Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Als een pony dit wel regelmatig doet, is er iets niet i.o., oftewel ik zou dit niet als normaal/algemeen gedrag willen bestempelen.aslo schreef:Dat van 'veel springpony's hebben de neiging de billen...en enkele passen naar voren te schieten' snap ik eerlijk gezegd niet, althans voor mij totaal niet herkenbaar en ken veeel springpony'sAls een pony dit wel regelmatig doet, is er iets niet i.o., oftewel ik zou dit niet als normaal/algemeen gedrag willen bestempelen.
Hoe ga je er mee om als de pony weg schiet? M.a.w. wat doe jij dan?
aslo schreef:Je zou eens kunnen proberen het angstige gedrag gewoon te negeren, dus ook niets geruststellends zeggen, eerder zelfs op wat norse toon, niet doen. Pas als hij weer rustig is idd ff belonen.
Wij zijn momenteel ook een angsthaas (onzeker, veel vluchtgedrag) aan het beleren, onze geruststellende woorden bevestigden hem alleen maar in zijn gedrag. Nu we het negeren en bij dingen die hij al lang kent een norse 'niet doen' zeggen, gaat het ineens stukken beter. Hij wordt zelfverzekerder en toont nu steeds minder vluchtgedrag.
Waratje schreef:Een bangig paard zou met rustige omgang in ieder geval een beetje moeten verbeteren, dus ik denk dat er meer aan de hand is. Mogelijk verkeerde voeding (voor deze pony), mogelijk zit er een stofwisselingsprobleem achter of misschien zitten er blokkades die een osteopaat zou kunnen behandelen.
Wat krijgt de pony aan voer? En dan bedoel ik zowel ruwvoer als krachtvoer.
Waratje schreef:Droog hooi is goed, lijnzaadolie ook. Krijgt hij later op de dag weidegang of ander hooi? Want alleen in de ochtend hooi is wat karig. Hoeveel brok krijgt hij?
Wat je verder eens kunt proberen is testen hoeveel spanning hij vasthoudt. Als je hem poetst is hij dan ontspannen? Kun je bijvoorbeeld een deukje maken in zijn spieren op de schouder of op de kont? Of is hij heel "hard? Vergelijk eventueel met andere paarden op stal om een beeld te krijgen.
aerdenhout1 schreef:En hoe oud is deze pony, hoe lang is hij al onder het zadel en in welke klasse springt hij momenteel????
Je geeft te weinig informatie over de pony zelf.
Als dit een jong dier is in de africhting, word het een ander verhaal als een pony die al heeft gepresteerd in de sport.
aerdenhout1 schreef:Oei..je bent te snel, heb er iets bij gezet in vorig antwoord.
Waratje schreef:Normale voerschep met brok is ongeveer een kilo, muesli is lichter, dus een volle schep daarvan is ergens tussen een halve a driekwart kilo. Je zou kunnen voorstellen om eens wat te minderen met de brok en de muesli en de porties hooi eventueel uit te breiden. Ook is het zinvoller om eerst hooi te voeren en daarna pas brokken, op de "nuchtere maag" worden brokken niet goed verwerkt in de darmen.
Om te vergelijken: in de winter krijgen onze paarden (e-pony, quarter en wpn-er) amper een kwart schep brok/muesli en verder vooral veel hooi en/of voordroog, in de zomer krijgen ze nog minder krachtvoer naast de weidegang. Veel paarden en ponies krijgen veel te veel krachtvoer, dat geeft ergens in het systeem problemen, dus probeer eerst eens of je dat kunt terugbrengen tot een halve schep per dag (liefst gewoon helemaal niet, maar dat zal waarschijnlijk niet lukken). Kijk na een paar dagen hoe hij dan in zijn lijf zit en pas daar het voerbeleid op aan.
yvykiss schreef:dus je bedoelt dat als hij wegrent ik het moet negeren, of op norse toon 'niet doen!' moet zeggen?
aslo schreef:Als je er op zit en de pony schiet er van door, wat doe je dan?
Heb je al eens geprobeerd om de teugels te laten vieren en gewoon ontspannen met je zit meegaan in de galop zeg maar?
Ik zou 'm idd ook terug zetten in de brok en de hoeveelheid hooi opvoeren, er zijn pony's bij die brok helemaal niet zo goed verdragen en 'gekke dingen ' gaan doen.