Angstig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvykiss

Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 17:30

Ik heb echt geen idee waar dit hoort.. volgens mij gewoon hier

Hallo iedereen,
ik heb een geval waarvan ik niet weet hoe ik het moet aanpakken en wil jullie dus eigenlijk heel graag om advies vragen. Het gaat om een enorme goeie springpony genaamd Ziezo. Veel springpony's hebben dat ze hun billen samenknijpen en enkele passen naar voren schieten, niets ergs als je er van weet. Nu heeft iemand op de stal er 2 kindjes op laten rijden en die schrokken ervan, als gevolg dat ze zich gingen vastklemmen en Ziezo harder en harder begon te rennen tot ze eraf vielen. Bij het laatste kindje was er een meisje bij en die heeft de pony wat later enorm hard gestraft met de zweep, terwijl de pony er niets aan kon doen.
Wat is er nou gebeurd?
De pony is enorm bang geworden, met stappen en opstappen is ze enorm gespannen en staan haar neusgaten wijd en wijdopen, als ik ook maar 1 onverwachtse beweging maak boven het zadel gaat ze er al vandoor, hard. Het gaat nu wel íetsjes beter, maar laatst weer, ik hoef maar heel lichtjes aan te draven of ze vliegt in paniek op hol. Ik wil deze pony heel graag helpen, maar ik heb totaal geen idee hoe, het is nu al anderhalve maand zo en het lijkt niet echt te zakken. Nog steeds is ze onwijs bang en verschiet ze van alles, en zelfs aan de longeerlijn kan ze af en toe nog wel eens goed verschieten.
Ik ben de enige van stal die erop rijd, maar ik wil echt dat het goedkomt met deze pony, maar zoals ik al zei, ik heb geen idee hoe. Hebben jullie misschien tips hoe ik de pony wat kan kalmeren en het vertrouwen kan winnen?

Groetjes

aslo

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:42

Dat van 'veel springpony's hebben de neiging de billen...en enkele passen naar voren te schieten' snap ik eerlijk gezegd niet, althans voor mij totaal niet herkenbaar en ken veeel springpony's ;) Als een pony dit wel regelmatig doet, is er iets niet i.o., oftewel ik zou dit niet als normaal/algemeen gedrag willen bestempelen.
Hoe ga je er mee om als de pony weg schiet? M.a.w. wat doe jij dan?

yvykiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 17:49

aslo schreef:
Dat van 'veel springpony's hebben de neiging de billen...en enkele passen naar voren te schieten' snap ik eerlijk gezegd niet, althans voor mij totaal niet herkenbaar en ken veeel springpony's ;) Als een pony dit wel regelmatig doet, is er iets niet i.o., oftewel ik zou dit niet als normaal/algemeen gedrag willen bestempelen.
Hoe ga je er mee om als de pony weg schiet? M.a.w. wat doe jij dan?

Dat heb ik gehoord van een instructrice die er ervaring mee had, dus ik dacht eerlijkj gezegd dat het normaal was dat een springpony dat deed. Als dat niet zo is, dan is het een foutje van mij, maar ik had het in ieder geval gehoord van een instructrice, sorry!

als de pony wegschiet blijf ik zelf rustig maar pak ik hem wel door rustig te praten terug en breng hem terug naar waar we vandaan komen en beloon ik hem ook als hij het eventjes zo 'goed' doet

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:10

Je zou eens kunnen proberen het angstige gedrag gewoon te negeren, dus ook niets geruststellends zeggen, eerder zelfs op wat norse toon, niet doen. Pas als hij weer rustig is idd ff belonen.
Wij zijn momenteel ook een angsthaas (onzeker, veel vluchtgedrag) aan het beleren, onze geruststellende woorden bevestigden hem alleen maar in zijn gedrag. Nu we het negeren en bij dingen die hij al lang kent een norse 'niet doen' zeggen, gaat het ineens stukken beter. Hij wordt zelfverzekerder en toont nu steeds minder vluchtgedrag.

yvykiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 18:12

aslo schreef:
Je zou eens kunnen proberen het angstige gedrag gewoon te negeren, dus ook niets geruststellends zeggen, eerder zelfs op wat norse toon, niet doen. Pas als hij weer rustig is idd ff belonen.
Wij zijn momenteel ook een angsthaas (onzeker, veel vluchtgedrag) aan het beleren, onze geruststellende woorden bevestigden hem alleen maar in zijn gedrag. Nu we het negeren en bij dingen die hij al lang kent een norse 'niet doen' zeggen, gaat het ineens stukken beter. Hij wordt zelfverzekerder en toont nu steeds minder vluchtgedrag.

dus je bedoelt dat als hij wegrent ik het moet negeren, of op norse toon 'niet doen!' moet zeggen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:12

Een bangig paard zou met rustige omgang in ieder geval een beetje moeten verbeteren, dus ik denk dat er meer aan de hand is. Mogelijk verkeerde voeding (voor deze pony), mogelijk zit er een stofwisselingsprobleem achter of misschien zitten er blokkades die een osteopaat zou kunnen behandelen.
Wat krijgt de pony aan voer? En dan bedoel ik zowel ruwvoer als krachtvoer.

yvykiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 18:14

Waratje schreef:
Een bangig paard zou met rustige omgang in ieder geval een beetje moeten verbeteren, dus ik denk dat er meer aan de hand is. Mogelijk verkeerde voeding (voor deze pony), mogelijk zit er een stofwisselingsprobleem achter of misschien zitten er blokkades die een osteopaat zou kunnen behandelen.
Wat krijgt de pony aan voer? En dan bedoel ik zowel ruwvoer als krachtvoer.

ik moet zeggen dat ik dat niet weet, aangezien hij op een stal staat en het een pony is van een fok en handelstal, dus ik weet het echt niet.
Wel krijgt hij door de brok lijnzaadolie en krijgt hij droog hooi 's ochtends.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:24

Droog hooi is goed, lijnzaadolie ook. Krijgt hij later op de dag weidegang of ander hooi? Want alleen in de ochtend hooi is wat karig. Hoeveel brok krijgt hij?
Wat je verder eens kunt proberen is testen hoeveel spanning hij vasthoudt. Als je hem poetst is hij dan ontspannen? Kun je bijvoorbeeld een deukje maken in zijn spieren op de schouder of op de kont? Of is hij heel "hard? Vergelijk eventueel met andere paarden op stal om een beeld te krijgen.

yvykiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 18:27

Waratje schreef:
Droog hooi is goed, lijnzaadolie ook. Krijgt hij later op de dag weidegang of ander hooi? Want alleen in de ochtend hooi is wat karig. Hoeveel brok krijgt hij?
Wat je verder eens kunt proberen is testen hoeveel spanning hij vasthoudt. Als je hem poetst is hij dan ontspannen? Kun je bijvoorbeeld een deukje maken in zijn spieren op de schouder of op de kont? Of is hij heel "hard? Vergelijk eventueel met andere paarden op stal om een beeld te krijgen.

'S ochtends op de dag krijgt hij eerst brok, daarna krijgt hij rond..9 uur, half 10 droog hooi, en daarna krijgt hij in de middag muesli, dat weet ik wel zo uit mijn hoofd. Hij krijgt gewoon een volle schep met brok, weet niet hoeveel daar ongeveer inzit, omdat de eigenaar het altijd doet, sorry. Hij is redelijk ontspannen wanneer ik hem poets, maar toch zal ik het morgen ( ga ik erna toe ) toch proberen inderdaad om te voelen of het hard is of niet! bedankt voor de tip!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:30

En hoe oud is deze pony, hoe lang is hij al onder het zadel en in welke klasse springt hij momenteel????
Je geeft te weinig informatie over de pony zelf.
Als dit een jong dier is in de africhting, word het een ander verhaal als een pony die al heeft gepresteerd in de sport.
Dat van die billen samen knijpen??? Geen idee waar dat nu weer vandaan komt, maar ik zou de instructrice die dit soort onzin verkondigd aan de kant zetten!!!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 01-05-10 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

yvykiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 18:30

aerdenhout1 schreef:
En hoe oud is deze pony, hoe lang is hij al onder het zadel en in welke klasse springt hij momenteel????
Je geeft te weinig informatie over de pony zelf.
Als dit een jong dier is in de africhting, word het een ander verhaal als een pony die al heeft gepresteerd in de sport.

Het is een 6jarige pony die M2 heeft gesprongen, gewoon vanaf 3 jaar beleerd

'maar ik zou de instructrice die dit soort onzin verkondigd aan de kant zetten!!!'
ja ik wist het serieus niet dat het niet zo was, ik rij altijd maar op een manege in de les en ik leer graag, dus ik geloofde die vrouw eigenlijk ook, dankjullie wel dat jullie nu hebben ingezien dat dat niet het geval is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:33

Oei..je bent te snel, heb er iets bij gezet in vorig antwoord.

yvykiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 18:37

aerdenhout1 schreef:
Oei..je bent te snel, heb er iets bij gezet in vorig antwoord.

Ik zag het inderdaad, haha, maar zoals ik hierboven al erbij heb gezet. Ik ben maar een meisje die van de manegelessen afkomt en nu.. ik denk 4 maanden op een stal rijdt ( waar ik al ontzettend veel leer ) en ik geloofde de instructrice, ik wist niet dat het niet zo was.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:37

Normale voerschep met brok is ongeveer een kilo, muesli is lichter, dus een volle schep daarvan is ergens tussen een halve a driekwart kilo. Je zou kunnen voorstellen om eens wat te minderen met de brok en de muesli en de porties hooi eventueel uit te breiden. Ook is het zinvoller om eerst hooi te voeren en daarna pas brokken, op de "nuchtere maag" worden brokken niet goed verwerkt in de darmen.
Om te vergelijken: in de winter krijgen onze paarden (e-pony, quarter en wpn-er) amper een kwart schep brok/muesli en verder vooral veel hooi en/of voordroog, in de zomer krijgen ze nog minder krachtvoer naast de weidegang. Veel paarden en ponies krijgen veel te veel krachtvoer, dat geeft ergens in het systeem problemen, dus probeer eerst eens of je dat kunt terugbrengen tot een halve schep per dag (liefst gewoon helemaal niet, maar dat zal waarschijnlijk niet lukken). Kijk na een paar dagen hoe hij dan in zijn lijf zit en pas daar het voerbeleid op aan.

yvykiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 18:39

Waratje schreef:
Normale voerschep met brok is ongeveer een kilo, muesli is lichter, dus een volle schep daarvan is ergens tussen een halve a driekwart kilo. Je zou kunnen voorstellen om eens wat te minderen met de brok en de muesli en de porties hooi eventueel uit te breiden. Ook is het zinvoller om eerst hooi te voeren en daarna pas brokken, op de "nuchtere maag" worden brokken niet goed verwerkt in de darmen.
Om te vergelijken: in de winter krijgen onze paarden (e-pony, quarter en wpn-er) amper een kwart schep brok/muesli en verder vooral veel hooi en/of voordroog, in de zomer krijgen ze nog minder krachtvoer naast de weidegang. Veel paarden en ponies krijgen veel te veel krachtvoer, dat geeft ergens in het systeem problemen, dus probeer eerst eens of je dat kunt terugbrengen tot een halve schep per dag (liefst gewoon helemaal niet, maar dat zal waarschijnlijk niet lukken). Kijk na een paar dagen hoe hij dan in zijn lijf zit en pas daar het voerbeleid op aan.

Bedankt voor de tip, ik zal het er eens met de eigenaar over hebben! kijken of er inderdaad verandering optreed, dankjewel voor het advies!
Jullie weten allemaal gewoon zoveel vergeleken met mij, echt bedankt!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:44

Als je er op zit en de pony schiet er van door, wat doe je dan?
Heb je al eens geprobeerd om de teugels te laten vieren en gewoon ontspannen met je zit meegaan in de galop zeg maar?
Ik zou 'm idd ook terug zetten in de brok en de hoeveelheid hooi opvoeren, er zijn pony's bij die brok helemaal niet zo goed verdragen en 'gekke dingen ' gaan doen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:58

yvykiss schreef:
dus je bedoelt dat als hij wegrent ik het moet negeren, of op norse toon 'niet doen!' moet zeggen?

Bij dingen die hij al (lang) kent idd gewoon negeren of even kort met lage stem 'niet doen'. Als jij hem op zulke momenten gerust stelt, gaat hij dit als beloning zien van zijn angstige gedrag en wordt het gedrag dus alleen maar bevestigd.

yvykiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 19:06

aslo schreef:
Als je er op zit en de pony schiet er van door, wat doe je dan?
Heb je al eens geprobeerd om de teugels te laten vieren en gewoon ontspannen met je zit meegaan in de galop zeg maar?
Ik zou 'm idd ook terug zetten in de brok en de hoeveelheid hooi opvoeren, er zijn pony's bij die brok helemaal niet zo goed verdragen en 'gekke dingen ' gaan doen.

ik praat rustig en dan ga ik iwat terugzitten zodat hij terug gaat naar waar we vandaan komen, ik kreeg net ook van iemand de tip om inderdaad de teugels te laten vieren en mee te gaan, dat zou ik morgen als hij het doet ook wel even proberen

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:22

Als je nou morgen gaat poetsen, en je merkt dat hij ergens onrustig van word, probeer dan uit te vinden waar dat van komt ( een onverwachtse beweging, een aanraking op een bepaalde plek) als je dat weet kun je ook weer gerichter kijken naar wat je er aan kan doen, met rijden ook, schrikt hij van je been? of van iets anders ?

Misschien is hij door het afstraffen zijn vertrouwen wel flink kwijt, dus probeer heel rustig met hem bezig te gaan, en negeer het foute gedrag en beloon het positieve, rijd je nog met de zweep? daar kan hij ook bang voor zijn..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:29

Van wie is de pony eigenlijk?? Is het een manege pony?
En wie heeft er zo maar een paar kinderen op laten rijden, was daar les bij, of mochten die alleen rijden?

yvykiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 21:40

Het is geen manegepony, maar een pony op een fok en handelstal, er is 1 iemand daar die les geeft en die heeft toen 1 kindje erop gezet waardoor die er is afgevallen. Het andere meisje reed wel alleen, omdat de eigenaar had gezegd dat ze braaf was...

Ik rijdt niet met zweep, omdat ikw eet dat ze daar nogal onrustig van word

yvykiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 10:40

Het rijden ging 1x fatsoenlijk door jullie tips, of nouja, hij deed het beter dan normaal. De eigenaar zag dat en heeft haar nu min of meer gelijk verkocht.. ben benieuwd hoe dat gaat met iemand anders op de rug terwijl hij niet goed is doorgereden, maarja.

Bedankt voor jullie tips en ik heb zeker vooruitgang geboekt in die kleine periode

Anne_Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:49

Ik ben altijd erg fan van grondwerken. Wij doen dat bij ons op stal met alle paarden in alle leeftijden. Vooral ook als er problemen zijn met de paarden. Terug naar de basis, en dan niet erop, maar ernaast. En dat weer helemaal opnieuw opbouwen. Vertrouwen!!! Alleen lastig als het niet jouw eigen paard is en hij op een handelsstal staat. Vind het al super dat je je zo inzet voor dat paardje. Hopen maar dat hij goed terecht komt! Want vaak is de pony hiervan de dupe, terwijl het waarschijnlijk de mensen zijn die hem zo angstig hebben gemaakt.