Mijn paard springt steeds weg op een ander terrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Toontje10

Mijn paard springt steeds weg op een ander terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 16:33

Ik heb mijn paard (10 jaar) nu ruim 6 maanden en het ging heel goed met ons maar sinds een week of twee is hij veranderd. Ik rijd bijna alleen maar met hem buiten in de buitenbak en heel soms een klein buitenritje in stap ( ben nog niet zo'n gevorderde ruiter). Nu ben ik ook sinds december lid van een rij vereniging en te voet aan de hand kan ik met hem naar de vereniging toe. Dit ging altijd heel goed en daar reed ik dan in de binnenbak.
Sinds een week of twee als ik met hem aan de hand loop over de weg schrikt hij in een keer van auto's, traktoren, blaast zich op, gaat soms gewoon stil staan en wil niet meer. En eenmaal op het ruiterterrein aangekomen in de binnenbak loopt hij heel goed maar in de buitenbak ( die wel heel groot is) springt hij steeds weg en is hij heeeel voorwaarts niet te houden. Ik vind dat wegspringen ook eng maar hij doet het ook om niets. Een maand geleden kon ik nog gewoon met hem daar in de buitenbak rijden. Bij ons op ons eigen terrein is hij in de buitenbak niet vooruit te branden en moet ik hem juist bij tikken met het zweepje dat hij moet doorlopen. Ik zeg wel eens voor de gekheid dat ik een paard heb met een gespleten persoonlijkheid heb ha ha.
hebben jullie tips waar het aan kan liggen dat hij op het ruiterterrein zo anders is in zijn gedrag met wegspringen en dat super voorwaarts zijn wat ik als beginnende ruiter nog niet kan hendelen. Trouwens heb er laatst een ervaren ruiter op gehad maar die stapte ook na 5 minuten af en daar sprong hij ook bij weg.
Verder is mijn paard eigenlijk van aard heel rustig een flegmatiek paard heb ik me laten vertellen.
Tips zijn welkom
Heb zelfs mijn 1e dressuurwedstrijd afgezegd want die zou ik op het ruiterterrein gaan rijden met hem maar durf het niet aan.
Anderen zeggen wel eens dat ik te fanatiek ben ik rijd 5 a 6 keer per week met hem. Ik heb wel intensieve begeleiding 2 tot 3 keer per week priveles
Alleen de instructrice zegt dat hij vermoeid is en de andere zegt dat hij te veel energie heeft tja wat moet je daarmee?

Aurora3

Re: Mijn paard springt steeds weg op een ander terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:32

Jeej, wat vervelend dat het even wat minder goed gaat tussen jou en je paardje.

Ik denk dat dit vooral uitproberen is. Je paard voelt aan dat jij een beetje onzeker bent en daar maakt hij een beetje misbruik van. De eerste paar keer naar de ruitervereniging was alles nog nieuw en spannend, maar nu wordt het wat gewoon en gaat hij klieren.

Om het op te lossen zou ik het paard eerst longeren, of in jullie eigen bak thuis flink rijden zodat hij al een beetje moe is. Daarna neem je hem dan mee naar de ruitervereniging, als is schrikt blijf je zelf gewoon rustig. Hij kan een keer opzij springen, maar zo'n drama is dat niet. Probeer het zoveel mogelijk te beperken door je paard af te leiden met veel overgangen en probeer hem de andere kant op te laten kijken als waar het engs te zien is. Voor de rest negeer je het schrikken gewoon.
Als je zelf echt bang bent of als het niet lukt, vraag dan een ervaren ruiter om je paard naar de vereniging te rijden. In het verkeer moet je niet teveel risico's nemen.

Op de ruitervereniging zou ik je paard in de buitenbak goed bezig houden. Veel voltes, overgangen, figuren rijden. Leg vooral ook de nadruk op de overgangen terug omdat je paardje nogal voorwaarts is. Dus bij de overgangen terug absoluut gehoorzaamheid eisen, als je paard niet meteen reageert mag je best een keer een sterkere hulp geven. Zorg in elk geval dat het paard langzaam gaat. Daarna ook heel goed opletten dat je weer loslaat, constant trekken maakt het probleem alleen maar erger. Als je paard dan weer harder gaat neem je hem meteen weer terug en laat je weer los.

Toontje10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 09:22

Dank voor je reactie ik ben inmiddels met mijn instructrice in de binnenbak daar aan het rijden en dat gaat heel goed. Zij gaat er ook een kwartier op en dan ik weer en dan voel ik echt de verschillen ! De komende maand heb ik besloten even rustig aan te doen en het buiten terrein even te laten voor wat het is tot ik weer wat zelf verzekerder ben. In mijn eigen buitenbak en in de binnenbak gaat het rijden namelijk heel goed. Zo bouw ik ook weer vertrouwen op en kom ik vast ook weer over mijn angst heen. Met hem meenemen over de weg doe ik dit aan de hand ik zit er niet op hoor dat durf ik nog niet maar afgelopen woensdag was hij heel braaf ik had me voorgenomen zelf ook heel relaxed te zijn en volgens mij slaat dat over op hem
dank voor je tips
groetjes

Clyde

Re: Mijn paard springt steeds weg op een ander terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:27

Fijne oplossing voor je! Je pakt het goed aan. Als je eigen vertrouwen weer goed komt, slaat dit weer over op je paard. Veel plezier verder!

Toontje10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 09:30

Ja vertrouwen is mijn sleutelwoord maar het gaat goed komen als ik maar de tijd neem daar ben ik van overtuigd!