Proef B dressuur, hoe de figuren goed te rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardebloemp

Proef B dressuur, hoe de figuren goed te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 09:39

Hallo allemaal,

Ik heb binnenkort een eerste wedstrijd sinds jaren en ben dus alleen de oude proeven gewend. Over de nieuwe proeven en hoe ze gereden moeten worden, heb ik wat twijfels. Ik heb druk gegoogeld, maar wilde het toch vragen aan jullie als ervaren wedstrijdruiters. Sommige dingen kan ik niet vinden namelijk. Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan verschaffen.. Bij voorbaat dank!

- Als er staat "MXK van hand veranderen en enkele passen middendraf, daarna doorzitten" -------- mag je dan vòòr K al doorzitten? En wat is het mooist? Ik zou denk ik een meter of twee voor K gaan doorzitten als ik haar netjes terug heb.

- Als er staat "BEB grote volte, doorzitten"-----Ga je dan doorzitten bij de eerste B?

-Als er staat op de volte tussen "E en B arbeidsgalop rechts aanspringen"---- waar is het dan het mooist om aan te springen? In het midden, of zo snel mogelijk na E?

Tot slot! Ik had op Bokt gelezen dat als er staat "E afwenden en arbeidsstap" je IN de wending de overgang moet maken. Kan iemand dit bevestigen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:43

paardebloemp schreef:
- Als er staat "MXK van hand veranderen en enkele passen middendraf, daarna doorzitten" -------- mag je dan vòòr K al doorzitten? En wat is het mooist? Ik zou denk ik een meter of twee voor K gaan doorzitten als ik haar netjes terug heb.
Ik ga zitten op het moment dat ik mijn paard terug heb. I.i.g. voor k!

- Als er staat "BEB grote volte, doorzitten"-----Ga je dan doorzitten bij de eerste B?
Ik ga doorzitten voor ik aan de oefening begin, dus enkele meters voor B, zodat ik niet meteen de wensing inga en net 1 pas doorzit (ivm makkelijk aanspringen in galop)

-Als er staat op de volte tussen "E en B arbeidsgalop rechts aanspringen"---- waar is het dan het mooist om aan te springen? In het midden, of zo snel mogelijk na E?

Tot slot! Ik had op Bokt gelezen dat als er staat "E afwenden en arbeidsstap" je IN de wending de overgang moet maken. Kan iemand dit bevestigen?
Het klopt dat je de overgang in de wending dient te maken, omdat dit 'makkelijker' is voor het paard!

Succes met je wedstrijd!

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:52

paardebloemp schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb binnenkort een eerste wedstrijd sinds jaren en ben dus alleen de oude proeven gewend. Over de nieuwe proeven en hoe ze gereden moeten worden, heb ik wat twijfels. Ik heb druk gegoogeld, maar wilde het toch vragen aan jullie als ervaren wedstrijdruiters. Sommige dingen kan ik niet vinden namelijk. Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan verschaffen.. Bij voorbaat dank!

- Mij is uitgelegd dat van hand veranderen 1 onderdeel is en je dus bij de K pas gaat door zitten, zo heb je ook nog even de tijd om je paard terug te nemen weer in een rustige arbeids draf te gaan rijden en vervolgens door te gaan zitten.

- B-E-B grote volte door zitten geld het zelfde , je gaat pas door zitten als je bij de B bent.

- Zoals al op de proef staat mag je zelf bepalen waar je aanspringt, wel is het zo mooi om het ongeveer in het midden te doen zodat je volte mooi verdeelt is.

- Bij E afwenden "en" arbeidsstap maak je inderdaad in de wending de overgang terug naar de stap.
Je moet voor de E al door gaan zitten dus heb je genoeg tijd om terug te rijden en het in je wending te doen.

Verder letten ze bij de B erg op je figuren.
Rijd goed de hoeken door waneer dat moet, maak je voltes mooi rond en verdeel ze goed.
Let op je buiging en stelling en een rechtgericht ontspannen paard dan haal je zo je punten !!

Heel veel succes !

paardebloemp

Re: Proef B dressuur, hoe de figuren goed te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:35

Wat fijn deze reacties. Ik heb hier heel veel aan!
Uit de verschillen in de twee reacties maak ik op dat ik voor sommige figuren mijn eigen manier van rijden moet zoeken. Dat moet wel lukken :) Met een paar keer oefenen, kan ik wel uitvinden hoe ik de oefeningen het mooist kan uitvoeren.

Bedankt!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:14

De proeven geven aan dat je TUSSEN bepaalde letters deze oefening (bijvoorbeeld dus het aanspringen) moet doen, dan bepaal je zelf waar jij de mooiste overgang kunt maken, het ene paard doet dat mooier aan het begin van de 2e halve volte, de ander zoekt de aanleuning van het hek nog wat en doet het daardoor beter aan het eind. Zoek het punt op waar JIJ met JOUW paard de mooiste overgang kunt tonen.

Als er staat DAARNA doorzitten ga je pas NA de voorgaande oefening doorzitten. In de L1 heb je de oefening C slangevolte 3 bogen, doorzitten, daarna Lichtrijden. Dan ga je dus ook pas NA de A weer lichtrijden en niet zodra je de hoefslag weer raakt (zie ik veel gebeuren).

Als er staat "afwenden en arbeidsstap" dan doe je de overgang in de wending, als er staat "afwenden, daarna verzamelde stap (zoals in de M2 gevraagd wordt)" dan maak je eerst de wending en dan pas de overgang.

Ik hoop je hiermee een beetje op weg geholpen te hebben. Het grootste deel van de proeven is gewoon goed lezen, dan begrijp je ze wel, en op Youtube staan ook vaak filmpjes van de proeven he, die kun je ook eens bekijken om te zien hoe mensen dat doen. Ik weet dat er voorheen op Filmloop ook filmpjes waren waarop de proeven gereden werden en het commentaar door de jury ingesproken werd, ook heel nuttig om te bekijken, maar ik vermoed dat die er inmiddels wel af zijn...

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 11:26

Dat is duidelijk WenK, bedankt :) Ik zal een B-proef rijden, maar de L en M-proef maakt het verschil wel goed duidelijk. Maar je wordt dus niet afgerekend als je vlak na of vlak voor de hoefslag aangaloppeerd, begrijp ik.

Ik heb laatst wel filmpjes van youtube bekeken, maar je leest daar niet de uitslag bij, dus om daarop te vertrouwen... Van Filmloop heb ik nog niet eerder gehoord.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:29

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:31

Ik heb zaterdag wedstrijd gehad en toen stond er ook cxc grote volte doorzitten ging ik bij de c doorzitten krijg ik 2 strafpunten omdat dat te vroeg zou zijn?

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:21

Tja Maaike, dat klinkt raar na wat hierboven wordt gezegd.. Doe je dat normaal ook? (en dan zonder strafpunten dus). Misschien komen er nog reactief op van mensen die er meer verstand van hebben dan ik als wedstrijdleek..

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:25

als je B1-proef 2 gaat rijden, moet je wel opletten het is grote volte E-B en daarna! doorzitten.

In mijn proef moest ik door een S van hand veranderen C-x-A en stond er bij commentaar: volgt de hoefslag.
Iemand enig idee wat ze daar willen mee zeggen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:26

Het blijft jury sport, de 1 wil dit zien en de andere dat! Rij gewoon lekker je proef en geniet! Dat is in mijn ogen nog altijd het belangrijkste!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:31

Inez dat betekend dat je de halve voltes vierkant over de hoefslag hebt gereden, ipv de hoefslag alleen 10m uit de kant even aan te raken ;)

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:46

Maaike_Ma schreef:
Ik heb zaterdag wedstrijd gehad en toen stond er ook cxc grote volte doorzitten ging ik bij de c doorzitten krijg ik 2 strafpunten omdat dat te vroeg zou zijn?

Deze proef heb ik afgelopen zaterdag ook gereden. Ik ben ook gaan doorzitten bij C en had een 7. Ben je misschien voor de C al begonnen met doorzitten?

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 14:15

Jeanine84 schreef:
Het blijft jury sport, de 1 wil dit zien en de andere dat! Rij gewoon lekker je proef en geniet! Dat is in mijn ogen nog altijd het belangrijkste!

Dat is voor mij ook het belangrijkste hoor. Het is trouwens een onderlinge wedstrijd. Mijn paard is er na de winterstop ook eigenlijk nog niet helemaal klaar voor, vooral de galop gaat niet echt goed. Maar ik doe het gewoon voor de leuk! Even wat anders dan (de ook leuke) thuis en buitenritten! Alleen juist omdat het niet zo goed gaat, zou het zonde zijn ook nog meer punten te verliezen omdat ik niet weet wat van mij gevraagd wordt. Ik ben blij dat ik toch even hier mijn vragen heb gesteld :)

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:02

Het is erg gemakkelijk voor jezelf om de dvd te kijken met de proeven, daar word alles precies uitgelegd en weet je het meteen. Kun je ook zien hoe de figuren gereden worden. Succes!

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 22:36

Dat lijkt me inderdaad wel makkelijk, die DVD. Ik had er nog niet van gehoord, maar net even gegoogeld. 17,50 vind ik wel wat veel voor het rijden van één enkel proefje, helaas. Toch bedankt voor de tip :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:40

Ik ben sinds kort zelf jury en het belangrijkste is dat jij je paard goed voor elkaar hebt.Of je dan 2 meter te vroeg gaat doorzitten is muggezifterij.
Halverwege de volte aangalopperen is het mooiste,maar laat zien dat je snapt dat je je paard niet door drukt als hij er niet klaar voor is,rijvaardigheid tonen dus.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 09:56

Dat vind ik leuk, een reactie van een jury! Ik hoop dat ik geen last heb van zenuwen, zodat ik mijn paard net zo aanvoel als ik normaal gesproken wel doe :)
Als je zegt dat twee meter te vroeg doorzitten kan, dan is er dus wel een vrij precieze plaats van het doorzitten. Hierboven staan wat verschillende verhalen over het op de grote volte BEB doorzitten. Wat vind jij als jury, of wat heb je geleerd op cursus, als plek waar je met doorzitten moet beginnen?