zo'n goed jaar geleden hebben ze bij ons een merrieveulen gebracht , heel groen, onverzorgd (vol klitten en vuil, net een koe die een jaar lang in mest had gelegen) en volgens mij ook ondervoed. Het beestje had onderdak nodig omdat de eigenaar er geen plaats voor had. Goed, de merrie heeft bij ons eerst een 4tal dagen in de stal gestaan om op krachten te komen en geleidelijk te laten wennen aan 'regelmatig en voldoende' eten. Ze was erg suf en je kon er alles mee doen. Op de 5de dag mocht ze een aantal uurtjes buiten ,wat een ramp was in het begin. Ze wou telkens meelopen met mijn paard, die langs de andere kant van de draad stond maar had de kracht niet om te lopen of te remmen met vele valpartijen tot gevolg. Maar goed, na een jaartje is het echt een flinke mooie merrie geworden. De merrie staat nu ruim een jaar op de weide samen met mijn paard. Toen ze op kracht begon te komen kwam ook haar karakter nogal sterk boven. Ze is erg onderdanig aan mijn merrie en doet ook alles om haar te beschermen (als ik mijn paardje bv van de weide wil halen moet ik eerst voorbij de andere merrie die me nogal bedreigt, ze heeft me wel nog nooit iets gedaan). Daarnaast heb ik het gevoel dat ze totaal niet weet hoe ze moet omgaan met mensen, ze ziet me totaal niet als iets of iemand waar ze moet 'respect' voor hebben. Ik kan haar dat natuurlijk niet kwalijk nemen want niemand heeft zich ooit met haar bezig gehouden (ook haar eigenaar niet). Ik vind dat ze ook een eerlijke kans verdient en niet door iedereen moet overroepen worden omdat ze niet weet hoe ze met iets moet omgaan, daarom dat ik met haar wil bezighouden. Hebben jullie enkele tips hoe ik haar kan leren wie 'baas' is om het zo lelijk te zeggen en hoe ik haar een beetje dingen kan bijbrengen? (haar laten gewennen aan mij, haar respect verkrijgen, een halster aandoen, aan een leidtouw lopen, misschien wel longeren...)?
Nog even deze info : het gaat om een nu 4jarige haflinger.
Ik zou in dit geval tips via i-net onvoldoende vinden, heb je overwogen grondwerk les met haar te nemen?? Weet je vrij zeker dat het echt op een goede manier gebeurt!
Okira
Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-10 16:05
Ja daar had ik al aan gedacht maar aangezien het mijn paard niet is vind ik het wat onjuist om mn geld daaraan te spenderen . (ik volg nog lessen met mijn paardje ook waar ik het liever zou aan uitgeven ).
Dan zou ik dat paard lekker laten voor wat 't is. Als je er zelf zomaar mee aan de slag gaat, gaat het misschien wel helemaal fout. Of je moet iemand zoeken die wel verstand heeft van grondwerk enz en die haflinger misschien voor haar plezier wil "opknappen"/verzorgen?
MarcR
Geplaatst: 03-05-10 19:25
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor haar vormen jij, de andere paarden en hij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde, jij moet haart opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en zij en de andere paarden "ondergeschikten". Ga op zoek naar hoe het gedrag is binnen een kudde, maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hen moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit en een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover je paarden en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs. Elke seconde dat je bij je paarden bent en zolang dat je je paarden hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen". Als iedereen die je paarden in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in haar gedrag zien. Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren. Als je hulp nodig hebt ga dan opzoek naar een goede western trainer of ruiter, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl.
montyjansen
Geplaatst: 04-05-10 08:48
Inderdaad MarcR, je moet een paard niet zielig vinden maar, accepteren zo hij is en met hem omgaan als een normaal paard en afspraken maken wat goed en niet goed is, wat wel mag en niet mag, als je doet van, ooo wat is hij zielig dan loopt hij op een dag door alle opdrachten heen, en doet alleen dat gene wat hij wil. zo kan je een erg groot probleem paard krijgen. Dus goede afspraken maken,duidelijk stellen wat hij Absolut niet mag, voor de rest wel mag, niet iets dwingen maar consecwent uitnodigen wat hij eigenlijk moet doen , laten doen zonder dwang zodat hij het leuk gaat vinden, ho is ho, stappen is stappen, draven is draven, galop is galop, niet veranderen in je aanwijzingen van hup kom op schiet op, nee steeds de zelfde aan wijzingen, een spelletje van maken.
Het is niet jou paard. Dus vrees ik dat je niet veel meer kan doen dan de eigenaar op een vriendelijke manier vertellen dat hij zijn paard moet opvoeden. Je kunt nou eenmaal niet zo maar aan de slag gaan met het paard van een ander.