Ik heb een ruin van 13 jaar. Ik heb hem nu bijna 2 jaar. Ten eerste is hij bang voor alles in het verkeer. We gaan niet met hem de weg op dus ben er ook wel al aan gewend. Op zaterdag krijg ik les op een manege in de buitenbak. Direct naast die bak kunnen auto's parkeren enz. Het gekke is dat hij helemaal in het begin daar helemaal niet op reageerde en nu wel, terwijl ik nu veel meer vertrouwen met hem heb opgebouwd. Hoe kan dat? En ten tweede heeft hij nog een beetje hengst in zich. onder de les zit hij constant op alle paarden te letten en hij heeft de staart altijd schuin hangen en laat ook soms wat plas achter. Mijn probleem is dus dat hij heel gespannen is daardoor. Ik rij nu altijd met martingaal want zonder dat is het bijna niet te doen. Iemand misschien tips ??
Heeft hij echt hengstengedrag? Dus flipt ie bij een hengstige merrie 's en komt zijn "slurf"er dan uit? Wil hij op de hengstige merrie's springen of staat hij niet buiten met andere paarden?
klinkt mij niet echt als hengstengedrag , die van mij die heeft ook vreselijk hengstengedrag , die brult alles bij elkaar staat te dribbelen naast me als die de wei uit moet wil niet normaal ohz lopen en is pas rustig als hij weer bij zn merrie's is . hoe reageert hij verder op merrie's ?
FalcoMirza
Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-10 20:56
Nou zo erg is t niet, maar als ik bijvoorbeeld tegen de richting inrij ofzo wil hij al wegspringen en hij loopt vaak snel
Denk dat dit meer een rijtechnisch probleem is. Een paard is een kudde dier en wil dus graag bij de groep blijven. Daarom is het ook vaak zo moeilijk om een paard uit de groep weg te sturen in de bak als je nog niet veel ervaring hebt.
Volgens mij is het gewoon een erg sensibiel paard en ik denk dat je daar gewoon doorheen moet rijden ik weet niet hoeveel ervaring je hebt daarmee maar het lijkt mij wel iets waar je flink veel ervaring voor moet hebben als je dat zelf kunt is dat mooi meegenomen en anders zou ik er is een paar keer iemand op laten rijden die erg veel verstand en ervaring heeft met zulke paard miss kan hij/zij je dan wel tips geven of het proberen te verhelpen
Hoe heb je hem in het voer staan? Kan ook veel doen namelijk met gedrag van paarden. Zeker als hij het in het begin allemaal niet deed. Krijgt hij niet gewoon teveel eten in verhouding met het werk dat jij van hem vraagt/ Dan worden ze ook kijkerig en vertonen raar gedrag.
Hengstengedrag lijkt me niet nee. Die van mij dekt nog..ook al ruin..en gaat roepen en lip omhoog als hij een merrie hengstig ruikt en bijt naar het voorjaar toe meer op stal omdat hij dan meer bink wil zijn voor de vrouwen..dat is meer hengsten gedrag.
Mijn ruin is ook zo hengsterig...Altijd schreeuwen, ook onder het rijden en afgeleid zijn. Het enige wat helpt is hem te dwingen de focus op jou te houden en je niet mee te laten slepen in zijn gedrag. Dit is nl. sneller zo dan je denkt.. Succes!