Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
), zodat hij, als hij z'n hoofd onder het draad doorsteekt, een tik van het draad krijgt. Maar dan moet er dus wel (genoeg) stroom op staan.
Anne77 schreef:Mijn paard rent als hij vriendjes uit de wei worden gehaald of als ze gewoon geen zin meer heeft om in de wei of de paddock te staan onder/door het stroomdraad heen.
Ze heeft een eczeemdeken op dus ben bang dat ze de schok van het onderste draad, waar ze onderdoor kruipt gewoon niet (goed genoeg) voelt.
Doordat ze dit meerdere keren in de week doet moet ik soms het draad opnieuw vervangen omdat deze is geknapt.
Een derde draadje eronder hangen is geen optie, dit omdat er meerdere mensen met hun paard doorheen moeten en ik ze dat niet aan wil doen om 3 draadjes dicht te moeten doen. Dit zal de stalbaas ook niet accepteren.
Nu is mijn vraag aan jullie, wat kan ik er tegen doen dat ze niet meer onder het draad door gaat.
Haar een keer het stroomdraad laten voelen? Zo ja op welke plek en op welke manier is dat het beste?
Anne77 schreef:Tja ik zie het probleem ook niet maar mijn stalbaas helaas wel.
Dat teletubbie-model is wel een goed idee maar vind het ook een beetje een eng idee en ze staat ook nooit met halster op in de wei.
Kan ik haar niet voordat ze de wei in gaat even een schok het het stroomdraad geven zodat ze weet dat er stroom op het draad staat?
Sientje schreef:Anne77 schreef:Tja ik zie het probleem ook niet maar mijn stalbaas helaas wel.
Dat teletubbie-model is wel een goed idee maar vind het ook een beetje een eng idee en ze staat ook nooit met halster op in de wei.
Kan ik haar niet voordat ze de wei in gaat even een schok het het stroomdraad geven zodat ze weet dat er stroom op het draad staat?
Hoe had je dat precies in gedachten dan? Om een schok te kunnen geven, moet je het draad over het algemeen losmaken, waardoor er vaak geen stroom meer op staat...
En als het een beetje klap is, zou 'ie dat ook door een eczeemdeken heen moeten voelen hoor, dat heeft bij ons nooit problemen opgeleverd, net zo min als een dikke wintervacht of veel manen.
Nogmaals, heb je de stroom gecontroleerd? Hoeveel lampjes krijg je?
ps. Is het nou een hij of een zij? Vorige post 2x aangepast van zij naar hij en nu lees ik weer zij...
doei schreef:Doe is een keer de deken af.
Als ze dat draadje 1 of 2 keer voelt, weten ze meestal genoeg...
maXcomX schreef:doei schreef:Doe is een keer de deken af.
Als ze dat draadje 1 of 2 keer voelt, weten ze meestal genoeg...
Dat hangt er maar vanaf, wij hebben er een, die precies weet wanneer de stroom eraf staat. Onze buren, die koeien hebben, hebben er ook zo een paar rondlopen.
Dan hebben we er nog een die gewoon weet, dat als ie heel snel is, die stap achteruit of vooruit niet uitmaakt. De tik krijgt ie toch al, dus er doorheen = doel bereikt.
De enige methode die bij haar werkte was op afstand "walnoten schieten" met een ouderwetse katapult (wel zodat ze niet weet dat jij dat doet) zodra ze maar aanstalten maakte om in de buurt van de ingang te komen.
Sientje schreef:Mocht je het zeker willen weten, kun je voor niet al teveel geld een afrastertester kopen, zoiets bijvoorbeeld: http://www.agradi.nl/afrastering/afrast ... 10020/1011