Veulengedrag bij 2 jarige hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romy83

Veulengedrag bij 2 jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 16:22

hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn 2 jarige hengst en dat is dat hij de merrie waar hij op stal naast stond als zijn moeder is gaan zien en zij hem als haar kind.
Staat zij in de paddock, staan ze continu naar elkaar te schreeuwen.
Vrijdag zou hij met nog 2 hengsten het land op gaan, dit ging in het begin goed maar na een tijdje breekt meneer dus door 4 lijnen schrikdraad naar die merrie (en dat dus 2 keer) uiteindelijk op stal gezet anders blijf je aan de gang.
We hebben hem nu in een ander blok stallen geisoleerd zodat hij haar niet meer ziet (horen nog wel).
Over een tijdje proberen we hem weer buiten te zetten in de hoop dat de band verbroken is.
Hij vertoont nog niet echt hengstengedrag. Castreren word als het niet gaat werken een optie maar wordt de laatste optie.

Wie heeft er nog meer ideeën/suggesties hoe ik dit aan kan pakken?
Hoor het graag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:32

Om je even uit de droom te helpen, denk niet dat hij haar als zijn moeder ziet hoor. Hij heeft zijn 'partner' gevonden :P
Streng optreden, hij moet gewoon op jou letten, punt uit. Beetje hinniken is geen probleem, zolang hij zich maar gedraagt.
Als een jonge hengst zo heftig op een bepaalde merrie reageerd en visa versa is het ook oppassen geblazen, zodra ze de kans zien, zullen ze een baby maken. Zorg er dus voor dat ze niet kunnen uitbreken, desnoods hou je hem even binnen (in een andere box) tot het gebler over is.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-05-10 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:34

Ik heb zo'n vermoeden dat de hengst deze merrie helemaal niet ziet als moeder maar meer als 'babe' en stiekum heel andere plannen met haar heeft... Met andere woorden, gevalletje hengstengedrag..

romy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 16:47

Sizzle, je hoeft helemaal niemand uit de droom te helpen hoor :( want er is niemand aan het dromen, het is toch een hengst.
Aangepakt word hij zeker, vraag alleen om suggesies en niet om zulke openings zinnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:48

romy83 schreef:
Sizzle, je hoeft helemaal niemand uit de droom te helpen hoor :( want er is niemand aan het dromen, het is toch een hengst.
Aangepakt word hij zeker, vraag alleen om suggesies en niet om zulke openings zinnen.

Nou sorry hoor.......
Tja, eigenlijk heb je je eigen antwoord al gegeven. Apart houden dus.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:49

TS, Sizzle haar opmerking komt denk ik door je topic-titel ;) 'veulengedrag' kan je dit namelijk niet noemen!

Mijn suggestie: Zo ver bij elkaar vandaan halen dat ze elkaar niet zien / horen en ruiken en anders toch die ballen eraf.

Waarom wil je dat liever niet?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:52

Ik denk dat je op de goeie weg bent door hem af te zonderen van de merrie.
Het kan werken maar ik zou er niet al te veel hoop op vestigen.
Zo'n liefde vergaat niet eenmaal, vaak als ze elkaar weer zien dat is het weer loos.
En dan zou ik de laatste optie kiezen want iets anders kan je niet als meneer blijft uitbreken.
Is ook voor zijn eigen veiligheid beter.
Maar ik hoop dat ie haar snel vergeet en vriendjes maakt met de jongens van de groep.
Ik zou hem ook daarmee een afleiding geven (samen wandelen door de bak of in de wei als de merrie binnen is ect.) en hem niet afzonderen.

romy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 16:53

Wil hem nog even hengst laten voor z'n ontwikkeling, blijft anders zo'n slungel en hij in z'n gedrag was het altijd een droppie. Maar hij slaat wel heel hard om nu.

Hoop eigenlijk dat de merrie snel verkocht wordt want over een tijdje staan ze allemaal 24/7 buiten.
Laatst bijgewerkt door romy83 op 02-05-10 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:55

toch de merrie en de hengst apart houden, maar dit doen jullie al. En hengsten kunnen nogal moeilijk doen in het bijzijn van een merrie in de buurd, dan houd prikkeldraad hun echt niet tegen.

Dit ga ik maar even volgen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:56

Sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik echt een kul-reden. Slungels blijven slungels, ongeacht of ze 'lang' hengst blijven of niet.

Heb je nou een bewegingswonder met een interessant papier, dan is het een ander verhaal!

AaronYve

Re: Veulengedrag bij 2 jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:58

Ze vraagt ook niet om een discussie over het hengst houden of niet.
Het is haar paard en als zij hem nog even hengst wilt houden moet ze dat doen..
Jij bent een hele andere discussie uit aan het lokken, maar hier is al een topic over meen ik.

romy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:00

hey ieder z'n reden oke, maar daar gaat mijn vraag niet over.
dus hou je ff aan de vraagstelling aub

dank je AaronYve

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:09

Je reageert nu al voor de tweede keer ontzettend aangebrand op reacties van mensen, je bent weliswaar nieuw op bokt maar ik kan je aanraden je toon ietwat vriendelijker te maken..

zonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:12

paarden hebben altijd een goed geheugen betreft onthouden wie wie is.
hij zal nog weten wie ze is..............

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:13

Denk toch de merrie uit zich/gehoor (zeker als ze hengstig is) en een goede hoge omheining met een flinke klap stroom erop.
Je wil niet dat het uitbreken aangeleerd wordt dus dat zou ik kiezen denk ik.

romy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:17

vind je mijn felle reactie raar wanneer mensen zo reageren en aansturen op een discussie over het hengst laten of niet. om die reden heb ik geen vraag gesteld. ben alleen beniewd of iemand een oplossing weet waar we nog niet aan gedacht hadden.
zoek geen ruzie maar een oplossing. bent trouwens niet nieuw.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:18

romy83 schreef:
Castreren word als het niet gaat werken een optie maar wordt de laatste optie.

Wie heeft er nog meer ideeën/suggesties hoe ik dit aan kan pakken?
Hoor het graag.

Ik zou voor je laatste optie gaan. Geeft hem een hoop rust en voorkomt uitbreken zoals al eerder gebeurt is.

romy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:20

zit daar idd zteeds meer aan te denken.
Heb vanmiddag een tijdje vor z'n stal gezeten en blijer word hij er zeker niet van (ik ook niet)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:20

Denk je dat je je hengst een plezier doet op het moment? Zijn hormonen gieren door zijn lijf, hij is alleen maar bezig met "zijn" merrie. Als alles straks 24/7 buiten loopt, loopt hij zich op te vreten.

Vind het niet vriendelijk naar je hengst toe, en waarom? Alleen omdat je hem mooier wilt laten uitgroeien? Hij is nu al 2, dus heel veel invloed heeft het niet castreren daar niet meer op........

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:22

Inderdaad Ts, het voorjaar is begonnen en dit wordt waarschijnlijk alleen maar erger de komende maanden. Het zal jou ook meer rust geven, je hoeft je geen zorgen te maken of hij uitbreekt en zijn gedrag zal ook niet escaleren. Veel succes met de beslissing!