lange chaps en opstappen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

lange chaps en opstappen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 22:17

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een stel lange chaps. Dacht altijd dat die enorm veel zouden kosten, maar dat viel uiteindelijk nog mee: kocht dus maar meteen een Wrangler rijjeans ook. :P

Vind het super rijden zo ipv m'n 'klassieke' uitrusting vroeger, alleen heb ik wel een vraagje: Mijn merrie is 1.72 groot en met m'n Prestige Trekker er bovenop komen daar nog eens enkele cm's bij. Je raad het al: ik geraak er niet meer op! Buiten dan de evidente oplossing, zijnde een opstapje gebruiken (gelukkig hebben we thuis een handig muurtje staan), zijn er nog manieren om dit op te lossen? Zouden de chaps wat soepeler worden met de tijd, zodat gewoon opstappen weer mogelijk wordt? Thuis aan het muurtje opstappen is allemaal goed en wel, maar wat als je onderweg moet afstappen voor een steentje in een hoef of iets anders? Terug op je paard geraken is dan wel handig. Te voet naar huis zou nogal knollig zijn. :roll:

Wie weet raad?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 00:03

Ik heb ze ook nog, de echte oersterke en ontzetten dik en warm. Zowaar dat ik hem nog steeds goed pas. Ik gebruikte ze in mijn ponytijd als het echt steenkoud was en ik naar de ponyclub moest rijden met mijn pony.
Je kan gewoon de ritsen van onder openritsen tot je knie, dan opstijgen en dan je rits weer dicht ritsen op je paard.
Dan gaat het eigenlijk alleen om je linkerbeen, je been waarmee je gaat opstijgen. Je rechterbeen hoef je niet open te ritsen.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 01:54

Yep, exact waar ik ze ook voor kocht: lekker warm en voor een tijdje waterdicht. Stap redelijk veel voor 't ogenblik. Je kan ze ook snel aantrekken over een gewone vrijetijdsbroek voor een korte rit. Amarante is ondertussen 22 en de benen willen niet altijd meer mee. Wil zuinig op haar zijn: ze heeft in haar leven al hard genoeg afgezien (is zwaar verwaarloosd geweest).

Het trucje met het opknopen aan de franjes had ik al geleerd in de winkel: zo blijven je onderste flappen mooi netjes tijdens het opzadelen. Opstappen en de knoopjes lostrekken: flappen vallen dan gewoon naar beneden. Verder raadde ze me ook aan wat vaseline op de ritsen te doen, dan zouden ze makkelijker dichtgaan, maar eigenlijk lukt het zo ook redelijk, dus zal er maar afblijven. Zie dat ze anders te makkelijk opengaan en tijdens het rijden 'omhoog kruipen'.

Ga je tip zeker eens uittesten! Thanks.

Was op vakantie laatst niet echt een zicht. Paard van 1.80m. Gelukkig stond achter op het erf de vrachtwagen nog open en heb ik de laadklep even voor andere doeleinden gebruikt. :D Wel vier pogingen moeten doen, want Oscar was slim genoeg om zijn kont weg te draaien elke keer ik aanstalten maakte om op te stijgen. Na de derde keer gaf hij het op. Lol. Ander paardje was maar goed 1.55, dus dat lukte nog net.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:23

Oei.... Ik heb niet een lange chap met al die franjes hoor..... Ik heb gewoon een lange chap met aan de buitenzijde een lange rits. Echt een oerdegelijke en weegt 3800 gram op de weegschaal (bijna 4 kilo). Met alleen een gesp aan de voorkant en een gesp aan de achterkant dus die veroorzaken het gewicht niet. Bijna 20 jaar oud maar nog steeds super mooi. Maar ik kan mij voorstellen dat als je al die franjes en frutsels eraan hebt, je dan niet makkelijk bij de rits kan komen als je op je paard zit.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 15:21

Valt best mee, hoor. Ik word er elke keer handiger in. Had eigenlijk ook liever zonder gehad, maar die waren er in mijn maat niet meer. Met vind ik nu eigenlijk ook wel mooi. Wegen doen die dingen idd! Verder is het ook maar basis, hoor, geen blitse toestanden. Denk er wel aan om m'n eigen Concho te maken (het gespje aan de achterkant: zo'n rond knopje): is nu een heel eenvoudig dingetje en als het leer wat gaat uitrekken, denk ik dat hij erdoor zal trekken. Wil dus eentje dat wat groter is.