Mijn jonge friese hengst van drie jaar staat sinds gister op een nieuwe stal. Een mooie open box met veel licht. Verder staat hij zoveel mogelijk buiten. Zijn maatje staat naast hem. Ze kunnen elkaar door de zijwand niet zien. Wel via de voorkant.
Het is begrijpelijk dat hij moet wennen op een nieuwe stal, maar hij breekt letterlijk de tent af. Gister lag zijn deur eruit. Vanavond kwam hij bijna over de deur heen.
Hij is de hele middag buiten geweest. Heeft zich dus volledig kunnen uitleven. Ik moet er wel bij zeggen dat hij van een opfokstal afkomt, waar hij 's nachts met een groepje in een loopstal stond en overdag met datzelfde groepje of met zijn maatje in een paddock.
Ik kan zijn gedrag niet helemaal verklaren. Is dit nu hengstengedrag of is hij claustrofobisch?
Wie herkent dit soort verschijnselen? Tips gevraagd.
wel eens gehoord van aardstralen en waterarders ? je hebt stallen waar geeneen paard in wil staan, dan weet je dat het zoiets is. Mocht dat het niet zijn dan is het misschien een optie om een soort raam te maken waarbij hij zijn maatje kan zien/aanraken ? ipv alleen de voorkant. Pas verder op dat hij zich niet bezeerd met zulk gedrag. Ik kan je helaas verder geen tips geven, ik zou er zelf een ruimte inmaken zoals ik net al aangaf. Succes !
Aurora3
Geplaatst: 01-05-10 23:56
Ik denk dat je paardje gewoon in paniek raakt als hij alleen opgesloten staat in een box.
Zou het een optie zijn om een opening te maken in de tussenwand? Of is er misschien een shetlander die je even kunt lenen om bij jouw paardje in de box te zetten zodat hij niet alleen is? Hoe is je paard als jij erbij bent in de box? Zorg er in elk geval ook voor dat hij lekker veel hooi heeft zodat hij wat te doen heeft als ie binnen staat. Als het echt niet lukt zou ik het paard dag en nacht buiten laten staan met een maatje. Overdag kun je hem dan eens binnen neerzetten. In het begin alleen elke dag even om te eten en dat dan steeds een beetje uitbreiden. Tot net zo lang dat je paard een aantal uren achter elkaar alleen binnen kan staan.
Anoniem
Geplaatst: 01-05-10 23:58
A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt
DendroFleur
Geplaatst: 01-05-10 23:59
Hij staat er nog maar net en heeft in een koppel gestaan. Geef hem even de tijd om te wennen. Zorg voor veel hooi. Doe voor zijn eigen veiligheid het bovendeurtje nog even dicht als hij onrustig is. Met een week zal het waarschijnlijk veel beter gaan. Onze jaarling is ook over de deur gesprongen toen een ander paard voorlangs liep. Op dat soort momenten moet je zorgen dat iemand even een oogje in het zeil houdt.
Mijn hoefsmid heeft het inderdaad ook vaak over wateraders. Dan heeft een paard onrust in een bepaalde stal en kan hij beter gewisseld worden met een paard dat er minder gevoelig voor is. Als hij onrustig blijft zou je dat een keer kunnen uitproberen.
Lente77
Geplaatst: 02-05-10 00:07
Probeer inderdaad eens hem in een andere stal te zetten en kijk of hij dan rustiger is. Je beschrijft het een beetje beknopt maar zoals het er staat lijkt het alsof er in deze stal iets helemaal niet prettig is voor hem.
Ruilen van stal lijkt me beter dan hem een week in de stress te laten staan en dan weet je ook eerder of het wel of niet aan deze box ligt. Ik maak uit je verhaal alleen op dat hij naar een andere stal is en niet net uit een koppel van het land komt.
sommige paarden kunnen er echt niet tegen om in een stal met dichte zijwanden te staan. Mijn merrie had dat ook, daarna is ze verplaatst naar een hele ruime, hoge stal met tralies als tussenwanden, niets meer aan de hand.
Dank voor jullie reacties. Ik was gister behoorlijk van slag, dus heb het inderdaad wat kort verwoord. Ik heb - voorlopig - besloten om hem terug te brengen naar zijn oude adres.