Opvoeding shetlanderhengst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nellasammie

Opvoeding shetlanderhengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:16

Weet niet of mijn bericht hier goed staat maar weet niet echt waar het anders moet.

Ik heb vorig jaar september een shetlander jaarling hengstje gekocht voor als maatje bij mijn haflinger (want die kwam anders alleen te staan), maar hij begint nu echt veel te happen en is verschrikkelijk eigenwijs af en toe.
Nu probeer ik daar zo consequent moglijk in te zijn maar dat lukt af en toe niet. ;(
Elke keer als hij mij probeerde te bijten of te happen kreeg hij en tik op zijn neus maar dat helpt nu gewoon voor geen meter meer (nu is dit ook niet echt mijn manier van omgang maar alleen NEE! hielp niet).Met het wandelen loopt hij de ene keer wel goed mee maar de andere keer is ie stront vervelend.
Dan loopt ie op je vooruit, met hoofdschudden, vanuit het niets in een keer een bok geven, net doen of hij wil gaan liggen, happen enz.... :(

Ik zit er over te denken om hem te laten castereren.
Hij hoeft van mij geen hengst te blijven en ik hoop dat hij dan ook wat rustiger wordt.
Hij staat samen met mijn haflinger merrie in de stal en heb bij hem nog geen echt hengstengedrag geconstateerd, wel het pubergedrag dat hij bij mijn merrie in de kuiten hapt enzo maar als hij daar dan een keer door op zijn nummer gezet wordt deerd hem dat ook niks.

Weet dat het grootste deel de opvoeding betreft maar wil gewoon dat ie wat rustiger wordt.
Herkend imand dit of tips ik hoor het graag!!
(Hij wordt dit jaar 2 ).

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:25

Als je shet samen met je merrie staat zou ik zeker zo snel mogelijk castreren, anders heb je volgend jaar een shetlinger ;)
Bijkomend voordeel van castratie is inderdaad dat ze er vaak wel wat rustiger en handelbaarder van worden. Maar opvoeding blijft natuurlijk belangrijk, of het nu een hengst, merrie of ruin is.

Anoniem

Re: Opvoeding shetlanderhengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:41

Hakkie takkie weg zakkie en vanuit daar verder gaan met je consequente opvoeding. Ik denk dat de castratie al een heleboel scheelt hoor! Althans bij alle hengsten die ik heb gehad in ieder geval wel :j

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:56

Ik zal hem ook maar castreren, dan worden ze vaak veel handelbaarder, Misschien kun je ook hulp vragen bij de opvoedig ? :)

nellasammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 21:21

bedankt voor jullie reactie's!
(shetlinger hahaha!!!) _O-
Denk dat ik hem dan toch maar laat castereren.
maar las dat je dat beter vanaf september kon doen i.v.m. de vliegen in deze periode.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:20

Vraag het anders even aan je dierenarts, die kan je wel vertellen of het nu nog kan of niet. Volgens mij kan het in deze periode nog wel. Zou het wel binnenkort doen, scheelt je waarschijnlijk een hoop ongemak.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:26

Zou hem zeker laten castreren en mei is een hele goede tijd juist!!!

De ene van mij was echt meer dan vervelend als hengst! Zo erg dat ik echt overwogen heb om hem toendertijd weg te doen :o
Je wilt niet weten hoe hij veranderd is na zijn castratie!! Ik ben nog iedere dag blij dat ik het heb laten doen!

Tuurlijk is goed opvoeden van belang, maar ik denk dat zijn hengstengedrag het grootste probleem is zo te horen.

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:37

Ja ik zou hem ook zeker laten castreren :))
Denk dat dat een heleboel zal schelen ;)