kreupel of uitproberen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poesjes123

kreupel of uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 09:39

Ik heb sinds een tijdje een eigen paard. Hij heeft geen hoefijzers en stond heel erg kort op de hoeven. Elke ochtend als ik bij hem kwam begon hij te schrapen om eten en omdat hij naar buiten wou. En toen hij dat een aantal keren achter elkaar deed is zijn ene hoef nog verder gesleten. Ik heb ongeveer 2 week hem gewoon thuis gehouden en in het land gezet. Hij was gewoon aan het hinken als ik wou rijden dus dat heb ik niet meer gedaan. Ook kon de hoefsmid niet op de hoef drukken dat deed hem heel erg pijn. De hoefsmid heeft toen gezegd dat ik ff niet meer mocht rijden, ( hij stond toen al 2 week stil) dus ik heb hem nog een week niet gereden. Eergisteren ben ik weer op de hoef gaan drukke en doet niet meer pijn. heb hem toen ff laten rennen in de wei met nog een paardje die daar staat : niks aan de hand...liep helemaal weer lekker.. Maar toen hield ik dat andere paard eruit en liet hem toen even rennen en toen was hij weer kreupel. Gisteren heb ik weer gereden en toen was mijn leraar er bij en toen liep hij af en toe goed en af en toe niet zo lekker...

maar wat het nou is..

de 1 zegt dat hij uitprobeert
de ander zegt dat hij graag voor mij wil werken maar dat het hem niet echt lukt door dat hij nog ietsjes onregelmatig loopt.

graag wil ik van jullie weten wat jullie denken wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:44

Hij probeert je niet uit, wat een onzin. Pijn is pijn en dan moet je hem gewoon na laten kijken. Of door een hoefsmid, of door een fysio of ostheopaat. Een paard is geen mens en bedenkt echt niet dattie zn baas eens even lekker gaat pesten door kreupel te gaan lopen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:46

Nij galop zweeft het been dus lopen ze goed maar bij rennen voelen ze wel pijn.Ik denk niet dat je paard zo slim is dat die doet als of er ergens pijn zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:50

Paarden lopen niet kreupel om iemand te plagen.

_Tara_

Re: kreupel of uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:59

Alsof een paard uberhaupt jou aan ziet komen en werkelijk waar denkt: zo, nu gaan we haar eens even lekker pesten/uitproberen.

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:00

Wat iedereen zegt, een paard gaat niet net doen of hij pijn heeft om iemand te testen.
Ik zal eens goed naar hem laten kijken, want dit is zielig.

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 11:11

hij is klinisch en rontgonfoto's gemaakt...niks aan de hand. dierenarts zegt gwn dat hij mij aan het uitproberen is. want als er een ander op zit is er niks aan de hand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:13

Hij doet het ook op de wei schrijf je...

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:16

Het kan natuurlijk zijn dat jij hem niet genoeg achter de veter aan zit, dus laat sloffen waardoor het lijkt dat hij kreupelt. Of dat je juist te "lomp" rijdt, waardoor hij zijn pas niet kan afmaken, last krijgt van zijn rug omdat hij in de krul wordt getrokken, etc.

Toch denk ik dat hij gewoon pijn heeft als ik dit alles zo lees. Laat hem ook eens door een andere dierenarts nakijken. Kan zijn dat deze het gewoon niet ziet.

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 11:29

Sonja schreef:
Hij doet het ook op de wei schrijf je...

ja klopt

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 11:30

petradek schreef:
Het kan natuurlijk zijn dat jij hem niet genoeg achter de veter aan zit, dus laat sloffen waardoor het lijkt dat hij kreupelt. Of dat je juist te "lomp" rijdt, waardoor hij zijn pas niet kan afmaken, last krijgt van zijn rug omdat hij in de krul wordt getrokken, etc.

Toch denk ik dat hij gewoon pijn heeft als ik dit alles zo lees. Laat hem ook eens door een andere dierenarts nakijken. Kan zijn dat deze het gewoon niet ziet.

ik rij hem nu nog niet eens aan de teugel, ben eerst bezig met het voorwaarts. hij is een ster in sloom lopen en niet reageren op het been, dus krijg daar eerst les mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:31

Hoe moet een paard op de wei kreupel lopen om jou uit te proberen dan, had de veearts daar een verklaring voor?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:33

Paarden faken geen kreupelheid, zeker niet op de wei. Een dierenarts die me dat zou proberen wijs te maken zou ik niet serieus nemen.Ik zou hem iig weer op rust zetten (dus niet rijden) en er eventueel een andere dierenarts bij halen.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:39

Ik zou ook zeker een 2e opinie vragen van een andere dierenarts. De kans dat hij je 'uitprobeert' is toch wel immens klein hoor. Je paardje heeft duidelijk last van iets en ik zou blijven zoeken tot je gevonden hebt wat. Succes!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:46

Er is een logische verklaring voor het feit dat hij in jouw ogen niets laat zien met het tweede paard in de wei. Een kreupel paard is van origine een zwak paard en zal 'verstoten' worden door de rest van de groep. Jouw paard probeert dit te verdoezelen om niet zwak gevonden te worden.

Klinisch en rontgen zegt ook niet alles. Pezen en spieren zijn alleen te zien op een scan/MRI/scintigrafie. Ik zou zeggen: 2nd opinion bij een goede kliniek!

dimmalimm74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:10

Paarden faken inderdaad niet!

Ik kreeg ook het advies om mijn paard wat harder aan te pakken omdat hij in de bak erg dwars was. Hij liep niet lekker en wilde niet meer draven. Toen ik hem uit de bak haalde en over het harde liep was er niets te zien...hij stelde zich volgens sommige gewoon aan maar ik vertrouwde het toch niet...De volgende dag stond hij wel op 3 benen met een ernstige peesblessure! Nou wil ik natuurlijk niet beweren dat er met jou paard ook iets ernstigs aan de hand is, maar een dierenarts zou toch echt beter moeten weten!

Overigens stond hij daarna zonder (achter)ijzers op rust en daardoor op een gegeven moment ook heel kort. Bij hem waren de zolen van zijn achterhoeven zo gevoelig dat hij bij ieder kiezelsteentje (hoe klein ook) door zijn achterhand heen knalde. Beetje vergelijkbaar als wij met onze blote voeten in glas trappen. Ook had hij steeds kleine steentjes tussen zijn hoefwand getrapt (in zijn witte lijn). Hij liep dus echt heel beroerd en ook steeds kreupel. Stond hij met 1 been omhoog me echt aan te kijken. Kon op een gegeven moment niet eens meer met hem wandelen. Heb het toen met de hoefsmid erover gehad en die vond het wel een extreem gevoelige reactie maar het kon wel zei hij. Nu staat hij weer rondom op ijzers en geen vuiltje meer aan de lucht! loopt weer helemaal goed..terwijl het er echt heel naar uitzag als hij zo door zijn achterhand zakte..was iedere keer bang dat hij op de grond zou vallen en omdat je naast hem loopt zie je ook niet echt wat er gebeurd. Sterkte ermee.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:46

He Gera,

Heb je er de hoefsmid alweer bijgehad? Want ook al is hij goed op de foto; een hoefzweertje ofzo kan ook veel ellende verzoorzaken en is redelijk makkelijk te verhelpen :) (Biotexbadjes, zweertje uit laten snijden, afwerken en klaar). Ik weet niet welke veearts jij erbij had, maar uit zure ervaring weet ik dat er bij een bepaalde praktijk hier uit de buurt niet veel oog is voor beengebreken.

Als er ook maar iets niet in de haak is op het gebied van de benen, neem ik meteen contact op met de hoefsmid :)

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:26

misschien zijn zijn voeten gewoon nog iets te kort? ik vind te korte nagels ook niet echt lekker moet ik zeggen...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:27

Ik denk ook dat je naar zijn hoeven moet laten kijken. Als hij die een week geleden zo kort heeft geschraapt op stal zijn ze nu vast niet helemaal bij gegroeid. Misschien is het beter als hij tijdelijk hoefijzers voor krijgt. Een paard doet in ieder geval niet alsof hij kreupel is, zeker niet in de wei.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:33

Erg dat er nog mensen zijn die zeggen dat in deze situatie je paard je uitprobeert. Goed dat je je eigen gevoel volgt en naar je paard luistert, want jouw paard heeft echt iets!
En dan bedoel ik pijn, want anders loopt een paard niet kreupel.
Een paard die te kort op de hoeven staat kan ook pijn hebben met iedere pas. Een goede gediplomeerde hoefsmid er naar laten kijken lijkt mij de eerste stap.

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:26

Zivo heeft te korte hoeven gehad, hij staat nu rond om ijzers. En kan waarschijnlijk niet zonder.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:15

Loopt hij nu wel goed dan?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:56

Schraapt hij alleen met het eten?
Als dat zo is zou je ook rubber matten in de box kunnen leggen.
En misschien red je het ook met alleen voor ijzers, maar wat Vlinder32 al aangaf, loopt hij nu dan wel goed?

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:32

ja hij loopt nu wel goed, heel goed zelfs;) hij loopt als een vlindertje:) hij krijgt waarschijnlijk wel van die rubbere matten. maar dan wel met ribbels er in dat hij niet uitglijd.