Steigeren + bijten op stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xVerax

Steigeren + bijten op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:01

Ik weet niet of deze topic goed staat maar oke...

Een paard bij ons op de manege laat het niet toe als er iemand in zijn stal komt.
Hij begint direct te steigeren en te bijten.
Volgens mij is dit gewoon om ons weg te jagen omdat hij geen zin heeft.
Nu krijgt hij het ook nog voor elkaar dat wij meestal direct zijn box uitlopen van de angst,
Heeft iemand tips?

Edit: Oja, Als er een instructrice of volwassene inloopt doet ie niks.
Laatst bijgewerkt door xVerax op 03-05-10 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Quinty48

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:06

tja, Je weet niet wat er in het verleden met het paard is gebeurd. het kan zijn dat hij vroeger is mishandeld en dat hij daarom zo dreigend is. Als dat het geval is snap ik het wel. Misschien moet je eerst vertrouwen opdoen. Zoals door de tralisch heen proberen te aaien en dan voorzichtig de stal in gaan...

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:08

TurdusMerula

Re: Steigeren + bijten op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 01:39

GVL >> OPG

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 04:47

Je zegt het zelf al: als de instructrice naar binnen loopt is er niks aan de hand.
Je bent waarschijnlijk op je hoede en dat voelt het paard, daar kan een paard erg onzeker van worden. De instructrice stapt er waarschijnlijk heel doelbewust op af, maakt een wereld van verschil.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:52

Je verhaal is heel bekend ik heb precies het zelfde probleem gehad.

Het is het belangerijkste dat je je echt niet weg laat jagen! want als je dan nog een keer de stal in loopt kom je er helemaal niet meer in want dan heeft hij door dat jij bang bent en hij de baas is! Dus niet bang zijn vaak is het ook alleen voor de show en doet die helemaal niks als het er eenmaal op aankomt.

Laat met je stem merken wat je wel en niet pikt blijft rusitg praten maar laat ook even met een zware stem merken dat hij nu echt moet ophouden maar wat je nooit moet doen is hem naar achteren jagen of iets dergelijks want hij kan er uiteindelijk ook niks aandoen dat hij zo geworden is.

Wat je ook niet mag vergeten is dat hij elke keer iemand anders in z'n stal en op z'n rug krijgt en dat hij dat gewoon helemaal zat is. Waarschijnlijk lukt het hem wel vaker om iedereen z'n stal uit te jagen dus zo word hij ook steeds moeilijker maar het belangerijkste voor jouw is laat je niet weg jagen en als hij op je afkomt doe je hand dan omhoog of neem het hoofdstel mee de stal in en hou die voor z'n neus als die probeert te bijten of trappen. Dus zorg ervoor dat je vol vertrouwen de stal binnen loopt want zulke paarden dreigen vaak alleen maar en als je gelijk laat merken dat jij de baas bent komt het vaak wel goed

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 13:14

Heb het vandaag weer geprobeerd.
Is aardig gelukt.
Hoofdstel nog niet op stal in gekregen maar het halster wel.
Hij begon wel weer te steigeren maar dit keer bleef ik dus staan,
(Wel een beetje zenuwachtig ofc xD)

franciska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:41

Hallo Allemaal

Ik heb een vraag over de 3 jarige ruin van mijn dochter.
Toen wij hem kochten vorige jaar stond hij dus al een jaar of 2 helemaal alleen en heeft dus na ons idee nooit in een kudde gestaan en kent dus geen opvoeding.
Nu hebben we hem sinds een jaar op een stal staan waar hij dus wel andere paarden zit, maar hij staat er dus niet bij in een wei omdat dat niet goed gaat, omdat hij dus nooit in een kudde heeft gestaan, op stal is het een bijtertje en een etterbakje maar af en toe ook lief in de omgang wij denken dus zijn leeftijd net 3 jaar en geen opvoeding heeft gehad,maar nu komt dus mijn vraag mijn dochter wil hem graag uitbrengen in de sport de kant van de dressuur. Ze is hem nu zadelmak aan het maken en dat gaat goed onder het zadel is hij vaak erg braaf.
Mijn vraag is of iemand dit verhaal kent en ons advies kan en wil geven.
We hebben op stal misschien een mogelijkheid om hem bij andere paarden in de kudde te zetten en dan 1 a 2 keer in de week te rijden zodat hun hem misschien nog op kunnen voeden zodat hij wat liever word in de omgang en toch kan omgaan met andere paarden, mijn dochter kan hem alleen rijden als ze alleen is in de bak.

Wie kan ons helpen met dit probleem

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:50

manegepaarden hebben vaak dingen meegemaakt en hebben slechte ervaringen met jongeren, die ze dan niet vertrouwen. De instructeur kent hij waarschijnlijk en die vertrouwt hij dus wel. Het is een kwestie van verlies van vertrouwen bij dit paardje denk ik

annaa14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:49

phormicola schreef:
Je zegt het zelf al: als de instructrice naar binnen loopt is er niks aan de hand.
Je bent waarschijnlijk op je hoede en dat voelt het paard, daar kan een paard erg onzeker van worden. De instructrice stapt er waarschijnlijk heel doelbewust op af, maakt een wereld van verschil.

hij weet dat de instructrice de baas is en al die verschillende ruitertjes die binnen stappen niet.
Ze zijn waarschijnlijk bang of in ieder geval minder zelfverzekerd als de instructrice.
maar het kan ook met het verleden te maken hebben of met jongeren waar hij geen fijne ervarng mee heeft