Mijn merrie plast alleen maar op stal. Ben ik op buitenrit en ze is irritant langzaam en reageerd niet op het been.....zet ik ze terug op stal moet ze heel nodig plassen....grote zucht erbij. Hetzelfde bij een les.....niet voorruit te branden.....ik zet ze op stal....pssssssssssss meteen plassen. Ik ben dan al een paar keer kwaad geworden onder het rijden omdat ze niet luisterd. Maar dat beest loopt niet lekker omdat ze zo nodig moet plassen en dat vind ik ook weer sneu. Ze plast dus niet onder het rijden. Iemand een tip? Wachten in de bak tot ze gaat plassen (en ik een ons weeg) en dan belonen? Ik zet ze voor ik ga rijden even op stal om haar de kans te geven om te plassen maar dat doet ze niet altijd.
Ja dat is idd er moeilijk.. sowieso altijd eerst op stal zetten voor je gaat rijden. Laat haar 1 tot 2 uur op stal staan en ga daarna rijden, dan zal ze wel geplast hebben. Misschien werkt het, verder weet ik ook niets. succes
Lambiekske
Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-10 16:57
Ze staat de hele dag op de wei dus als ik ga rijden zet ik ze even op stal om te plassen. Ze doet dat dus niet altijd. Op de wei plast ze volgens mij wel. Lijkt me een hele opgave om dat de hele dag op te houden
klikt raar maar soms werkt het wel om stil te staan, zelf te staan en dan te gaan fluiten. aanleren kan ook door een beetje stro neer te leggen in de bak. vaak willen paarden niet plassen in de bak omdat ze het dan voelen spetteren. als ze op stal staan gooien ze eerst sto onder hun buik met de voorbeen alvorens ze gaan plassen.
liiza
Geplaatst: 22-04-10 20:13
Stil staan en fluiten helpt inderdaad. Wat ook kan is dat je paard niet wil dat het spettert en het daarom in het stro doet.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie, maar deze wil ook niet in de weide plassen. Ik zal het ook eens gaan proberen met fluiten!
zwenneke
Geplaatst: 23-04-10 16:11
Van fluiten had ik ook nog nooit gehoord wat grappig. Maar ik zal er ook even naast gaan staan en kijken of ze zich dan beter kan ontspannen.
Lambiekske
Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-10 16:51
Iemand bij ons op stal doet het ook, dacht dat dat gewoon aangeleerd was. Hij geeft aan dat ie moet plassen. De pest bij mijn merrie is dat ze dat dus niet doet. Het kwartje van het "vervelend" doen tijdens het rijden valt bij mij pas als ik ze op stal zet
Romy88yyy
Geplaatst: 23-04-10 16:52
Ik had dat ook bij een merrie, maar met fluiten gaat het wel
MRIIIS
Geplaatst: 23-04-10 16:53
Fluiten kan idd helpen! Deed m'n instructrice laatst toen we buiten waren en een van de paarden duidelijk moest plassen, maar het kwam maar niet en toen ze begon te fluiten ineens wel
Beginnen iig met elke keer dat je erbij bent en ze plast te gaan fluiten. Zodra ze dat truuikje door heeft kan je haar in principe overal en altijd laten plassen..
Hé Lambiek! Hier degene bij jullie op stal die "dat ook doet" Ik had namelijk precies hetzelfde probleem. Wanneer Lambiek op stal komt en gaat plassen dan begin jij te fluiten (of je maakt een ander geluidje), gewoon een week lang elke keer als het zo uitkomt. Als je nou merkt tijdens het rijden dat ze de rem erop zet en niet meer lekker aan je been is, want dat voel je, dan zet je haar even stil, ga je in verlichte zit en ga je fluiten. Zo weet je paard dat het oké is om te plassen, waarschijnlijk vindt ze het een beetje eng als jij erop zit of denkt ze dat het niet mag. Als ze uitgeplast is kun je weer lekker vergaan! En later kun je proberen of ze wil plassen voordat je de les ingaat. Succes! ik bedoel ffffffft
Lambiekske
Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-10 15:27
Hey BRN,
Ik fluit me gek maar ze doet het niet..... misschien effe volhouden....of BRN effe bij haar neerzetten dan kan ie het haar leren.
ElsB
Geplaatst: 04-05-10 15:31
Fluiten? Wat een giller! Ik neem aan dat dit ook bij ruinen werkt en ik ga 't onmiddelijk bij m'n tinker proberen!
petitparis
Geplaatst: 04-05-10 15:32
ik heb er ook zo eentje, die komt uit de weide op stal en 9/10 plast ze binnen de 5 minuten. 's morgens als ze haar emmertje met voer hoort, dan gaat ze ook gelijk plassen. en als ze per uitzondering een dagje binnen moet blijven, dan staat ze gegarandeerd te plassen als ze je hoort komen met het voeremmertje. ik kan alleen niet zeggen of ze tijdens het rijden hier vervelender om doet... ga ik eens even op letten
Fluiten helpt door associatie dus als je iedere keer als ze op stal plast gaat fluiten dan kan het dat ze op een gegeven moment gaat plassen als je gaat fluiten.
DaniqueHorse
Geplaatst: 04-05-10 15:39
bij mij op stal is er ook een fjordje die niet plast onder het zadel, blijf dit topic even volgen, en geef even door dat fluiten goed kan helpen!
sommige mensen willen niet dat de paarrden plassen onder het zadel en leren ze het dus af de meeste mensen zeggen dat het gewoon verwenigheid is dat ze plassen onder het zadel dus dat willen ze dan niet mischien aan de vorrige eigenaar vragen?? ps. ze leren het ook af omdat ze anders mischien midden in een oefening op de wedstrijd gaan staan pissen dat is ook niet de bedoeling natuurlijk!