paarden in de poeperij op gras

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shiana

paarden in de poeperij op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 10:02

Hallo ,

Het land begint weer langzaam aan een groene waas te krijgen , en direct is alles weer in de dunne.. Net vorige week staarten gewassen , die nu weer mooi zwart zijn |( .
Nou is het logisch bij verandering in voer dat de darmen daarop reageren. Maar nou kan ik me van vorig jaar herrinderen dat ze bijna de hele zomer constant aan de dunne waren. Lijkt mij dat de darmen toch op een bepaald moment weer gewend moeten zijn aan het gras.
Heb het hier vorig jaar ook nog met da over gehad , maar die kon me er ook niet echt iets concreets over vertellen.
Kan je er iets aan doen om dit te voorkomen ?? Misschien iets bijvoeren of wat dan ook ..
Wil deze zomer weleens mooie witte staarten hebben , voor langer dan 1 dag .

Hoop dat jullie tips of ideeen hebben..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:06

voordat ze het land op gaan eerst hooi geven.
Zodat ze een bodem hebben in de maag.Maar het lijkt me wel logisch dat ze van vers gras aan de dunne komen.Zolang ze niet afvallen en goed erbij doen drinken zal het niet zo veel kwaad kunnen denk ik.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:11

Voordat ze de wei ingaan krijgen ze hier een beste pluk hooi. Zodra dat op is, mogen ze eerst 1 uur naar de wei en dan de bak weer in. De volgende dag 2 uur, en nu staan ze na hun hooi van tussen de middag de hele middag in de wei. Nog nooit eentje aan de schijterij gehad. Ligt er misschien veel stikstrof rijke kunstmest over? Zoals in een koeienwei, dan is het gras bijna blauwig.........

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 10:34

Ze krijgen nu nog onbeperkt hooi .. en ze staan dag en nacht in het land. Dus die pluk hooi zit er wel in . Der gaat altijd gewone mest over het land , volgens mij . Gras lijkt niet blauwig in elk geval . Ze staan nu dus nog in het land met onbeperkt hooi en alle grasjes die boven komen worden gretig opgeknabbeld. Tzt gaan ze 24/7 weer op het gras zonder bijvoeren van hooi .

tamary

Re: paarden in de poeperij op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:26

Kan zijn dat je gras teveel vocht en te weinig structuur bevat en/of te rijk is qua voeding. Als je vorig jaar ook last hebt gehad met 24/7 gras en daardoor diarree zou ik het dit jaar toch echt anders gaan aanpakken. Veel paarden kunnen niet tegen 24/7 (koeien)gras, diarree (of bv stijve spieren, jeuk, heet met rijden) is dan het resultaat. Rantsoeneer dus je gras en voer altijd grof, structuurrijk hooi bij om de darmwerking optimaal te houden. Zet een deel van je wei af voor dat rantsoeneren (en wei sparen met slecht weer/winter, etc.) en sluit ze daar een deel van het etmaal op, zodat ze ook inderdaad het hooi eten.

Helaas is het in nederland met de rijke weides die we hier hebben veelal niet mogelijk om je paarden gezond te houden als je die in de zomer 24/7 het gras in jaagt. Heb er zelf ervaring mee. Had graag gehad dat het zo makkelijk was, maar goed paarden houden is en blijft werken. Zomer en altijd buiten betekent niet dat het werk stopt met water geven hooiruif vullen en rijden als je zin hebt.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:02

wat je kan doen is onderzoeken wat voor gras in de weide staat.
want genoeg weides als de paarden eenmaal gewend zijn geven geen problemen meer. je zou je weides soberder moeten maken.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:05

Kan ook zijn dat het land van te voren flink bemest is en daar krijg je ook pittig gras van. Dit jaar slaan wij dus over en bemesten het land de eerste snede niet. Is dat opgevreten dan kan het gras wel weer wat mest gebruiken want dan groeit het minder snel.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 22:09

De weilanden zijn erg gevarieerd , qua grassoorten er groeit ook kamille door . Moet wel zeggen dat ze het jaar daarvoor( dus voor vorige jaar ) door omstandigheden niet gemest hebben en toen was die van mij niet aan de dunne.. En nu ik het zeg er is hier nu denk ik ong 2 a 3 wk geleden ook bemest.

Weilanden worden altijd verdeel en wordt 1 keer in de zo'n tijd een stuk gras bij gegeven , ze krijgen gewoon water en worden eigenlijk zomers vaker in beweging gezet dan s'winters. Dus het is niet het geval dat ze het volle gras opgeknikkerd worden en er verder niks meer gebeurd .

Zal het dan aan het bemesten kunnen liggen ??

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:11

Ik heb altijd geleerd dat op vers gras je eerst schapen moet laten grazen. Die eten het eerste verse gras op waar nog teveel mestresten en teveel eiwitten inzitten. Daarna kun je je paard erop zetten, en hebben ze geen last meer van hun darmen.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:13

schapen, pas na de 2e snede gras, niet te lang en opbouwen allemaal voorzorgsmaatregelen.

Ja het kan zeker aan de bemesting liggen

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:08

Hier ook een paar dagen aan de diaree maar nu gaat het goed!
We bouwen ook langzaam op!

LovePluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:00

Langzaam opbouwen met hooi.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:21

Stonden ze van de winter ook al 24/7 op het land? Of staan ze er pas sinds kort op?

Ik ben altijd heel voorzichtig. Ben nu een week een half uur op de wei met ze. Dan vanaf volgende week een uur per dag, die week erop 2 uur per dag..enz enz enz...

Ze zijn met dat halve uur al meteen aan de dunne.
Nu heb ik een fjord en 2 shetjes die moet je echt wel heel schraal houden. Maar de wei is vet. Vandaar dat ik het zo opbouw.

Ze krijgen verders onbeperkt hooi te eten en de ochtend brok heb ik eraf gehaald ivm weidegang. Savonds krijgen ze nog een handje muesli.

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:32

eerst een beetje hooi geven dan moet het wel goed gaan toch?

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:33

shiana schreef:
Ze krijgen nu nog onbeperkt hooi .. en ze staan dag en nacht in het land. Dus die pluk hooi zit er wel in . Der gaat altijd gewone mest over het land , volgens mij . Gras lijkt niet blauwig in elk geval . Ze staan nu dus nog in het land met onbeperkt hooi en alle grasjes die boven komen worden gretig opgeknabbeld. Tzt gaan ze 24/7 weer op het gras zonder bijvoeren van hooi .

hooi krijgen ze wel nu wel .. en ze staan idd hele jaar 24/7 op het land swinters valt hier natuurlijk niks van te eten..

straks met week of twee gaan ze volledig op gras , dus nu krijgen ze hooi in combinatie met gras . Dus lijkt dat ze er op deze manier wel aan kunnen wennen..
Denk dat er weinig aan te doen valt , helaas weer geen witte staarten deze zomer :( misschien valt het dit jaar mee ..
bedankt voor alle reacties :)