oornetje met DA verklaring??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

oornetje met DA verklaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 23:01

In het wedstrijdreglement staat dat het gebruik van een oornetje is toegstaan (p16 artikel 119.2) op dressuurwedstrijden. Nou sprak ik vanavond mijn instructrice op de vereniging en zij was bij een bijscholing geweest voor subtopjuryleden en daar werd verteld dat er nog steeds wel een dierenartsverklaring nodig is?
Zijn er meer mensen die dit gehoord hebben of die moeilijkheden hebben gehad met starten met een oornetje? Ik neem het wedstrijdreglement wel mee maar heb ook weinig zin in discussie vlak voor mijn proef. (ik wil met een oornetje rijden omdat hij zomereczeem heeft en heel gevoelig is op z'n oren van vliegen en daar een beetje chagrijnig van wordt en met z'n hoofd gaat schudden)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:03

KNHS geraadpleegd...
hecht toch meer waarde aan de NHA regels dan wat iemand roept...

Kev

Re: oornetje met DA verklaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 23:06

NHA?
Kon de KNHS niet meer bellen vanavond, maar die heb ik voor andere dingen wel eens aan de lijn gehad en dan werd me elke keer iets anders verteld!
Het is verteld op een bijscholing subtopjury, dat is ook door de KNHS, dus je mag hopen dat het klopt wat ze daar vertellen. (alhoewel tijdens mijn cursus en zelfs tijdens het examen wel dingen werden verteld die niet klopten)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:26

Een DA verklaring is sinds 1 april niet meer verplicht.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:47

Kev schreef:
NHA?
Kon de KNHS niet meer bellen vanavond, maar die heb ik voor andere dingen wel eens aan de lijn gehad en dan werd me elke keer iets anders verteld!
Het is verteld op een bijscholing subtopjury, dat is ook door de KNHS, dus je mag hopen dat het klopt wat ze daar vertellen. (alhoewel tijdens mijn cursus en zelfs tijdens het examen wel dingen werden verteld die niet klopten)

NHA = KNHS :o
(beetje ruzie met toetsenbord....)

Zwart op Wit, dat zijn de KNHS regels.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 06:35

gebruik de zoekfunctie van knhs.nl. Dan vind je een heel uitgebreide uitleg, Heeft overigens ook in paard en sport gestaan.
http://www.knhs.nl//news.asp?pCatID=225 ... le=11&men=

Dressuur reglement gaat normaal voor alg. reglement maar hier is uitzondering gemaakt.

Dressuur
In het disciplinereglement staat opgenomen dat met een vliegennetje mag worden gereden waanneer de official hiervoor toestemming geeft. Op deze bepaling is door de KNHS dispensatie verleend de afgelopen jaren. In eerste instantie om ermee los te rijden, later ook voor het rijden van de proef. Aangezien het disciplinereglement niet is gewijzigd per 1 april 2008 en het Algemeen Wedstrijdreglement wel en de bepalingen van een disciplinereglement voorgaan op het Algemeen Wedstrijdreglement, informeren wij dat voor de discipline dressuur artikel 26 lid 7 van het Algemeen Wedstrijdreglement gevolgd mogen worden. De KNHS is zich ervan bewust dat het niet praktisch is uitzonderingen te maken, maar gezien de kosten van herdruk voor het wijzigen van één bepaling is ervoor gekozen geen wijzigingen door te voeren. In de eerstvolgende mogelijkheid zal de desbetreffende bepaling uit het dressuurreglement worden geschrapt.

Alg. reglement art. 26 sub 7.
Een deelnemer mag gebruik maken van een oor- en/of neusnetje bij het paard tijdens
de wedstrijd, wanneer:
a. er een dierenartsverklaring bij het paspoort van het paard is gevoegd, waarin
is aangegeven waarom het gebruik van een oor- en/of neusnetje noodzakelijk
is en waarin het levensnummer en het transpondernummer van het desbetreffende
paard is opgenomen;
b. het oor- en/of neusnetje geen opvallende, afwijkende, lichtgevende of fluorescerende
kleur heeft;
c. het neusnetje uitsluitend de neus van het paard bedekt; het bit (of in de klasse
Z1 en hoger de stang en trens) moet (moeten) zichtbaar zijn. Daarbij geldt dat
het netje niet mag knellen;
d. het oornetje de ogen van het paard niet bedekt, het orenspel niet belemmerd
wordt en het oriëntatievermogen niet wordt beïnvloed.
e. Het gebruik van een oor- en/of neusnetje kan op ieder moment door een official
onderzocht worden. Wanneer er onjuist gebruik van wordt gemaakt, kan een
official overgaan tot het uitsluiten van de combinatie. Wanneer het onjuiste
gebruik in strijd is met de Gedragscode Welzijn van het Paard (en als wreedheid
kan worden aangemerkt) volgt diskwalificatie en wordt dit aan de KNHS
gerapporteerd
Laatst bijgewerkt door EllyC op 29-04-10 06:58, in het totaal 3 keer bewerkt

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 06:38

is per 1 april toegestaan zonder DA verklaring

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 06:41

waar staat dat dan?
Volgens mij is hierover (heel begrijpelijk) verwarring ontstaan maar mag het niet.

Extra utileg van de site knhs.nl http://www.knhs.nl//objects/00013635.pdf

Dressuur:
In het disciplinereglement staat opgenomen dat met een vliegennetje mag worden gereden waanneer de official hiervoor toestemming geeft. Op deze bepaling is door de KNHS dispensatie verleend de afgelopen jaren. In eerste instantie om ermee los te rijden, later ook voor het rijden van de proef. Aangezien het disciplinereglement niet is gewijzigd per 1 april 2008 en het Algemeen Wedstrijdreglement wel en de bepalingen van een disciplinereglement voorgaan op het Algemeen Wedstrijdreglement, informeren wij dat voor de discipline dressuur artikel 26 lid 7 van het Algemeen Wedstrijdreglement gevolgd mogen worden. De KNHS is zich ervan bewust dat het niet praktisch is uitzonderingen te maken, maar gezien de kosten van herdruk voor het wijzigen van één bepaling is ervoor gekozen geen wijzigingen door te voeren. In de eerstvolgende mogelijkheid zal de desbetreffende bepaling uit het dressuurreglement worden geschrapt.
Regeling voor sporters in de discipline dressuur: Wanneer je dressuur rijdt en je maakt gebruik van een neus- en/of oornetje zorg er dan voor dat je aan de bepalingen van het Algemeen Wedstrijdreglement Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie Informatie

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:52

Disciplinereglement dressuur 2010:

Artikel 119 - Hulpmiddelen

2. Het gebruik van een oornetje is toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 29-04-10 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:18

maar dat is in de toelichting herroepen zoals ik hierboven al uitleg.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:34

Wat is nou het probleem? Het is gewoon toegestaan sinds 1 april, volgens onze cursusleider van de IL cursus.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:37

ik snap er niks meer van...
de een zegt wel en de ander zegt niet, wat is het nou?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:36

jury schreef:
maar dat is in de toelichting herroepen zoals ik hierboven al uitleg.

Het nieuwe reglement is ingegaan op 1 april en is nieuwer dan de stukken die jij hier aanhaalt. Jij haalt dus verouderde tekst aan.
Voor het neusnetje geldt dat overigens nog wel.

Het is wel handig als je als jury even de moeite neemt om te kijken wat er allemaal is veranderd als je het nieuwe reglementenboekje thuisgestuurd krijgt...

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:04

Ik start in de zomer met een oornetje zowel in de dressuur als met springen. Dit jaar voor het eerst ook in de dressuur en nog geen problemen gehad.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:26

Ja KarinvdM heeft helemaal gelijk!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:14

Zoals ik het nou begrijp is het vanaf 1 april 2010 toegestaan om in de dressuur zonder DA verklaring met een oornetje te rijden?
En voor neusnetje moet je nog wel een DA verklaring hebben?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:17

Als het goed is heb je sinds 1 april voor een oornetje inderdaad geen verklaring meer nodig.

Ik heb deze echter wel aangezien ik er al sinds vorig jaar mee start, maar er is nog nooit naar gevraagd door een jurylid of ik een verklaring had. Maar nu hoef je het sowieso niet meer te hebben, al heb ik hem altijd wel bij me. Zekere voor het onzekere en zoveel ruimte neemt zo´n papiertje niet in ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:21

Silence schreef:
Als het goed is heb je sinds 1 april voor een oornetje inderdaad geen verklaring meer nodig.

Ik heb deze echter wel aangezien ik er al sinds vorig jaar mee start, maar er is nog nooit naar gevraagd door een jurylid of ik een verklaring had. Maar nu hoef je het sowieso niet meer te hebben, al heb ik hem altijd wel bij me. Zekere voor het onzekere en zoveel ruimte neemt zo´n papiertje niet in ;)

Heb het gevonden:
Bij wedstrijdreglement dressuur.

Artikel 119 - Hulpmiddelen
1. Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) evenals het gebruik van een tonglepel is in alle klassen toegestaan, bij het gebruik van een enkele trens.
2. Het gebruik van een oornetje is toegestaan.
3. Voor het gebruik van een neusnetje wordt verwezen naar het Algemeen Wedstrijdreglement

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:25

sinds 1 april heb je geen DA verklaring meer nodig.

Mahlisya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:05

Is niet meer nodig sinds 1 april.

Ze vertellen soms ook dingen op de KNHS-scholing die niet kloppen. Dus mee uikijken!