Voor het eerst ijzers voor outdoorseizoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isis_Quinto

Voor het eerst ijzers voor outdoorseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 09:25

Hallo allemaal!

Mijn pony krijgt nu voor het eerst ijzers voor het outdoorseizoen.
Maar moet mijn pony dan wennen aan de hoefijzers?
Kan ik gelijk rijden of moet ze even paar daagjes wennen?
Mijn pony krijgt een dag voor de wedstrijd ijzers.

Frantic

Re: Voor het eerst ijzers voor outdoorseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:47

Dat is geen handige planning... dan kan je niet oefenen met proppen draaien en dat is wel het allerbelangrijkste als je ijzers eronder slaat.

Waarom wil je ijzers? Heel veel paarden kunnen blootsvoets proeven rijden hoor, die van ons had vrijdag ook toch weer een WP in de Z1 zonder ijzers....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:14

amondi schreef:
Dat is geen handige planning... dan kan je niet oefenen met proppen draaien en dat is wel het allerbelangrijkste als je ijzers eronder slaat.

Waarom wil je ijzers? Heel veel paarden kunnen blootsvoets proeven rijden hoor, die van ons had vrijdag ook toch weer een WP in de Z1 zonder ijzers....

Mee eens. Als je nog niet zo handig bent met proppen is dat wel naar... Want ijzers zonder proppen is nog veel gladder dan blootvoets.

Sowieso kun je als je alleen dressuurt meestal best zonder ijzers. ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:43

Niet zo handig idd zo daags voor een wedstrijd, ook al vanwege de kans op gevoeligheid/kreupelheid mocht de smid wat minder handig zijn ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:17

amondi schreef:

Ja, maar dat was binnen. Starten jullie buiten ook zonder ijzers?

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:20

ik heb wel hoefijzers eronder.
met noppen.

maar die van mij heeft het meer nodig om zijn bewegingen wat af te maken,(hij word al wat ouder) dus sleft meer,

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:23

Nooit laten beslaan vlak voor de wedstrijd. Minimaal een week ervoor. Hij hoeft er niet aan te wennen, maar als hij b.v. te strak genageld is o.i.d. dan kan dat met een week weer over zijn. Maar natuurlijk niet als dit een dag van te voren is gebeurd.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:48

Dat is niet zo handig. Die van mij wist niet hoe hij zijn voeten neer moest zetten toen hij net ijzers had. Ik heb overigens geen ijzers meer, hij loopt veel minder hectisch zonder ijzers.

Dus ik start ook buiten op gras zonder ijzers. Wel opletten met nat gras, dat kan nog wel eens glad zijn.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:03

Ik denk dat het niet echt problemen moet opleveren.
Het had misschien een paar dagen eerder voor de wedstrijd gekunt maar de meeste paarden lopen zo weg op ijzers.
Ik heb mijn paard vorig jaar voor het eerst in zijn leven op ijzers gezet en hij liep er op weg alsof hij ze altijd al droeg.
Volgens de hoefsmit merken de paarden er niet veel van dat ze op ijzers staan.

En wat betreft dat oefenen met proppen: ik heb ook pas op de wedstrijd voor het eerst geoefend met proppen er in draaien en dat ging prima. Zolang je maar het goede gereedschap bij je hebt en de gaten goed schoon hebt draai je ze er zo in.

En ik weet niet waar je gaat starten maar als je op gras rijd dan zijn hoefijzers zeker aan te raden!