56

_Tara_ schreef:
Zou jij met iemand meewerken die jou gaat slaan met een zweep?
Zo te horen heeft hij beetje bij beetje steeds minder zin om gelongeerd te worden. Eerst bij longeren staken, dan zelfs al tijdens het poetsen. Misschien heeft hij pijn? Misschien wil hij meer afwisseling? Kan zoveel zijn...

Ik sla niet op hem met de zweep gwn op de grond ..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:59

Lijkt me een communicatieprobleem... Denk dat jij signalen naar hem afzendt die hij niet begrijpt/beangstigend vind. Zou er professionele hulp bij zoeken en niet zelf verder gaan experimenteren want dan gaat het van kwaad tot erger :)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:00

jij hebt totaal geen overwicht op je paardje.
de routine van en het respect voor de eerste eigenaar zat er nog in, maar je paarje heeft heel snel doorgekregen dat jij een totaal ander(minder consequent?) persoon bent.
mag ik vragen wat jouw ervaring is met paarden(jonge paarden) en of je paard inmiddels ook al gereden was, hij is immers 6 en dan kun je ervan uit gaan dat hij al wat meer gedaan heeft dan enkel longeren...

Diamondsz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:02

timilon schreef:
jij hebt totaal geen overwicht op je paardje.
de routine van en het respect voor de eerste eigenaar zat er nog in, maar je paarje heeft heel snel doorgekregen dat jij een totaal ander(minder consequent?) persoon bent.
mag ik vragen wat jouw ervaring is met paarden(jonge paarden) en of je paard inmiddels ook al gereden was, hij is immers 6 en dan kun je ervan uit gaan dat hij al wat meer gedaan heeft dan enkel longeren...

Ik heb in totaal 6 jaar ofso gereden , mn paardje is nog niet bereden geweest volgens de vorige eigenaar, want hij gebruikte hem voor vrijheidsdressuur .. Ik moet nog aan hem wennen maar hij ook aan mij, en dat zal heel moeilijk worden denk ik ..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:04

Ga anders ook eens wat andere dingetjes doen met je paard. Grondwerk, misschien ook wat vrijheidsdressuur en ik weet niet of je een longeercirkel hebt? Maar dan kan je ook met lichaamstaal gaan "longeren" in plaats van met longeerlijn en zweep erbij.
Stukje wandelen met 'm.

Diamondsz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:19

_Tara_ schreef:
Ga anders ook eens wat andere dingetjes doen met je paard. Grondwerk, misschien ook wat vrijheidsdressuur en ik weet niet of je een longeercirkel hebt? Maar dan kan je ook met lichaamstaal gaan "longeren" in plaats van met longeerlijn en zweep erbij.
Stukje wandelen met 'm.

Nee, kheb geen longeercirkel, maar ik longeer hem in de hoek van de piste (heeft een vriend van me mij aangeleerd, hij zei dat het dan beter gaat). Maar wat bedoel je dan precies met longeren met lichaamstaal ?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:22

Dat je je lichaam gebruikt om hem te laten lopen, de kant op die jij wil en de snelheid die jij wil. Daar zou je dan wel les in moeten nemen maar het is wel hartstikke leuk om te doen.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:28

dit is dominantie dus je moet weer zorgen dat je de leider word

Diamondsz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:29

lieverties schreef:
dit is dominantie dus je moet weer zorgen dat je de leider word

Das juist het moeilijke eraan ..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:32

Als je dat moeilijk vindt, zou ik sowieso begeleiding gaan zoeken. En dan niet alleen met rijden, maar ook in de omgang. Trek jezelf dan niks aan van of diegene zich een NH, western of dressuur iemand noemt, dat zijn alleen maar hokjes. Je moet gewoon iemand zoeken waar jij wat aan hebt. Die jou dus goed les wil geven in de omgang met je paard. Want daar begint 't echt allemaal mee. Als je paard op de grond al geen respect voor je hebt, dan heeft 'ie dat al helemaal niet als je dadelijk op 'm gaat rijden.

_Switch_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:02

Ga eens iets anders doen dan longeren enz ;)
bijv. wandelen met hoofdstel en zadel, je pony laten grazen, of grondwerk ;)

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:13

Hulp zoeken hiervoor, iemand die je echt verder kan helpen. Wanneer de communicatie eenmaal echt verstoord is, is het onzettend moeilijk te herstellen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:15

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt hij dat hij leider is en jij de ondergeschikte. Jij moet hem "opvoeden", leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte". Aanvankelijk ging het goed tussen jullie omdat hij nog in de routine van zijn vorige eigenaar zat, maar geleidelijk is hij je gaan testen en heeft ontdekt dat hij steeds verder kan gaan.
Ga op zoek naar hoe het gedrag is binnen een kudde, maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hen moet aanmoedingen en dat jij moet vermijden = wit
en een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover je paarden en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
Elke seconde dat je bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen".
Als iedereen die je paarden in de hand neemt consequent dit toepast zullen je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in hun gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Als je hulp nodig hebt ga dan opzoek naar een goede western trainer of ruiter, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl.