gezelschapspaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

gezelschapspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 14:52

Vorig jaar heb ik de discussie gehad, wat nou als de enige toekomst van je paard grasmaaier is. Daar zijn we uitgekomen dat mijn paard onder geen beding weggegeven wordt als gezelschapspaard oid. Ik ben veel te bang dat ze dan alsnog in de handel terecht komt.
Nu zie ik laatst ineens wat advertenties op bokt van mensen die toch een gezeldschapspaardje zoeken. Nu denk ik: Als je nou je paard naar iemand doet die een gezelschapspaardje zoekt, maar met de afspraak dat je zelf eigenaar blijft (en uiteraard dus ook de hoefsmidkosten e.d. draagt).
Zouden jullie zoiets overwegen?

Voorbeeld: Paard kan pijnvrij zijn mits 24/7 buiten, maar je kan dit zelf niet bieden
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 22-04-10 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:53

Ik zou dit zelf denk wel doen... Als je je paard nog een paar heerlijke jaren kan geven, waarom niet?

Er moeten dan alleen wel duidelijke afspraken gemaakt worden.. Zou m'n paard niet zomaar bij iemand zetten, maar eerst zeker weten dat ie het daar goed krijgt :)

Anoniem

Re: gezeldschapspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:58

Als je qua kosten en andere dingen een overeenkomst kunt bereiken, dan zeker wel.
Ik zou persoonlijk wel eigenaar blijven inderdaad, maar je paard kan dan als grasmaaier en de ander heeft een gezelschapspaard tegen voerkosten. Prima oplossing toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:01

maar wat is dan redelijk?
Beide partijen zijn geholpen...
Ik zou het redelijk vinden om bijv DA en smid te blijven betalen, maar pensiongeld of een bedrag per maand?
Kan je zeggen: Die kosten heb je nu ook. Klopt.
Keerzijde is dat diegene waar het paard komt te staan de aanschafkosten uitspaart, en bij aanschaf zelf ook voerkosten voor een extra paard had gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:06

Geen stalkosten, maar als de andere partij de stalkosten, inclusief water, hooi en stalbedekking, kan ik me voorstellen, dat je zelf misschien het krachtvoer kunt betalen?

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:07

Er staat trouwens een typefoutje in de naam vh topic ;)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:13

een bedrag in de maand is wel redelijk maar aan de andere kant diegene die je paard krijgt hoeft ook geen aanschafkosten te betalen dus zou dat tegen elkaar weg strepen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:18

hoezo? Gezeldschap schrijf je toch gewoon met een D ertussen? of ben ik nou maf?

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:20

echt := Ik dacht altijd dat het Gezelschap was :D

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:23

dat dacht ik ook Steef :=
gezeldschap kent de dikke van dale niet.

Maar ik zou zelf ook wel eigenaar willen blijven. Dan weet je zeker dat je paardje niet in de handel komt.
Voerkosten eventueel splitten?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:24

Zonder D ;)

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:25

Ik heb 2 jaar geleden mijn pony ook als gezelschappony weggedaan.
Ben eerst bij hun wezen kijken, en hun bij me pony
Ben toen nog is onverwachts langs gekomen, want heb altijd idee als ze weten dat je komt dat toch anders is als je onverwachts komt kijken.
Toen hebben hun Nap opgehaald ben ik meegegaan en hebben we afgesproken dat ze nap adopteren en dat die van mij blijft en dat ze de dierenarts kosten deelden.
Nu 2 jaar later is hij gewoon van hun hij heeft het goed en kan bijna niet beter krijgen.

Ga nmu niet vaak heen want vind wel moeilijk dan dat ik afstand heb gedaan.

krijg regelmatig foto's over de mail of via bokt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:26

heb ook even gezocht, en ik schrijf het dus al 29 jaar (bij wijze van ;) ) verkeerd....

Wat zijn nog meer dingen om over na te denken?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:01

stef schreef:
hoezo? Gezeldschap schrijf je toch gewoon met een D ertussen? of ben ik nou maf?

wil je daar antwoord op? :+
Ja, je bent MAF!
Sorry, kon het niet laten haha

even weer on topic, ik zou een symbolisch bedrag per maand betalen voor stalling, je hebt wel gelijk dat diegene de aanschaf uitspaart maar jij bent ook geholpen en zo ben je juridisch tenminste nog eigenaar mocht het mislopen. Ik zou dan iets van bijv. 25,- per maand buiten de kosten die je al noemde betalen.

neile

Re: gezelschapspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:55

Ik zou het wél doen, mits het blijven van eigenaar en betalen van bepaalde kosten. Een paard dat mij jarenlang plezier verschafte zou ik liefst nog zo lang mogelijk bij mij houden tot het einde, als wederdienst. Ik heb geen idee of ik later die mogelijkheid zou hebben dus ik zou hem dan, in de buurt, als gezelschapspaard zetten. EN eigenaar blijven!

ebn830

Re: gezelschapspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:12

Ik zou het ook doen. Goede afspraken maken en een contractje opstellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:15

Alja schreef:
een bedrag in de maand is wel redelijk maar aan de andere kant diegene die je paard krijgt hoeft ook geen aanschafkosten te betalen dus zou dat tegen elkaar weg strepen.

Maar met een gezelschapspaard kun je ook (vaak) niets.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:35

Brainless schreef:
Alja schreef:

Maar met een gezelschapspaard kun je ook (vaak) niets.

ja, maar als je iets wil met het dier(rijden of wat dan ook) , zoek je ook geen gezelschapspaard lijkt me? maar gewoon een rijdier

als je iemand tegenkomt die net het juiste voor je dier kan bieden en jouw paard precies is wat hij/zij zoekt dan kan het idd wel een oplossing zijn

, dan zou ik idd stalgeld voor degene die het dier in huis haalt laten en eventuele gekke dingen vor de eigenaar (eventueel met wat spelregeltjes erbij)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:39

Leeftijd speelt ook een rol, hoeveel mensen willen een jongere voor de 'gezelligheid' erbij?
Een oudje een paar mooie extra jaren geven ok....maar een jong paard .... zit je misschien nog wel 30 jaar aan 'vast'. Erg lang voor een paard waar je niks mee kan en wel kost.
Als je stalling gaat betalen kun je net zo goed een goedkope stallingsplek zoeken bij een boer oid zonder faciliteiten