Paard kan niet zonder mij op de weide.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalVentjes

Paard kan niet zonder mij op de weide.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 09:37

Ik heb een 9 jarige KWPN merrie, is vroeger met de fles opgevoed. Heeft altijd tussen andere paarden gestaan maar was altijd het zwakkere paard. Ze had een maatje waar ze heel goed mee kon opschieten. Die ging weg. Nu heb ik haar gekocht 2 jaar geleden en kan ze niet alleen op de weide. Dus ik heb een maatje voor haar gekocht, ze zijn heel erg aan elkaar gehecht. Maar het probleem is als ik haar op de weide zet en ik ga weg dan blijft ze langs het hek heen en weer rennen tot ik weer terug kom en dan gaat ze rustig eten. Ze houdt het de hele dag vol om te rennen, ze stopt echt niet. Ik heb al geprobeerd om eerst 5min weg te gaan en zo op te bouwen maar ook dit werkt niet. Ik kan dus nooit weg. Ze staat samen met haar maatje die rustig blijft eten. Wie o wie weet hier iets tegen te doen?

Keet

Re: Paard kan niet zonder mij op de weide.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:38

Heb je wel eens geprobeerd haar door iemand anders op het land te laten zetten? Wat doet ze dan? Als ze jou nog helemaal niet heeft gezien?

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 09:40

Gaat ook heen en weer rennen, heb dit al geprobeert maar het werkte niet...en de ene keer staat ze 10 minuten rustig en gaat ze dan pas rennen en de andere keer begint ze gelijk te rennen zodra ik wegga

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:50

Heb je het opgebouwt om na 5 minuten terug te komen en bij haar te zijn.(dus haar wel in de wei te laten)
Of heb je het opgebouwt met terug komen na 5 minuten en haar uit de wei te halen ?
want denk dat die 2de aanpak beter zou werken als terugkomen en bij haar zijn.. ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:53

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:54

Brainless schreef:
Neem contact op met Annemarie van der Toorn.
Grote kans dat zij je hiermee kan helpen!
http://www.annemarievandertoorn.nl

Inderdaad goeie ervaring mee.
Zij heeft ooit een clinic verzorgd op mijn ouwe school... :j

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 10:19

We hebben het allebei geprobeert, we hebben er ook een paardentherapeut bij gehad maar ook dat werkte niet. Toen ben ik verhuist naar een andere pensionstal en daar had ze het niet, ze stond gewoon dag en nacht op het land niks aan de hand. Nu moest ik noodgedwongen weer verhuizen en staat ze thuis en nu wil ik haar weer dag en nacht op het land maar nu valt ze weer in haar oude gedrag. Ook heb ik contact opgenomen met de mensen die haar met de fles hebben grootgebracht en daar heeft ze het nooit gehad.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:23

Tatum123 schreef:
We hebben het allebei geprobeert, we hebben er ook een paardentherapeut bij gehad maar ook dat werkte niet. Toen ben ik verhuist naar een andere pensionstal en daar had ze het niet, ze stond gewoon dag en nacht op het land niks aan de hand. Nu moest ik noodgedwongen weer verhuizen en staat ze thuis en nu wil ik haar weer dag en nacht op het land maar nu valt ze weer in haar oude gedrag. Ook heb ik contact opgenomen met de mensen die haar met de fles hebben grootgebracht en daar heeft ze het nooit gehad.

Ik denk serieus dat dit verlatingsangst is....
Dat vertonen dieren ook niet als ze klein zijn, maar juist als ze ouder zijn. Toch zou ik dier richting op zoeken.
Annemarie van de Toorn is namelijk meeer dan een paardentherapeut. Anders zou je ook kunnen kijken naar Petra Vlasblom.
In Dinteloord zit ook een dame die zich hiermee bezighoudt...

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:31

ik zou haar toch een klein uurtje alleen laten met maatje en dan vanaf een afstand kijken dat zij niet door heeft en dan terug komen en haar wat lekekrs geven en aandacht end at elke dag doen of paar keer per dag

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:35

Van mijn antwoord wordt je misschien niet blij maar bij mij werkte het.
Ik ben begonnen met een boek lezen in de wei.
Na een uurtje terug naar stal.
Na een weekje heb ik hem in de wei gezet en ben boekje gaan lezen buiten de wei.En weer terug naar stal
Na weer een week ben ik zeg op 50 meter wat bezig geweest (hij kon mij zien als ik op stal bezig was)
En toen ik klaar was weer op stal.
Na een maand ging ik geregeld uit zicht maar op een plek waar ik hem kon zien.
Werd hij onrustig ,liet ik mij even zien.
Daarna was het over.
Zorg dat je paard heeft gewerkt voor hij naar buiten gaat en dat hij een beetje trek heeft in eten.
Die van mij heeft zijn hele leven niet veel gegeten op de wei maar kon wel lekker rustig staan kijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:36

Fiebie schreef:
Tatum123 schreef:

Ik denk serieus dat dit verlatingsangst is....
Dat vertonen dieren ook niet als ze klein zijn, maar juist als ze ouder zijn. Toch zou ik dier richting op zoeken.
Annemarie van de Toorn is namelijk meeer dan een paardentherapeut. Anders zou je ook kunnen kijken naar Petra Vlasblom.
In Dinteloord zit ook een dame die zich hiermee bezighoudt...

Dat denk ik ook. In deze business zit erg veel kaf tussen het koren, Annemarie en Petra zijn beiden erg kundig!

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:44

kohtje schreef:
Van mijn antwoord wordt je misschien niet blij maar bij mij werkte het.
Ik ben begonnen met een boek lezen in de wei.
Na een uurtje terug naar stal.
Na een weekje heb ik hem in de wei gezet en ben boekje gaan lezen buiten de wei.En weer terug naar stal
Na weer een week ben ik zeg op 50 meter wat bezig geweest (hij kon mij zien als ik op stal bezig was)
En toen ik klaar was weer op stal.
Na een maand ging ik geregeld uit zicht maar op een plek waar ik hem kon zien.
Werd hij onrustig ,liet ik mij even zien.
Daarna was het over.
Zorg dat je paard heeft gewerkt voor hij naar buiten gaat en dat hij een beetje trek heeft in eten.
Die van mij heeft zijn hele leven niet veel gegeten op de wei maar kon wel lekker rustig staan kijken.

Vind ook wel mooie manier om het te gaan proberen

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:46

Ook ik raad je aan om contact op te nemen met Annemarie van de Toorn , Heb hele goeie ervaring met haar !

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 10:51

Oke bedankt voor de tips, nou ik doe er alles aan als het maar verholpen wordt. Van de week heb ik 4uur in de wei gezeten met me paard, het ging prima. maar zodra ik dus even weg loop ook al is het naar de stal om wat te pakken dan gaat ze al snel bij het hek staan zo van vergeet mij niet!!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:53

Eigenlijk heel zielig voor het paard, heel bang om achter gelaten te worden...
Hoop dat je snel een goeie oplossing vind

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:07

Beloon je het gedrag van het paard niet door telkens terug te komen?
Dit gedrag moet geleidelijk doorbroken worden.
Dus weglopen en pas aandacht/terugkomen als het paard (heel even) rustig is zodat hij leert dat dat gedrag beloond wordt in plaats van het rennen langs het hek.

Succes.

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 17:01

@shera: Inderdaad je heb gelijk. Gisteren heb ik haar om 1uur op het land gezet heb tot 2 uur daar gezeten en ze bleef erg rustig. Toen ben ik weggegaan en ging ze rennen (ik moest werken) ik kwam half 7 terug en af en toe nam ze een hapje eten. Ik heb haar laten staan totdat het wat rustiger werd met mensen op stal en toen begon ze eindelijk rustig te eten heb haar toen eraf gehaald. Klinkt banketstaaf maar zo heb ik haar gedrag goed beloond en ze was rustig. Vandaag weer op het land gezet en niks aan de hand. Hoop dat morgen ook goed gaat.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:10

Super zeg! Hoe gaat het nu?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:16

het is inderdaad vaak een kwestie van doorzetten en alleen belonen als ze de rust hebben gevonden. Is voor ons vaak erg moeilijk.
Leuk om te horen dat het een stuk beter gaat. Ik begreep uit je verhaal niet duidelijk of ze nu wel of niet alleen staat?

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 16:31

@Fiebie: Het ging nu 2 dagen echt super maar ik zette haar vanmorgen voor het eerst heel vroeg buiten rond half 8 en dit vond ze echt niks. Kom net thuis en is echt zeiknat van het zweet. Morgen maar weer opnieuw proberen.

@Orsini: Nee ze staat samen met haar maatje.