Paard wilt niet aan de muur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ineminne96

Paard wilt niet aan de muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 20:57

Ik zit met een probleem...
heel lastig eigenlijk.
Telkens als ik Linus aan de muur wil hangen om te poetsen raakt hij verschrikkelijk bang.
er zijn ook keren dat het wel lukt.
maar de meeste keren niet. Trekken helpt niet... Ik wandel dan even met hem en beloon hem als hij wél de juiste buurt uitgaat.
Je kan bij de muur gaanstaan maar zodra het halstertouw door de lus gaat word hij gek.
De vorige keren was het gewoon doorbijten maar daarjuist heeft hij de haak van het touw getrokken...
Waarschijnlijk heeft hij vroeger iets meegemaakt waardoor hij heel erg bang is geworden.
Weet iemand een tip voor hem terug ' vertrouwen in de muur' te doen krijgen ?
En hem met zijn bit vasthangen is geen keuze.

zonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:08

mijn paardrij juf heeft ook een paard en die houdt er niet van om aan een muur vast te zitten en ik denk dat jou paard dat ook heeft.
maar dat had dat andere paard die trok die hele ring eruit.
je kan hem het best heel los vast zette dat hij ver van de muur staat en dan het niet erg vind moet je hem de volgende dag zonder dat je wat zegt iets straker doet en zo steeds door proberen te gaan.
Laatst bijgewerkt door zonne op 01-05-10 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

BlueStar

Re: Paard wilt niet aan de muur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:11

Kan je misschien tussen 2 ringen aan de muur een touw spannen? Niet te strak en daar je halstertouw weer aan knopen, misschien doordat er wat meer afstand tussen het hoofd en muur verkregen kan worden, dat het minder eng is voor het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:13

Je paard moet leren wijken voor druk aan het hoofd. Hier is geen quick fix voor, en als ze eenmaal hebben geleerd dat ze los kunnen, zullen ze het altijd blijven proberen. Met het resultaat dat, als het paard echt niet loskomt, hij zichzelf kan ophangen.

Ga grondwerk met hem doen, leer hem een stap naar voren te zetten als er druk op dat halster komt. Koop een touwhalster (let op, dit is een werkhalster en je mag hem daar niet mee vastzetten of losgooien) en ga grondwerk met hem doen. Aansluitend kun je ook met dat touwhalster en de lange leadrope die je erbij gebruikt (korte halstertouwen zijn daar niet lang genoeg voor) hem weer proberen tegen de muur aan te zetten en de leadrope door de ring van de muur heen te halen. Deze dan wel vast blijven houden.

Bij echt hardnekkige gevallen is er maar een oplossing: ze laten knokken en uit laten vinden dat ze echt niet loskunnen. Maar dat moet je pas doen als je zeker weet dat er geen paniek of angst bij komt kijken. En dat is iets voor vakmensen, denk niet dat je dat moet gaan proberen, want dan moet ook de accomodatie ernaar zijn om hem te laten knokken. Dan haal je een lasso door het halster heen, bindt dit om de buik vast en laat hem zelf uitvinden dat de druk om zijn buik weggaat als hij stopt met hangen. Maar omdat je hem niet aan het halster vastzet, kan hij zich niet ophangen. En als je zorgt voor een zandgrond, kan hij zich ook niet bezeren als hij zich wel mocht laten vallen. Maar nogmaals, dit is de allerlaatste optie. Ga eerst grondwerk met hem doen, en vraag hulp (en niet alleen via bokt).

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:18

Leer hem los stil staan! Is net zo veel werk als leren vast staan. Altijd makkelijk als ze dat kunnen.
Wil je hem wel vast zetten neem dan een longeerlijn sla die een keer door de ring maar knoop hem niet vast. Nu kan je hem poetsen en vast houden tegelijk. Als hij gaat hangen blijft hij vast maar je hebt wel ruimte om mee te geven.
Laatst bijgewerkt door JJane op 01-05-10 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:20

inepeet schreef:
Ik zit met een probleem...
heel lastig eigenlijk.
Telkens als ik Linus aan de muur wil hangen om te poetsen raakt hij verschrikkelijk bang.
er zijn ook keren dat het wel lukt.
maar de meeste keren niet. Trekken helpt niet... Ik wandel dan even met hem en beloon hem als hij wél de juiste buurt uitgaat.
Je kan bij de muur gaanstaan maar zodra het halstertouw door de lus gaat word hij gek.
De vorige keren was het gewoon doorbijten maar daarjuist heeft hij de haak van het touw getrokken...
Waarschijnlijk heeft hij vroeger iets meegemaakt waardoor hij heel erg bang is geworden.
Weet iemand een tip voor hem terug ' vertrouwen in de muur' te doen krijgen ?
En hem met zijn bit vasthangen is geen keuze.

Ik zou als paard ook niet aan de muur willen hangen! Maar als je dat voor elkaar krijgt wil ik sowieso geen ruzie met jou, want dan ben je gruwelijk sterk! :D :D
Nee hoor geintje! Komt uit Belgie zeker?? Neem volgende keer eens een longeerlijn en doe die dan niet vast, maar hou het in je handen. Als hij gaat hangen even meegeven en dan rustig weer richting muur halen onder belonen. Gaat hij trekken een boze stem met NEE en zodra hij weer ontspant en meegeeft belonen..

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 14:51

dankje voor de tips !
Zal ze allemaal eens uitproberen.
En inderdaad hij heeft vooral heel veel schrik.
hij doet het echt niet om iemand kwaad te doen, want het is echt een schat, alleen is hij dus een echte schrikkepiet aan de muur !

Alphabeth

Re: Paard wilt niet aan de muur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:30

Misschien is het handig om het paard 'los' aan de muur te zetten, daar bedoel ik mee om een lang touw aan het halster vast te maken en dan los (dus zonder knoop) door de haak van de muur te houden en het losse eind van het touw zelf vast te houden.
Op die manier kan je snel reageren en het touw laten vieren en het paard kalmeren als ie weer schrikt :)