zomer exceem, help! (paard niet te behandelen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindava1989

zomer exceem, help! (paard niet te behandelen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 20:14

Hoi hoi, :o

Niet weer een gewoon topic over zomer ecxeem.. Mijn merrie (shet) is erg agressief geworden na de komst van haar veulen.
Ik kan niets met haar ondernemen, en nu heeft ze ecxeem! En schuurt dr manen er al helemaal af! |(
Nu heb ik poeder gekocht om door het voer heen te doen en een smeersel om de jeuk te verhelpen en wat ervoor zorgt dat de huid herstelt. Maar hier ligt het probleem, het lukt mij niet om het te smeren. Ze bijt en slaat als ik wat van haar vraag..
Wie heeft er goede bruikbare tips voor mij?? Dan hoor ik het heel graag van jullie :D

Groetjes, linda
Laatst bijgewerkt door Katja op 01-05-10 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Katja

Re: zomer exceem, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:24

Omdat het om het gedrag gaat verplaatst naar OPG.

zonne

Re: zomer exceem, help! (paard niet te behandelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:20

je paard wil denk ik dat je niet aan dr mag komen vanwege haar exeem ze

timgrabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:57

aller eerst een een dag aan de gang om haar rustig te krijgen mocht dit echter echt niet werken zijn er middelen op de markt om je paard/pony rustig te krijgen soort verdoving alleen niet zo sterk en je kan het door het voer doen.

dit is echter wel als het echt niet anders gaat !

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:50

Verdovende middelen zou ik niet doen hoor. Dat staat niet in verhouding tot het probleem.

Wat kun je wel doen met je paardje? Kun je haar vangen in de wei en poetsen? Laat haar veulentje in elk geval gewoon bij haar in de buurt staan en kom daar voorlopig even niet teveel aan.
Bindt haar in elk geval goed vast aan een stevig ring of paal zodat ze je niet zo makkelijk kan bijten. Zet haar liefst in een afgesloten ruimte zoals een box, dan kan het veulen gewoon los bij haar staan zonder dat het weg kan lopen.

Probeer eerst gewoon te poetsen zonder dat je aan de exzeemplekken komt. Poets dan voorzichtig steeds dichter bij de plekken. Pak dan je smeerseltje en smeer een klein plekje van de manen bij de schoft in. Zo breid je dat steeds een beetje uit en de moeilijkste plekjes bewaar je tot het laatste. Ga niet vechten met je paard. Doe elke dag een klein stukje meer en als het niet gaat dan gaat het niet.
Afgeschuurde manen zijn niet het einde van de wereld, dus kijk vooral ook uit voor je eigen veiligheid.

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:55

Hoe oud is het veulen inmiddels? Ik ken een merrie die normaal gesproken de vriendelijkheid zelve is, maar de eerste 2 weken nadat ze een veulen heeft gehad, echt onhandelbaar is en agressief! Na de eerste (veulen) hengstgheid is dat helemaal weer over en gedraagt ze zich als vanouds. Dus misschien ligt het aan haar hormonen/ verdedigend gedrag t.o.v. het pasgeboren veulen?

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 00:03

mijn tip is echt om een boetdeken te kopen, wij hadden ook een pony die enorm agressief werd en waar je geen eens naast kon lopen doordat die zo gek werd van die vliegjes, wij allerlei smeerseltjes etc geprobeerd maar het hielp niet, toen kochten we een deken voor hem en de pony was zo enorm veranderd! Achteraf voel ik me schuldig en vind ik het zielig dat we het niet eerder gedaan hebben. Z'n deken scheeld enorm veel en helpt echt super! Tot nu toe ben ik overtuigd dat deze dekens het enige middel zijn tegen exceem.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 13:50

Het probleem bij haar is angst, angst dat iemand het veulen wat aan doet. Dit is gekomen nadat de veearts is geweest voor een eerste controle van het veulen.
Ik mag haar op haar hoofd aaien, verder mag ik nergens aankomen! Ook voordat ze exceem had al niet..
Haar vangen is opzich geen probleem, maar ze word al heel erg onrustig als ik haar aan een touwtje hebt. Ze probeerd zich dat gelijk los te trekken, als dat niet lukt gaat ze bijten en draait ze dr kont in.. En dit vind ik enorm eng! Ze heeft mij afgelopen week ook al in mijn gezicht/oor gebeten. Bukken om het touwtje vast te maken durf ik dus al niet meer..

Ik weet ook dat manen en staarteraf niet het einde is, maar vind het zoo sneu, ze heeft zo'n jeuk!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:54

Ik denk dat het een kwestie van opvoeding is.
Ik heb ook een merrie die als de dood is dat we haar veulen wat aan doen(en normaal al geen fan van mensen is), vliegt overal op af wat in de buurt komt de eerste weken. Maar weet dat er niet gebeten, getrapt of weet ik veel wat word naar mensen.
Ik kan haar dus zo in het land pakken, op stal zetten enzo. Ze is wat onrustig, maar zal niemand iets doen.

Een paard wat bijt heeft imo geen goede opvoeding gehad.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 15:55

Nou dat weet ik nog niet zo zeker.. Na de geboorte van een veulen komt er een soort oer moeder instinkt naar boven, gedag van het paard kan compleet veranderen. Hier ook duidelijk het geval.. Maar dat maakt het wel lastig.

Ik zat net bij de Pavo lijn te kijken voor nerv control, om dat door haar voer te doen. Weet iemand of dit ook gegeven kan worden nu ze met veulen staat? Word namelijk nietvermeld op de site..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:58

Die van mij is normaal super braaf, maar houd er niet van. En maakt nu iedereen zo bang dat niemand zijn handen meer aan haar brand. Maar doet niets (behalve doen alsof ze je op zal vreten).

Boos doen, onrustig zijn, draaien enzo heb ik liever niet, maar worden geaccepteerd. Maar bijten mag niet. Mijn merrie weet het en staat nu uit nijd af en toe enorm te stampen. Die nijd mag ze iets mee doen, maar niet richting mensen.

nickje66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:15

Over zomerexceem
heb je al zo een speciale deken geprobeerd?

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:20

Boett deken heeft ook weinig zin denk ik aangezien ze het niet accepteert als er mensen in de buurt komen..
je moet het vertrouwen bij haar winnen..
ligt aan de leeftijd van het veulen maar eventueel homeopatisch rustgevend middeltjes door het voer doen (kan je gewoon bij drogist halen)
kijken of dat helpt.. maar wel zodanig dat het veulen er zo min mogelijk van binnenkrijgt uiteraard!
en anders met 2 personen er naartoe.. vasthouden tot ze rustig wordt..
kalmerend praten, niet schreeuwen, blijven aaien, lieve stem opzetten, continue belonen, eventueel aardig wat snoepjes erin stoppen ;)

succes.
en als het lukt, zou ik gaan voor de deken. helpt bij de mijne top! ;)

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 13:59

Ik heb nerv control van Pavo gekocht. Dat mag je zonder problemen gebruiken met een merrie met veulen. Ik hoop dat dit gaat werken! :D

Ik heb al hulp gekregen, maar van nieuwe mensen word ze alleen maar zenuwachtiger, angstiger en dan ook weer agressief. Met 2 personen naar haar toe gaan is al helemaal geen optie. Ze laat alleen mij toe.. Ik hoop dat ik de scherpe kantjes er met de nerv control af krijg zodat ze zelf meer kan ontspannen en ik de dagelijkse routine van borstelen en aan een touwtje lopen weer kan gaan proberen.

Aaien kan ik helaas nog niet. Wel mag ik weer in de buurt komen, dit word dan ook beloond. :o

Tinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:12

Wat doet ze als je gewoon bij haar gaat zitten? Zodat ze eraan went dat je bij haar en haar veulen bent, maar dat je zowel haar als haar veulen niks doet?
Voor haar zomereczeem, een eczeemdeken helpt echt het beste. Maar ik kan me voorstellen dat het nogal lastig wordt om hem omte doen xD Ik zou proberen toch het vertrouwen te herstellen, en een eczeemdeken kopen. Mijn ervaringen met allerlei smeerseltjes enzo, is dat ze helemaal niet helpen. Alleen wassen met teershampoo wil nog wle eens wonderen doen:)

pindaolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:31

Na 18 jaar exceem is het bij mij helemaal genezen nadat ik pindaolie erop begon te doen.
Gewoon uit een toko gehaald. arachideoil. Ik sta helemaal perplex misschien dat het bij de paard ook helpt? In het begin kan het erger er uit zien maar dat is altijd normaal dan geneest het juist. Zie voor meer info ayurvedische olien op het net. Ik geloof er nu wel heilig in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:41

moet je niet in de zon gaan smeren,die olie.
kunnen ze lelijk van verbranden.
denkd at je bij de shet iemand moet zoeken die je kan helpen, en dan met 'zijn tweetjes doen?
begrijpelijk dat de merrie haar veulen wil beschermen,maar bijten en trappen naar mensen mag niet