vliegendeken of exceemdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

vliegendeken of exceemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 22:56

voor mn twee ponys, welsh a en een shet zit ik in twijfel.

of een vliegendeken met hals, of een exceemdeken met hals.

bij ons stikt het zomers van de horzels die de ponys het land door doen rennen, en super veel irritante vliegen. met een vliegendeken heeft mn shet vorig jaar zijn hele borst geschuurd, met nu allemaal wit haar, hijzelf is bruin.

dit wil ik dit jaar voorkomen, zeker bij de welsh want die is moeilijk in omgang met anderen, dat betekend dat als ik op vakantie ben zijn dekens niet gewisseld worden.

wat zit voor een pony prettiger, mits goed passend natuurlijk.

vliegendeken met hals 24/7
exceemdeken met hals 24/7

_00_0

Re: vliegendeken of exceemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:34

mijn shet met zomereczeem heeft een rambo sih, super deken! hij overleeft alle pesterijen van mijn puber! :+ De stof is heel stevig, en mijn shet is heel blij alstie hem op mag!

sophie444

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:10

ik zou eczeemdeken doen, zit toch wat lekkerder voor ze als ze het 24/7 op moeten hebben. Het is meestal hele stevige stof en komen geen vliegjes of muggen tussen. Dus ik raad de eczeem deken aan!

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:16

Omdat mijn paarden geen eczeem hebben, maar in de zomer soms wel helemaal dol worden van alle insecten (vooral horzels ed) heb ik van die vliegendekens gekocht met een afneembare hals. Op stal hebben ze enkel die deken om, en dan voor in de wei dat halsstuk erbij. Dat werkt prima, maar het is best wel stugge stof en ik denk als je die 24/7 om zou laten dat het niet erg comfortabel is voor het paard en ik vraag me af hoe de manen dan worden...
In jou geval zou ik denk ik ook gaan voor zo'n eczeemdeken.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:48

Mijn haf heeft ZE en die staat -uiteraard- onder een ZE-deken, nl de Rambo Sweet Itch Hoody. Ik wil gewoon geen andere meer!
Mijn fries -zonder ZE- die wordt gewoon door 1000den beesten aangevallen, zelfs nu al! Dus kocht ik voor haar ook een Rambo SIH! En ze vindt t zelfs zo fijn, dat ze hem niet meer af wil.

Mn shet heeft eigenlijk maar weinig last van die prikkebeesten, godzijdank. Maar voor hem ga ik toch een vliegendeken kopen, je weet maar nooit....

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 23:29

vandaag bij de paardenwinkel geweest, die rade mij een exceemdeken af, aangezien horzels hier doorheen prikken, daar wij die veel hebben zal de deken geen nut hebben, het word een vliegendeken met hals die ik zelf elke aaf af doe en smorgens op

Clan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:46

Ik zou een eczeem deken gebruiken..

Groetjes

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:18

marieminime schreef:
vandaag bij de paardenwinkel geweest, die rade mij een exceemdeken af, aangezien horzels hier doorheen prikken, daar wij die veel hebben zal de deken geen nut hebben, het word een vliegendeken met hals die ik zelf elke aaf af doe en smorgens op

Sorry, maar dit vind ik onzin. Dus de ZE-paarden onder ons midden die moeten t dan maar doorstaan, al da geprik van de horzels?
Euh, nee, sorry, das je reinste onzin, mijn idee.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:39

marieminime schreef:

Hmm, dat vind ik wel vreemd, heb ik nog nooit meegemaakt dat ze hier doorheen geprikt hebben! Lijkt me dat ze nog eerder door een vliegendeken heen prikken want daar zitten vaak van die gaatjes in.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 14:33

ja ik vond het ook apart, want het zou betekeken dat paarden die zomerexceem hebben, en zo een deken om moeten, wel worden bloodgesteld aan horzels, ik kreeg die info bij Divoza in heteren :s

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:19

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Dazen steken namelijk ook door kleding heen en komen vooral af op donkere kleuren. De meeste vliegendekens zijn dikker van stof en hebben een hele lichte kleur wat niet zo aantrekt. Een uitzondering is de Rambo Sweet itch hoody deze is dik van materiaal en licht van kleur en omdat het een exceem deken is zitten er geen mazen in.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:35

Nja, mijn haf loopt ook met de rambo SIH op, omdat ik héél nare ervaringen met een Boett-achtige deken heb. Daarbij zijn die dekens meestal donkerbruin en dat moet ik al helemaal niet meer.
Ik heb mn Fries nu ook zo'n rambo SIH opgelegd, al heeft ze geen ZE. Ze is er ferm content mee, want die stekkebeesten komen nu niet minder tot bij haar omdat ze nu "wit" is :j

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:25

en horzels steken niet!
horzels leggen alleen eitjes op de benen (bij voorkeur) en zijn veeel groter.
de steekbeesten die jullie bedoelen zijn idd dazen!
(wanneer leert iedereen nou eens het verschil...zucht...)
deze prikken zelfs door spijkerstof heen dus daar helpt geen enkele deken tegen!
dazen komen idd ook op donkere kleuren af (wel eens van een dazenval gehoord dames?, dit is een grote zwarte bal waar ze op af komen!) tegen dazen werkt een licht gekleurde deken dus beter, alleen de meeste exceem dekens zijn donker...tja zul je toch moeten kiezen, de enige exceem deken die ik ken die wel licht is is dezelfde als mimp noemt.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:06

dazenval wel van gehoord, alleen niet te betalen

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:33

Ze zijn idd vrij prijzig! Maar bedoelde meer dat dit op het principe werkt dat door de kleur van de bal deze meer warmte aantrekt als een lichte kleur en hierdoor dus de dazen hierop af komen. Als je dus een deken zoekt tegen de dazen kan ik het advies wat je hebt gekregen wel begrijpen. Heb je echt een ZE-er zou ik toch voor een echte eczeem deken gaan, dan maar een extra prik van een daas, deze zijn normaal niet verantwoordelijk voor de jeuk.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:09

Er zijn wel lichte exceemdekens. ff spitten in het exceemtopic op medisch. paar bladzijdes terug.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:04

Horseware heeft een licht kleurige exceemdeken (Sweetich Hoody).
Dazen steken idd overal door heen, mij ook al regelmatig door mijn rijbroek heen geprikt, krengen zijn het :(
Dazenval kun je vrij eenvoudig zelf maken, er is daar zeker een topic over hier op bokt. ;)
Ook hoeft de SH verhoudings gewijs niet zo duur te zijn.
Wil je een stevige vliegendeken dan zou je ook de Rambo Protector kunnen overwegen, deze vormt zich naar het lichaam van je paard door de speciale stof. Dit is ook een hele fijne deken, maar dat zijn alle Horseware dekens wel.
Ik heb zelf de Rambo Protector en de Amigo Bug Rug en beide bevallen mij prima.