ik wil naar links, jij gaat naar recht......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ik wil naar links, jij gaat naar recht......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:46

pfffff.....ik heb een shetlander merrie die ik heb beleerd voor de kar. toen ze hier kwam was ze 9 jaar en onbeleerd. dit is zo een 2 maanden geleden. Het beleren ging echt heel goed en ze pakt het ook prima op, een erg braaf dier, zit geen kwaad in.
alleen, het klikt totaal niet tussen ons. Ik moet flink moeite doen om haar uit de wei te halen. Lokken met voer gaat meestal wel maar ze moet ten alle tijden haar halster omhouden zodat ik snel mijn vingers achter de neusriem kan haken zodat ze niet meer wegloopt. Daarna loopt ze gewoon netjes met me mee, optuigen geen probleem, behalve het bit, daar heeft de ook een hekel aan, ze houdt niet van het hoofdstel achter haar oren. kopschuw. ook alleen bij mij. toch heb ik het altijd rustig aangepakt. bitje eenmaal in is er geen probleem meer. tijdens het mennen is ze braaf, als ze schrikt is het alleen een schrikreactie, niet weglopen of verspringen. dus dat vertrouwen is er wel. Maar ze wil dan totaal niet voorwaarts als er een paard achterop loopt, als het paard voorop loopt loopt ze te drammen en moet ik haar constant terugnemen.

Tijdens het poetsen heb ik ook weinig contact met haar.

maaike2800

Re: ik wil naar links, jij gaat naar recht......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:57

misschien een idee om wat grondwerk met haar te doen?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 01:09

Vind je het een idee om eerst wat tijd te investeren in de band tussen jullie, voordat je weer gaat mennen met haar?

Het lijkt me voor beide niet leuk als de merrie bij voorbaat al aangeeft dat ze niet graag met je meegaat.

2 maanden is erg kort om een band op te bouwen, zeker als je haar in die tijd vooral niewue dingen hebt aangeleerd.

Wat helpt om de band te verbeteren: minder doen, meer quality time met haar doorbrengen. In de wei zitten, niet dwingen. Een halster omdoen en haar meenemen om te grazen. Bij het poetsen kijken wat ze fijn vindt. Allemaal dingetjes dus die vanuit het paard gezien leuk zijn om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 02:04

Ja lijkt me een prima idee :) Maar hoe zou ik het kunnen opbouwen dat ze het ook goed vind dat ik haar uit de wei pak? want dat moet ik ook nog voor elkaar zien te krijgen :D of zal datvanzelf wel verbeteren als ik gewoon met haar aan de hand bezig ben en wat aan het tuttelen ben? dat ze dan om den duur wel vanzelf naar me toe komt?

wat zij nu dus aangeeft is dat ze het liefst gewoon in de wei wil grazen, dus ook als ik haar aan het poetsen ben dan heeft ze na 5 min ook al zoiets van ik wil terug de wei in...

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:24

Als zij dat aangeeft, probeer dat eens een paar keer te doen dan.
Ga in de wei zitten, stoeltje mee, boekje erbij, gewoon aanwezig zijn en een keer NIETS van haar willen. Zodat zij ziet 'oh, ze komt niet altijd om mij te vangen'. Daardoor wordt ze vanzelf nieuwsgieriger naar jou.

En als ze eens komt, voer haar wat lekkers en loop weg vóórdat zij wegloopt. Dat zal een enorme impact maken op haar.

Als je het halster kunt omdoen, ga dan aan de hand grazen in de wei. Hiermee verbreek je de link 'halster om = uit de wei = aan het werk'.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:40

heel erg bedankt voor de tip ik ga er gelijk mee aan de slag!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:10

twee maand is heel kort hoor, de pony is nog niet eens gewend aan haar nieuwe omgeving, ook nog niet aan jou.
wij hebben onze pony nu 2 jaar, het heeft best lang geduurd voordat ik echt het idee had een goede band met haar te hebben
ze was echt vanaf het begin wel heel lief, maar voordat je echt op elkaar ingespeeld bent, en een band hebt die niemand anders met de pony heeft enzo, dat kost tijd hoor, dat kan je niet overhaasten!
misschien is het wat te snel om nu al veel van haar te willen, in 2 maand tijd verhuizen, beleerd worden, andere eigenaar dat is best veel voor een pony en ze kunnen dan wat blokkeren zegmaar.