Ik heb sinds kort 2 bijrijdpaardjes. De mensen zijn super aardig en vinden alles goed. De paardjes zijn leuk, geen hoogvliegers.. maar wel leuk. Ik ga mijn paard weg doen en voor een nieuw paard sparen. Dit is dus de ideale oplossing omdat ik dan wel mooi mijn stalling etc kan sparen, maar ook gewoon kan blijven paardrijden.
Nu is het zo.. op het 1e paard past mijn eigen zadel. Op het andere paard hebben ze zelf een veelzijdigheidszadel wat past. Het is een fries paard, dus springen wordt het toch niet en zelf rijdt ik ook liever met een dressuurzadel. Wat zouden jullie doen, een leuk 2e hands zadel kopen om daar mee te rijden? Dan zit je ook vaak al rond de 300 euro. Geen geld voor een zadel.. maar zou je dat doen voor een paard van iemand anders?
Of zou ik kunnen vragen of de mensen een deel betalen en ik een deel? En als ik dan weer ophoudt, dan heb ik pech en blijft het zadel daar? Is dat realistisch?
Hoeveel geld zouden jullie überhaupt in je bijrijdpaard steken? Zoals ik al zei.. paarden zijn nog vrij groen/basis. Ik mag ze overal mee naar toe nemen en wedstrijden rijden etc is ook geen probleem. Lessen rijdt ik wel en betaal ik ook zelf… vind dat je daar zelf ook weer beter van wordt en dus geen probleem.
Zelf ben ik van doel de paarden te rijden totdat ik het geld bij elkaar heb voor een nieuw paardje. Dit gaat sowieso wel een jaar duren.
Oftewel.. wat te doen..
aliealie
Geplaatst: 26-04-10 10:47
Ik zou het puik vinden als jij geld steekt in een zadel voor een bijrijdpaard! Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand geld steekt in mijn paarden (heb al diverse bijrijders gehad). Van de ene kant als jij een merkzadel koopt kun je die natuurlijk altijd weer verkopen mocht je stoppen met je bijrijdpaard, van de andere kant kun je die 300 euro ook sparen voor jouw toekomstige paard! Ik zou het persoonlijk niet doen.
zelf zou ik het niet doen. Stel je voor dat de eigenaar zegt dat ze liever niet meer wil dat jij op haar paarden rijdt. Dan zit jij met die zadel.
Abeltje77
Geplaatst: 26-04-10 10:50
Tja... je hebt natuurlijk veelzijdigheidszadels en veelzijdigheidszadels... op de een is goed te rijden, de ander is een ramp.
Als je een beetje kunt wennen aan het zadel zou ik er geen geld insteken.
nina88
Geplaatst: 26-04-10 10:52
Ik zou, als eigenaar van de paarden, echt geen geld steken in een ander zadel als er wel een passend zadel beschikbaar is, maar dit zadel vindt de bijrijder niet lekker rijden.
Ik zou, als bijrijder van de paarden, ook geen geld steken in paarden van anderen, als ik eigenlijk aan het sparen ben. Dit is toch een tijdelijke oplossing voor je? Er is een passend zadel, je kunt rijden als je dit wilt en het is tijdelijk.. Ik zou het geld lekker in je zak houden.
kan nu zadel kopen en als je weg gaat weer verkopen.. Dan heb je in iedergeval een goed deel terug.
joyce83
Geplaatst: 26-04-10 10:55
Ik heb zelf een nieuw zadel gekocht toen ik een verzorgpaard had. Dit als investering (en eerlijk is eerlijk, wist toen niet dat er zoveel verschillende maten waren en dat ze per paard aangepast moesten worden). Zadel was wel op paard gepast. Zadel is dus altijd van mij gebleven en heeft daarna ook op mijn eigen paard gelegen. Eigenaar had een zadel wat wel paste, maar voor mij niet lekker zat. Tevens had ik mijn eigen hoofdstel en dekjes wat ik voor haar gebruikte.
Aan de andere kant als je nu een zadel koopt waar je zelf fijn mee kan rijden en het past dan daarna ook op je nieuwe paard is het wel meegenomen. Als het niet zou passen kun je het ook weer verkopen.
Ikzelf zou als eigenaar zijnde niet mee betalen aangezien er een zadel is dat past. Wil de bijrijdster met een ander zadel rijden, dan zal ze het zelf moeten betalen.
Je moet zelf de overweging maken of je het het geld waar vindt. Een zadel van een goed merk raak je wel weer kwijt.
Tanald
Geplaatst: 26-04-10 11:02
Hoi,
Ben zelf al jaren bijrijdster, en steek ook wel geld in de paardjes in de vorm van leuke spulletjes enzo. Onlangs zou ik een ander paardje gaan rijden, die alleen een (slecht passend) springzadel had. Ik had al een afspraak met de zadelmaker om een 2e hands dressuurzadel aan te schaffen, maar prompt werd besloten dat het paard alsnog een jaar het land opgaat. Gelukkig had ik het dus nog niet gekocht, anders was ik mooi in de aap gelogeerd.
Ik heb me voorgenomen dat ik dit soort dingen dus maar niet meer ga doen. groetjes
Tigra_
Geplaatst: 26-04-10 11:04
Ik zou als eigenaar niet mee betalen gezien er al een passend zadel is. En ik zou zelf als bijrijder ook geen zadel kopen. Het paard heeft een passend zadel misschien niet zo comfortabel maar daar wen je wel aan. En het is maar voor tijdelijk dus ik zou dat geld in je eigen zak houden.
SkyMarian
Geplaatst: 26-04-10 11:05
Vanuit de positie van een bijrijder: ik zou zelf ip geen geld in een bijrijdpaard steken behalve als het in lessen of bijv. wedstrijdkosten is. Materiaal vind ik zaak voor de eigenaar.
Vanuit de positie als eigenaar: ik zou er echt niet van gecharmeerd zijn als een bijrijder een ander zadel koopt voor mijn paard. Uberhaupt niet zo enthousiast van ander materiaal. Oke dekjes kan ik prima overheen komen, maar verder....nope.
@sjakie, daar heb je ook een punt. straks koop ik een zadel wat niet past.. en dan verpruts je het paard.
wat ik dus eigenlijk van plan was.. was een goedkoop zadel kopen voor onder de 200 euro. dat durf ik wel aan. kan ik hem ooit weer inruilen. passen op mijn volgende paard gaat nooit lukken haha.. want dit paard is heeeeeeeeeeel breed. maar omdat ik niets kon vinden in mijn prijsklasse.. dacht ik er over na.
ik ga er over nadenken. bedankt voor de tips.. de mensen waren ook bereid mij te betalen voor het rijden hoor..dus ze staan er heel positief tegenover.
als het nou heel erg bevalt met de paarden.. ga ik misschien wel langer door. dat weet ik nu nog niet.
ik ga eerst ff praten innd.. ze hebben nu een wintec veelzeidigheidzadel met 0 wrong. dat werkt gewoon niet voor mij.
ik wil indd ook geen zadelmarkt zadel etc. zelf zat ik aan een 3e hands rossner te denken. (ook geen duur merk, maar vind ik zeker wel degelijk) maar misschien willen ze wel gelijk het beste.
ik ga met ze praten als ik dat durf..haha.. ik wil gerust een 200 euro er in investeren.. maar wil niet 500 euro er in steken.. met alle gevolgen van dien..
dat is waar. het gaat alleen om een paard met O schoft en dus heel rond. ik vind dat altijd weer lastiger te verkopen (aan de andere kant.. kan ik er ook weer goedkoper aankomen misschien)
Iorrr
Geplaatst: 26-04-10 11:21
Als ik jou was zou ik het wel doen. Je kunt je zadel straks toch gewoon weer meenemen en wellicht passend laten maken op je nieuwe paardje? Zadel is en blijft van jou! Het is wel belangrijk (helemaal als je wedstrijden wilt starten) dat je lekker zit!
SkyMarian
Geplaatst: 26-04-10 11:22
Verkopen zal nog meevallen. Denk dat het vooral lastig is om een goedpassend zadel in de lagere prijsklasse te vinden. De meesten zijn of te smal qua boom of hebben wel een goede boom, maar een te nauw kussenkanaal. Of het zadel vindt door het ronde lijf geen grip en gaat schuiven.
kleinvosje
Geplaatst: 26-04-10 11:23
Vroeger, toen ik nog op de manege reed, had ik al een eigen zadel. Hard voor gespaard, en ik mocht het op alle paarden van de manege leggen. Het zadel is ook op verschillende paarden ingereden, paste eigenlijk altijd! Het was een vz zadel, die ik later heb ingeruild tegen een nieuw dressuurzadel. Was nog steeds manegeruiter. hetzelfde verhaal, ik had op 1 pony na geen enkel probleem met de pasvorm. Toen ik overstapte naar een bijrijdpaard, mocht ik het zadel daar ook gewoon op gebruiken. Het was de bedoeling dat ik het dier uit ging brengen, ik had het zadel al, en op hun zadel kreeg ik enorme last van mijn rug. Het zadel lag helemaal goed, dus geen problemen. Het paard werd echter verkocht, dus ik ging zoeken naar een ander paard. Gevonden, Rapsody uit mijn profiel, en ook daar lag mijn zadel goed op! Rapsody ging helaas dood, en er kwam een nieuw paard, en ook daar past mijn zadel perfect op.
dat mijn zadel perfect past, komt omdat ik het op zoveel verschillende dieren heb gehad toen ik het zadel inreed. Ik ben van mening dat je het zadel goed moet inrijden, er niet meteen recht in moet gaan zitten. Aangezien er een heleboel mensen zijn die dat niet doen, ben ik ook niet zo snel geneigd om een bijrijdster een eigen zadel op mijn paard te laten leggen.
MontyRulezz
Geplaatst: 26-04-10 11:26
Toen ik bijrijdpaarden had en ik extra dingen wilde (idd ook een dressuurzadel) heb ik zelf geinvesteerd. Ik vind ook dat als alles jou ter beschikking staat, maar je wilt liever wat anders dat toch een aardig centje kost, je het zelf aan moet schaffen. Als je ermee op houdt verkoop je het toch gewoon weer!
Als je een fatsoenlijk merkzadel koopt, weet je ook zeker dat je het weer fatsoenlijk verkocht krijgt. En als je goed rond kijkt is er heus wel wat fatsoenlijks te krijgen voor een leuk prijsje. Gewoon marktplaats en bokt goed in de gaten houden.
Ik heb toen zelf een Kentaur zadel gekocht voor een hele goeie prijs (350 Euro) ben ermee naar een ruitersportzaak gegaan omdat de inch maat me veel te groot was, en heb het met bijbetaling van 100 Euro ingeruild op een andere Kentaur die bij hun te koop stond voor 675 Euro. Heb gewoon gezegd dat ik er zelf 575 voor betaald had en aangezien die nog in goede staat was vonden hun dat blijkbaar ook waard.
Orrie_VBW
Geplaatst: 26-04-10 11:27
Ik heb ook een bijrijdpaard gehad, waarbij de eigenaars alles betaalden. Ik reed er ook wedstrijden mee en mocht het prijzengeld houden. Dat heb ik toen gebruikt om dingen voor het paard te kopen.
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 26-04-10 11:28
Hier een bijrijder die wel zo gek is. Maar dan wel met een boomloos zadel, vergroot toch weer de kans dat het gaat passen als ik een ander paardje ga rijden. Heeft me ong. 350 euro gekost in totaal nu, maar ik ben happy en paardje ook. Ga er waarschijnlijk na deze zomer mee stoppen, maar toch. Desnoods verkoop ik het zadel weer. In mijn geval was het het absoluut waard. Vorige zadel paste simpelweg niet meer, en met dit zadel kan ik weer heerlijk rijden.
Heb de pony in kwestie helemaal voor mezelf, hoe alleen swinters de stal te doen verder niks, dus vond het zelf logisch dat ik eens wat terugdeed.
Lante
Geplaatst: 26-04-10 11:38
Ik vind dat als er een passend zadel is, dat je als eigenaar niet hoeft mee te betalen aan een ander zadel. Als bijrijder dan een ander zadel wil aanschaffen, dan ben ik degene die meebeslist of ze met dat betreffende zadel mag rijden en hetzelfde geldt ook voor het bit, de hulpteugels en de sporen die gebruikt worden. Ik beslis ook mee hoe het paard gereden wordt en van wie de bijrijder met mijn paard les krijgt. Als bijvoorbeeld het zadel het niet goed ligt naar mijn idee, dan mag ze het dus niet gebruiken. Natuurlijk mag de bijrijder de spullen die ze zelf heeft gekocht weer mee nemen mocht ze stoppen met het bijrijden van mijn paard. Ik verwacht wèl dat de bijrijdster mijn spullen goed onderhoudt en als er wat stuk gaat dit zelf weer even laat maken. Is het onherstelbaar, dan in overleg samen een nieuwe kopen en dat blijft dan wel bij het paard. Mijn 'basis spullen' moeten erbij blijven, anders moet ik weer een grote investering doen als de bijrijdster vertrekt, dat is ook niet de bedoeling natuurlijk...
Klinkt best wel zwaar allemaal, maar in de praktijk gaat het prima, omdat je natuurlijk ook een bijrijder uitzoekt die ongeveer dezelfde ideeën heeft.
@lante. zit wat in. maar daar hou ik dus niet van. straks wil de eigenaar een hele andere instructrice die bijvoorbeel hele andere ideen heeft of veel duurder is.. nee dat is niets voor mij.
dat het zadel goed moet passen. ben ik het wel helemaal mee eens.
Girl In The Mirror
Geplaatst: 26-04-10 13:06
Ik heb zelf ook een dressuurzadel gekocht voor mijn bijrijdpaard. De pony moest een nieuw zadel, en de eigenaresse wilde een vzh zadel. Ik wilde heel graag een dressuurzadel, omdat ik dat veel fijner vind rijden. Ik heb dus overlegd met haar of ik zelf een dressuurzadel kon aanschaffen voor de pony, zij vond dit prima. Ze is er zelf ook bij geweest met zadelpasservice. Ik heb een prima ouder a-merk zadel kunnen aanschaffen voor 250 euro. Was wel een mazzeltje want ik had 500 euro ingecalculeerd. Ik vind het prima zo, want dit zadel heeft nauwelijks afschrijving, mocht het zadel niet meer passen of mocht ik stoppen, dan verkoop ik het gewoon. Ik ben echt heel blij met het zadel, het rijden gaan echt zoveel beter nu.
Een tweedehands, goedkoop zadel vinden, is trouwens echt heel moeilijk. De meeste zadelpasservices komen niet met tweedehands zadels onder de 500 euro. Daarnaast lees ik dat je paard een 'afwijkend' postuur heeft. Zomaar een zadel op internet kopen lijkt me geen goed idee, je wilt toch meerdere zadels passen, ook om te vergelijken. Wat je zou kunnen overwegen is een tweedehands Wintec dressuurzadel. De markt daarin is vrij goed, veel aanbod en veel vraag. Ze zijn makkelijk aan te passen qua boommaat. Ik zou wel een Wintec kopen die nog niet zo oud is (max 2-3 jaar oud). Vergis je alleen niet, die Wintec dresuurzadels liggen niet op elk paard goed. Ik heb de nieuwe Wintec 500 gepast op mijn pony en die lag echt voor geen meter. Ik ben zelf niet echt dol op Wintec dressuurzadels, maar soms moet je wat water bij de wijn doen.
Verder koop ik wel dekjes (omdat het zadel van mij is en er ook geen dressuurdekjes waren), maar daar houd het wel bij op. Ik vind overigens dat je wel een beetje moet uitkijken met het kopen van je eigen spullen voor de paarden. Ik heb zelf nooit paarden gehad, maar ik kan me voorstellen dat het enigszins beledigend is als je eigen halsters, hoofstellen, etc koopt, net alsof hun spullen niet goed genoeg zijn... En ik vind het een beetje bezitterig overkomen. Maar dat is mijn visie, en ook een beetje afhankelijk van hoe de eigenaar met de paarden omgaat.