gewetensvraagje......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sabrina1983

gewetensvraagje......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:04

Ik zit met een dillemma.....

vanochtend ging ik de paarden buiten zetten. Flora ( jaarling ) wilde heel erg graag met me spelen. Probleempje zij weegt 200 kg en ik maar 70.
Ik heb haar duidelijk moeten maken dat ik hier niet van gediend was.

Flora staat momenteel met een pony op de wei, die een jaar of 13 is en alleen maar oog heeft voor het gras......

Kortom ze mist iets......een speelmaatje wel te verstaan.
Ik vind het erg oneerlijk om haar iedere keer op haar plek te zetten als ze "probeert"te spelen. Maar goed ik ben ook maar een kwetsbaar mensje, dus MOET ik wel heel duidelijk mijn grenzen aangeven...

Ik zit er nu heel sterk aan te denken om haar naar de opfok te brengen, zodat ze lekker haar gang kan gaan met leeftijdsgenootjes..... Dit is niet zo heel ver van de stal vandaan waar ze nu staat.

wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen zouden staan??

Ps: Als het hier niet goed staat, sorry. Verplaats hem dan maar even a.j.b. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:05

Je zegt het zelf al en ik ben het daar volledig mee eens: zo'n jonkie heeft leeftijdsgenootjes nodig om te spelen, zich te ontwikkelen en te socialiceren. Mijn mening: naar de opfok!

annaisabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:07

Ik zou iemand die vragen die ook een jaarling heeft en die gewoon het hele jaar door in het land zetten en als die kan beleerd worden kan je hem er weer uithalen daar worden ze heel mooi van hebben wij ook een keer gedaan,

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:10

Ga ook met de anderen mee, breng haar lekker naar de opfok.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:10

Dat kan natuurlijk ook, zo heb ik het ook gedaan. Samen met een leeftijdsgenootje van de buren in hun gemengde kudde. Maar ik begrijp ook wel dat niet iedereen die mogelijkheid of de plaats daarvoor heeft. Wellicht is dan de opfok gewoon een goed idee, hoef je zelf niets te regelen.

Rienn

Re: gewetensvraagje......

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:13

Bij mij op stal staat een bijna 3jarige, maar die staat ook niet met leeftijdsgenootjes buiten, dat diertje mist toch wel iets. Hij staat met een merrie, en die denkt ook alleen maar aan het gras.

Als ik jou was, zou ik opzoek gaan naar inderdaad een opfok, daar is jouw paard meer op zijn plaats dan waar zij nu staat. Hoe goed je er ook voor bent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:18

ik zou haar wegbrengen............. als zij die behoefte zo duidelijkheeft, moet je daar gehoor aan geven

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:04

Inderdaad, ik heb een mooi schoolvoorbeeld van een drie jarige ruin die bij mij op stal staat. Heeft ook nooit in de opfok gestaan.

Je merkt het goed aan hem. Ik heb inmiddels ook een pb van iemand gekregen die aanbied om haar leeftijdsgenootje erbij te zetten. Zou ook nog een optie zijn natuurlijk.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:11

Helemaal eens met GamblersCup :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:14

sabrina1983 schreef:
Flora staat momenteel met een pony op de wei, die een jaar of 13 is en alleen maar oog heeft voor het gras......

Mits je voor de 13-jarige een ander maatje hebt, zou je de jaarling kunnen wegbrengen.
Anders zou ik er voor kiezen om aan huis een kudde te creeeren met paarden van diverse leeftijden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:16

Dat zou je ook nog kunnen doen, maar dan moet je wel kijken naar je eigen mogelijkheden natuurlijk. En dan hebben meerdere leeftijdsgenootjes toch de voorkeur, dus 1 erbij zetten is een stuk fijner dan nu, maar niet zo fijn als in de opfok denk ik.
Dus; of de opfok in, of thuis een kudde maken.

Als die opfok niet zover bij je vandaan is, zodat je toch enig zicht op je paard kunt blijven houden, dan zou ik daar voor kiezen mits je andere paard niet alleen komt te staan. Ik vind het heel goed dat je hier over nadenkt en kijkt naar de beheofte van je paard!

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:17

Chubby schreef:
sabrina1983 schreef:

Mits je voor de 13-jarige een ander maatje hebt, zou je de jaarling kunnen wegbrengen.
Anders zou ik er voor kiezen om aan huis een kudde te creeeren met paarden van diverse leeftijden.

ik sta op een pensionstal, dus dat andere maatje is geen probleem.
Ik ben momenteel met iemand in gesprek die ook eenjaarling heeft, dus ff afwachten maar......

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:24

de opfok in, (eigenlijk beter is een groep met verschillende leeftijden) je hebt er later zoveel profijt van dat je jaarling sociaal opgevoed is bij andere paarden dat ik er niet over zou twijfelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:26

sabrina1983 schreef:
Chubby schreef:

ik sta op een pensionstal, dus dat andere maatje is geen probleem.
Ik ben momenteel met iemand in gesprek die ook eenjaarling heeft, dus ff afwachten maar......

ennuh.............. hioe lang mag hij spelen.......... uurtje, twee uurtjes half uurtje?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:29

Tjah, denk dat je het antwoord zelf al wel weet toch?
Gezien je tekst en het feit dat je dit een 'gewetensvraag' noemt?

Opfok lijkt me niet meer dan logisch, al was het alleen maar voor je eigen veiligheid. Zie het als een kind; als die alleen omgaat met mensen van middelbare leeftijd of ouder krijg je ook een psychisch/sociaal gestoord persoon, bij een paard is dat niet anders.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:34

KiWiKo schreef:
ennuh.............. hioe lang mag hij spelen.......... uurtje, twee uurtjes half uurtje?

Hee, niet iedere pensionstal is zo bekrompen! ;) Bij ons hebben we een loopstal waar ze dus zelf kunnen kiezen voor binnen of buiten, de "box-paarden" staan de hele dag (het hele jaar) buiten en voor de jonkies hebben we een veulenwei, waar ze tot 3 en na het inrijden nog een half jaartje 24/7 buiten staan met schuilstal. Ben benieuwd wat voor mogelijkheden TS heeft op haar pensionstal!

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:36

@ kiwiko;
24/7 in de wei, `s winters van s ochtends vroeg tot s avonds laat

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:39

ik sluit mijn hellemaal aan zou ook de opfok kiezen
krijg je echt een lief paard voor terug,
hij hoort ook te spelen met leeftijd genootjes. :))
gewoon doen :j

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:41

Ik ga helemaal mee met de rest. Beestje is nog jong, laat 'm eerst lekker spelen met andere leeftijdsgenootjes, heerlijk voor ze :)!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:49

sabrina1983 schreef:
@ kiwiko;

Wou net zeggen, wat een vooroordeel ;)

Scheelt het je financieel nog veel; eigen kudde opzetten (kan dat ook bij winterdag daar?) of naar de opfok?

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:53

opisop_shop schreef:
sabrina1983 schreef:
@ kiwiko;

Wou net zeggen, wat een vooroordeel ;)

Scheelt het je financieel nog veel; eigen kudde opzetten (kan dat ook bij winterdag daar?) of naar de opfok?

Hoe bedoel je bij winterdag? De wei op?

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:57

O haha ik snap het al. ja bij winterdag is dat ook mogenlijk

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:24

Aller eerst allemaal bedankt voor de reacties,
ik heb morgen een afspraak met de mensen van het leeftijdsgenootje. Het voordeel is dat je bij ons op stal erg veel vrijheid hebt in het wel/ niet buiten zetten van je paard.

Je doet het eigenlijk allemaal zelf, en waar nodig helpen stalgenoten elkaar. Dus het zou een optie kunnen zijn om Flora met de leeftijdsgenoot en de shet x welsh op de wei te zetten.
Met het oog op een "opvoeder" en een speel maatje. Opvoeden doet de pony wel, want als het hem niet zint laat hij het heel erg duidelijk merken.

Opfok hou ik zeer zeker in gedachten, dit kan ik altijd nog doen als ik merk dat Flora hier niet beter van wordt.....