Paard vind het niks om vast te staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisem94

Paard vind het niks om vast te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:39

Hallo,

Het paard in kwestie is een half arabier merrie van 12 jaar.

Het is een erg lief paard maar op het moment dat je haar ergens aan vast maakt met een halster
gaat ze vervelend doen.
Ze gaat eraan hangen trekken en ze kan totaal niet stil staan. Nu staat ze voortaan aan een hek vast
want andere dingen die niet zo stevig zijn trekt ze eruit als ze daar zin in heeft.
Ze vind het gewoon echt niet leuk om ergens aan vast te staan zelfs als je d'r lekker aan het borstellen/verwennen bent.
Volgens de eigenaar die haar nu 3 jaar heeft is er naar haar weten nooit echt een vervelende ervaring
geweest maar dat weet je natuurlijk nooit zeker aangezien ze al 12 is.
Je zou kunnen denken nou dan is ze vast bang voor iets maar dat is het ook echt niet.
We laten haar ook wel eens alleen staan maar ze blijft onrustig heen er weer lopen en trekken.

Haar gedrag hebben we nu ondertussen al geaccepteerd behalve als ze iets doet wat echt niet kan natuurlijk.
Maar toch zou het leuk zijn als ze wat minder moeilijk doet als je d'r lekker wil gaan poetsen en dat soort dingen.

Maar laat 1 ding duidelijk zijn het is een erg lief paard voor de rest en ze heeft geen kwaad in de zin.
Een dominantieprobleem zal het ook niet zijn want het is al meer als duidelijk voor haar dat wij de baas zijn.

De vraag is dus eigenlijk hoe zorg ik en de eigenaar ervoor dat ze het niet erg meer vind om vast te staan.

Kaitlyn

Re: Paard vind het niks om vast te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:42

Het paard wat ik rijd heeft hier ook last van. Die hangt zichzlf zo op als ze vaststaat (doet dit in de trailer overigens niet, daar is het geen probleem)

Met poetsen laat ik haar altijd gewoon los staan (stal) en als ik haar ga wassen neem ik iemand mee of zet ik d'r vast aan de bakrand. Regelmatig waarschuwen en belonen als ze het goed doet en dan valt het allemaal 100% mee :)

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:45

Probeer eens aan een elastiek vast te zetten, hierdoor krijgen ze door dat ze niet kunnen hangen en de boel kapot trekken..
verder leer ik me shetten-veulens om stil te staan door een bende hooi voor hun neus te leggen en dit langzaam af te bouwen.. en verder flink hard borstelen op fijne plekjes :D

succes ermee!

LovePluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:51

Dat van het elastiek doet mijn nicht ook. Het werk wel, haar pony blijft nu veel stiller en kalmer staan. :D

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:27

Mijn paard blijft constant draaien of ze gaat met haar voorbeen schrapen ik krijg haar dit ook niet afgeleerd ik weet ook niet waarom ze dit doet ..
Misschien zou ik ook eens elastiek moeten proberen..

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:34

Mijn oude merrie kon ook niet vaststaan, dat heeft ze me een aantal keren vrij duidelijk gemaakt. Moet wel zeggen dat dit niet uit verveling was, maar uit pure paniek. Ik kon amper in de buurt komen als ze hing. Weet niet hoe dit bij die van jou zit?
Vind het wel een hele goede suggestie van anneliene!
Laatst bijgewerkt door noekje op 08-05-10 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:38

Het is een oplossing. Maar stel nou dat het elastiek breekt..
Het gebeurd niet zomaar, maar dan schiet het alle kanten op.
Ik zie dat er mensen zijn die er ervaring mee hebben, dus het moet kunnen.

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:41

mijn paardje doet het ook, ik kan ze nergens aan vastzetten, want dan schrikt ze van de druk die op het touw komt als ze bv. wat naar achteren gaat. Zo heeft ze al heel wat uitgetrokken!
ik ga denk ik ook eens met die elastiek proberen, maar wat voor soort elastiek moet dat dan zijn?
Ik laat nu gewoon mijn paardje los als ik haar zit te borstelen, ze blijft mooi staan, maar vanaf ik haar vastbind is het een ramp?

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:50

Bij mijn paard is dus vooral het probleem dat ze echt net stil blijft staan en soms hangt of trekt ze ook wel flink laatst heeft ze goed touw( niet kapot dus) doormidden getrokken snapte echt niet hoe ze dat reeg maar ik haar niet los laten staan want dan gaat ze gewoon weg ..

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:22

Mijn jonge paard kan ook niet vaststaan, ze heeft een keer gehangen tot er iets kapot ging, pure paniek toen ze druk voelde van het vaststaan, die dan niet wegging en wat het dus erger maakte. Haar dus geleerd gewoon los te staan (beginnen met een bergje hooi of iemand die erbij blijft staan, steeds corrigeren als ze wegstapt en dit op gegeven moment weglatne), kan haar nu overal neerzetten. Moet haar wel altijd in de gaten houden, kan niet zomaar ver weg lopen, maar kan me makkelijk omdraaien om iets te pakken of helemaal om haar heenlopen, zonder dat ze wegloopt.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:44

Joyce_90 zei het ook al.
Je kunt je paard ook leren dat ze moet blijven staan op bijv. de poetsplaats en wasplaats e.d.

Die van mij raakt soms echt in paniek als ze vast staat. Gaat hangen en heeft geregeld languit, hangend in het halster gelegen omdat niets meegaf en zij dan uitgleed. Echte paniek terwijl er totaal geen reden was en waarom weet ik dan ook niet. Ze was (nu niet meer hoor) bang van mannen en zwepen (ze was 9 toen we haar kochten), dus dit zal ook uit die korte periode komen dat ze het niet echt getroffen had met een vroeger baasje.
Ik laat haar daarom ook al jaren overal los staan. Tuurlijk luistert ze niet altijd, maar je moet gewoon opletten. Als ik wegloop naar de kast of zo, blijf ik zeggen sta en kijk geregeld om. Als ze aan de wandel wil, kijkt ze vaak eerst of ik het in de gaten heb. Ik heb haar dan ook al 15 jaar, dus weet precies wat ze zou kunnen gaan doen (en andersom).
Hiralische momenten gehad :j . Teveel om op te noemen. Wel vooral grappige dingen hoor!

Je zegt dat ze heel braaf is voor de rest, dus het lijkt me zo dat het geen probleem moet zijn om haar dat te leren. Het zal niet direct perfect gaan, maar het is mij ook gelukt met mijn eigenwijze, dominante tante. Je moet er tijd en geduld in moeten steken. Niets gaat immers vanzelf.

Succes

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:07

Mijne trok de elastiek gewoon over, dat is ook geen doen. Wat wel hielp was om hem aan twee touwen vast te hangen, als ik dat doe heeft hij niet de neiging om te gaan hangen/trekken.

Maar het is idd ook wel een idee om je paard te leren parkeren!