Hangen tijdens het hoeven uitkrabben.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesuisRooos

Hangen tijdens het hoeven uitkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 15:14

Zoals de titel al zegt gaat mijn paard dus hangen als ik zijn hoeven uit wil krabben, omdat ik zn been vast heb komt alle druk dus op mij en moet ik het been wel weer loslaten. (Doe ik dit niet dan hangt hij net zolang tot er 'iets' knapt, denk aan halster, gesp, etc. En hij dus vervolgens samen met mij valt.)

Ook als ik zijn sokken wil uitkammen of gewoon onder zijn knieën kom met mn hand begint hij moeilijk te doen. Steeds een stap vooruit of achteruit doen of gewoon steeds zijn voet optillen. Als ik dan denk; jij tilt nu je voet op dus kan ik hem ook wel uitkrabben begint hij direct weer te hangen. Geen beginnen aan dus..

Weet iemand waardoor dit zou komen en/of wat ik er aan kan doen?

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:34

Ik ben daar heel makkelijk in; paard los (eventueel een kort touw aan het halster) in ruime stal, voet oppakken en niet meer loslaten tot hij zich overgeeft. Gaat hij lopen, meelopen, maar vast houden die voet! Overigens moet je hem niet proberen te dragen; zet hij zijn gewicht op jou, gewoon zijn been mee laten zakken, desnoods tot zijn knie op de grond rust, maar houdt die voet vast! Gaat hij daarbij op een knie liggen, jammer, gewoon vast houden en niet boos worden. Hij staat vanzelf weer op. "Goed zo jochie, ennnn haahaalt..."
Mijn Belg heeft dit twee keer geprobeerd, en heeft toen besloten dat blijven staan minder vermoeiend is. Je moet hier even doorheen, maar zolang hij niet vast staat kan hij niet gaan hangen aan een touw en zo achterover gaan, en kan hij zich niet beschadigen.

Wat betreft het niet accepteren van aanrakingen aan het onderbeen; Begin eventueel met afspuiten met water, eerst een zachte straal, en als dat goed gaat een hardere, en net zo lang doorgaan tot hij mooi stil blijft staan. Als hij dat accepteert, kan je verder met je handen. Ook weer stukje bij beetje, niet overdonderen, niet boos worden, en trek er rustig een paar uur voor uit. Mocht hij dat niet veilig toelaten, dan kan je eventueel ook beginnen met de achterkant van een zweepje, van bovenaan langzaam omlaag aaien en krabbelen over zijn been. Succes!

jesuisRooos

Re: Hangen tijdens het hoeven uitkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:51

Ik zal het morgen gaan proberen los in de stal !
Wat betreft het aanraken van zijn benen zijn het echt alleen mn handen, afspuiten gaat prima en met zwaap e.d. ook. Ik probeer ook vaak gewoon langzaam van boven naar beneden te aaien met mn hand alleen toch doet hij meteen moeilijk als ik onder de knie kom, alsof er meteen een alarm af gaat als ik langs de knie ben..

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:29

Waar je ook aan kunt denken is plots zijn hoef gewoon loslaten wanneer hij druk op jou zet. Niet van mezelf deze tip maar van een bekende trainer hier. Als de bovenstaande uitstekende tip niet helpt kun je deze misschien proberen?

Wanneer mijn paard ongewenste voetjes geeft, dan geef ik een tikje op zijn bovenbeen iedere keer wanneer hij zijn voet ongevraagd omhoog doet. Hij weet nu dat wanneer ik hem op de bovenbeen tik het de bedoeling is dat hij zijn been laat staan.

Let er in ieder geval op dat je pas stopt met de poging om je paard zijn onder benen aan te raken wanneer hij stopt met bewegen. Zolang hij beweegt blijf jij zijn benen aanraken, staat hij stil, dan stop jij ook en geef hem een rustmoment. Dan leert hij dat jij wilt dat hij stil staat. Wanneer je stopt terwijl hij nog staat te bewegen dan beloon je het bewegen en bewegen is wat je paard dan zal blijven doen.

Succes!

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:30

Klinkt al een goede aanpak Anne Marie. Kan ik misschien ook nog wel wat mee. Dank je wel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:45

ik knip de vetlokken bij mijn paard alleen als het echt moet, zodat als m'n paard het zich makkelijk wil maken en op mij gat steunen bij het hoeven krabben, dan hou ik heel even de vetlok vast in niet de voet, vinden ze niet zo leuk en houdt dan netjes haar voet op.
Helpt ook bij ook bij het contant proberen weg/los trekken.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:49

De mijne maakt gerust een huppeltje als je zijn voet vast blijft houden. En dan kan je nog zo sterk zijn, maar dat hou je echt niet hoor! :') Of hij springt gewoon weg of gaat draaien en inderdaad ook hangen.. vreselijke klierkop := Maar streng toe spreken en iig in de buurt van zijn voet blijven werkt het best, dan geeft ie het uiteindelijk op :)

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:35

heb hetzelfde probleem gehad. Terugtrekken, vooruithuppelen, trappen, noem maar op. Volhouden, als het lukt vasthouden. Laat het paard z'n balans vinden. Zelfstandig, niet leunend/hangend op jou. Probeer anders met zijn tweetjes. Jij voet vasthouden, de ander het paard tegenduwen zodat de balans gevonden wordt. Doet ie het goed : belonen (stukje wortel of zo). Niet goed : niks geven. Heeft een tijdje geduurd. Maar nu gaat het feilloos. Hij wacht wel vlijtig op zijn worteltjes. Maar ach, 1 stukje per voet. Ga het straks afbouwen. Maar ben al in de 7e hemel dat hij zover gekomen is. Succes ermee

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:25

Die van mij gaat bij de voorbenen omhoog. Ze stijgert steeds hoger zodat ik het op slot niet meer hou. Achter trapt ze gewoon net zo lang harder naar achter dat ik het ook niet meer kan houden. Heel vervelend!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:30

Als het echt puur geklier is ben ik daar heel makkelijk in: Op de rijplaats (zachte ondergrond) hoef oppakken en als ze dan hangen laat ik d'r gewoon los...Laat maar knallen...!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:32

Zoals Anne Marie en Adil18 zeggen: Zodra ze gaat hangen, meteen meegeven/loslaten, zodat ze zelf daardoor in onbalans raakt.
Meteen daarna weer opnieuw beginnen, net zolang totdat het kwartje valt: Hangen = omvallen.
Dan is het gauw afgelopen.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:07

Ik heb het geprobeerd, zodra hij gaat hangen meteen loslaten. Maar meneer vangt zichzelf gewoon op en valt dus niet..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:04

Ik zou het juist anders doen, paard vindt het niet fijn/eng als je hem daar vast hebt.

Vraag eerst gewoon het voetje, geeft ie die braaf? Brave pony, en weer loslaten. Je moet het als een oefening zien en niet alleen als hoeven krabben.

Dus ook niet de hoef omhoog tillen, hij moet hem zelf optillen. Eerst vraag je rustig (en ritmisch) en je signaal versterkt steeds. Je kan ook een klapje tegen je been geven om je signaal te versterken aan het eind. Tilt ie hem dan eindelijk zelf op? Braaf en weer teruggeven.

Op deze manier wordt het paard beloond op het moment dat hij het goed doet, je geeft hem weer iets terug. Zo zal het paard opgegeven moment doorhebben dat het allemaal niet zo eng/erg is.

Succes! En onthoud, Ritme!!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:13

Ja, maar dat werkt dus niet. We hebben er bij die braaf voetje geven, maar vervolgens graag wilden "hangen". Het kan zijn dat wat je als "hangen" ervaart, niet zo is. Als je te ver afstaat, dan zit er voor het dier niets anders op dan te "hangen" anders gaat ie in spagaat. Je moet er dus op letten dat je zelf recht onder het heup- of schoudergewricht staat.
Laat anders iemand kijken hoe je eronder staat.
Zoals je zegt, het werkt niet omdat hij zichzelf in balans houdt... dan moet je gewoon meegeven/wijken totdat je ziet dat er een been mee gaat bewegen, dat is het moment om los te laten. Anders hangt ie niet maar til je het been niet hoog genoeg, let dus ook op de hoek van het been, dat kan al veel verschil maken.