Vereniging oprichten van eigenaren pensionpaarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElsB

Vereniging oprichten van eigenaren pensionpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 09:34

Mijn vriend en ik staan met onze tinker op een manege / pensionstal. De organisatievorm van de stal is een stichting. Daardoor hebben wij als pensionklanten niets in te brengen in het door het bedrijf gevoerde beleid (voerbeleid, de regels die op het terrein en in de bak gelden, onderhoud van de faciliteiten etc.) :( . Om toch wat tegenwicht te kunnen bieden tegenover het stichtingsbestuur en de bedrijfsleiding, heeft een ander stel met eigen paard geopperd om een vereniging op te richten voor alle eigenaren van pensionpaarden bij ons op stal :D . Heeft iemand van jullie ervaring met (het oprichten van) zo'n vereniging en zo ja: waar moeten we allemaal aan denken? Misschien heeft iemand voor ons zelfs wel een voorbeeld van de statuten voor zo'n vereniging? :? Allle tips zijn welkom! _/-\o_

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:44

ehm, maar dat is op elke stal zo dat je je aan regels hebt te houden?
Wat het voerbeleid betreft, wat bedoel je daar mee? Als je paard bijvoorbeeld op dieet is en die stal wil zich daar niet aan houden zou ik zo weggaan daar.
Alles moet toch in overleg mogelijk zijn?
Om daar nou een stichting voor op te richten zou mij iets te ver gaan, er zijn zoveel stallen dat als het je niet bevalt je vrij bent om te verhuizen.

Mootje

Re: Vereniging oprichten van eigenaren pensionpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:48

Ik ben het met Cissy eens. Bevalt het niet waar je staat? Ga op zoek naar een andere stalling. Net alsof jullie plan ineens alles verbetert...

Naar mijn idee zal de stichting niet erg positief staan tegenover zo'n vereniging. Tevens, weet je zeker dat er dan wel naar je geluisterd wordt? Als je pech hebt zegt de pensionhouder dat je op zoek mag naar een andere stal omdat hij klaar is met jou!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:53

Als eigenaar van een pensionstal zou ik daar juist helemaal niet blij mee zijn. Wanneer er iets is, bespreek je dat en veranderd het niet zoek je een betere plek voor je paard.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 09:57

Het gaat er niet om dat we ons niet aan de regels willen houden, het gaat erom dat we enige invloed willen hebben op de gang van zaken op het bedrijf waar onze paarden (voor veel geld) gestald zijn. Bijvoorbeeld: de bedrijfsleider besluit zonder overleg met de eigenaren van pensionpaarden om over te stappen van kuil op hooi.
Ander voorbeeld: ineens hangen er nieuwe regels bij de rijbaan, waar uit blijkt dat het aantal toegestane bijrijders in de bak tijdens een privéles omhoog is gegooid van 2 naar 6. Dus jij betaalt veel geld voor een privéles en dan mogen er ineens 6 mensen dwars door je les heenrijden en dat terwijl onze buitenbak niet echt groot is.
Laatste voorbeeld: onze stal heeft - zoals de meeste - niet echt veel geld, dus bij het uitvoeren van reparaties of het aanschaffen van noodzakelijk materiaal moeten keuzes gemaakt worden. Daarbij vinden wij - als eigenaren van de pensionpaarden - soms andere zaken belangrijk dan de bedrijfsleiding. Als we een vereniging van eigenaren hebben, heeft deze misschien genoeg draagvlak om invloed uit te kunnen oefenen op dit vlak.
Maken deze voorbeelden het duidelijker?
Overigens willen we geen stichting oprichten maar een vereniging. En wat het verhuizen naar een andere stal betreft: dat is bij ons niet zo makkelijk, want hier zijn niet zo veel stallen. Edit: trouwens, dat willen we ook helemaal niet. Het is verder een prima stal. We willen alleeniets meer invloed hebben.
Laatst bijgewerkt door ElsB op 20-04-10 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:00

Bramasole schreef:
Als eigenaar van een pensionstal zou ik daar juist helemaal niet blij mee zijn. Wanneer er iets is, bespreek je dat en veranderd het niet zoek je een betere plek voor je paard.
Onze bedrijfsleiding lijkt er wel positief over, omdat ze dan niet meer allerlei individuele discussies zouden moeten voeren maar er één aanspreekpunt is.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:01

En waarom zou een vereniging meer invloed hebben dan dat jullie gewoon als klanten gezamelijk met de stalhouder in gesprek gaan? Het is niet zo dat jullie opeens meer rechten hebben als jullie een vereniging zijn. Ik zie de toegevoegde waarde van het oprichten van een vereniging dan ook niet zo. Je kunt toch ook gewoon als groep met elkaar in gesprek gaan?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:02

Als ik jullie pensionhouder was en ik krijg lucht van dit idee..... Ik denk dat ik eenzijdig zonder opzegtermijn het contract opzeg. Ben je het niet eens met beslissingen? Praat hier als normale mensen over, ipv samen te klitten en met de vinger naar het bestuur wijzend!

Ook al vind de stichting dit geen probleem, hebben jullie, juridisch gezien, wel enige vorm van inspraak?

Op die manier bereik je over het algemeen een stuk meer! Lukt dat niet? Dan zal er vast wel een stal in de buurt zijn, waar jouw wensen en eisen geen probleem zijn!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:04

Sorry hoor, maar hoe interessant deze discussie misschien ook is, hier ben ik dit topic niet voor begonnen. Ik wil graag tips van mensen die ervaring hebben met een dergelijke vereniging...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:04

Als ik als pensionklant een vereniging nodig heb om invloed uit te oefenen ben ik direct weg op die stal. Als ik iets belangrijk vind, ga ik met de pensionhouder in overleg om te kijken of er wat kan veranderen, kan dat in dat geval wel, perfect, kan dat in dat geval niet, geen probleem mits er een goede reden is. Maar als ik een vereniging achter me moet hebben wil ik iets veranderen ben ik weg.
Ik kom voor me plezier op stal, niet om politiek te gaan voeren.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:17

Ik begrijp wat je bedoelt Ts, je voorbeeld vind ik ook helder en ik vind dat je ook inspraak moet hebben in het type ruwvoer wat er gevoerd wordt en het aantal bijrijders tijdens een les, vind ik ook hoog.

Ik zou zelf alleen geen aanspreekpunt willen zijn ;) . Ken je de uitdrukking "Don't shoot the messenger"... Wat als er toch weinig verandering uit voortvloeit of het aanspreekpunt vind eigenlijk dat de groep te veel eisen stelt. Kan die persoon dit ook aangeven en dat zal ook niet altijd in dank afgenomen worden. Of een persionklant houdt zich niet goed aan de regels, moet jullie aanspreekpunt dit dan doorgeven namens de stal eigenaren. Een groep in het gareel houden is niet zo makkelijk en vaak doe je het niet naar ieders tevredenheid.

Spreek namens jezelf en laat de ander dat voor zichzelf doen. Zeker op een stal, wordt anders 1 groot politiek gebeuren daar met veel overleg. Ik ben trouwens sowieso niet zo voor al dat overleg hoor. Gewoon zelf gaan en je best doen voor jouw paard, dat heb ik geleerd van het staan op een pensionstal :) .

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:36

Bramasole schreef:
Ik zou zelf alleen geen aanspreekpunt willen zijn ;) . Ken je de uitdrukking "Don't shoot the messenger"... Wat als er toch weinig verandering uit voortvloeit of het aanspreekpunt vind eigenlijk dat de groep te veel eisen stelt. Kan die persoon dit ook aangeven en dat zal ook niet altijd in dank afgenomen worden. Of een persionklant houdt zich niet goed aan de regels, moet jullie aanspreekpunt dit dan doorgeven namens de stal eigenaren. Een groep in het gareel houden is niet zo makkelijk en vaak doe je het niet naar ieders tevredenheid.

Daarom leek het ons juist goed om e.e.a. formeel te regelen door een vereniging op te richten. Dan kun je in de statuten vastleggen welke dingen de vereniging regelt en wat je zelf doet, waar de vereniging voor verantwoordelijk is etc.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:40

Dus nieuwe pensiongasten moeten zich zowel aan de regels van de pension-eigenaar gaan houden als (extra!) aan de regels van de vereniging?
En wat zijn de extra kosten?
Als ik als pensiongast ergens kom wil ik zelf met de eigenaar afspraken kunnen maken (omdat ik bv een paard heb met een gebruiksaanwijzing, of omdat hij speciale verzorging/voer nodig heeft).

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:43

@TS: maar krijg je dan niet de situatie dat individuen het weer niet eens zijn met sommige beslissingen van de nieuwe vereniging? Dan moeten die weer een nieuwe vereniging oprichten om in gesprek te gaan met de eerste vereniging.

Ik snap op zich je bedoeling wel, maar ik denk niet dat het echt gaat werken op deze manier.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:47

Jullie kunnen toch onderling afspreken met hoeveel mensen je maximaal door een les mag rijden? Daar hoef je toch geen vereniging voor op te richten. Persoonlijk zou ik de overstap van kuil naar hooi (mits van goede kwaliteit) geen ramp vinden. Als je paard kuil nodig heeft, omdat hij anders nat hooi moet hebben bij bijv. medische problemen, dan kun je daar toch om vragen bij de stichting? Daar is toch wel een mouw aan te passen?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:50

Ts, tuurlijk kun je alles vast laten leggen maar op papier ziet het er altijd zo mooi uit ;) !

Paarden is emotie (voor de eigenaren) en je moet wel heel stevig in je schoenen staan om al het gekijf van je af te schudden en dan ook nog plezier in je eigen paard te houden op desbetreffende stal. Nogmaals, je kunt het niet gauw goed doen, er is er altijd wel weer 1 die het er niet mee eens is. Grote kans dat het probleem zich verschuift tussen de klanten onderling i.p.v. de eigenaren en de klanten.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:52

MIsschien kan de vereniging eigen paard je helpen. Deze is opgericht om mensen met eigen paarden hulp te geven, adviseren ook over rechten en plichten als pensionklant.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:53

Bedankt voor alle tips die tegen een vereniging pleiten #) , maar zijn er ook mensen die positieve tips hebben? :))
@Brilletje: dat is een prima tip, bedankt!
Laatst bijgewerkt door ElsB op 20-04-10 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:53

ElsB schreef:
Daarom leek het ons juist goed om e.e.a. formeel te regelen door een vereniging op te richten. Dan kun je in de statuten vastleggen welke dingen de vereniging regelt en wat je zelf doet, waar de vereniging voor verantwoordelijk is etc.

Ik denk dat jullie dan een unieke vereniging zouden worden/zijn want ik ken geen enkele stal waar dit maar voorkomt, dus positieve reacties zul je waarschijnlijk niet krijgen ....
Laatst bijgewerkt door cissy op 20-04-10 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:54

Wie weet worden we dan wel een trendsetter Cissy! :D :+ 8-)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:55

denk het eigenlijk niet... ;) om de redenen die iedereen hier al genoemd heeft. Waarom niet een stalvergadering organiseren eens in de zoveel tijd en dan alles bespreken, of een ideeënbus waar iedereen zn zegje kan doen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:58

ElsB schreef:
De organisatievorm van de stal is een stichting. Daardoor hebben wij als pensionklanten niets in te brengen in het door het bedrijf gevoerde beleid

Ook al was het geen stichting, dan nog heb je (meestal) geen inbreng in de regels die op het terrein gelden.
Met een vereniging krijg je niet automatisch rechten om de stichting wel hun beleid aan te laten passen.

Misschien wilt de stichting helemaal geen vereniging op hun erf!
Wat als de stichting tegen jullie nieuwe regels is... gaan jullie dan met z'n allen weg?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:59

Ik snap dat jullie als pensionklanten graag meer invloed willen hebben. Ik weet niet meteen of een vereniging de beste oplossing is maar dat zou iig wel ervoor zorgen dat alle klanten er met elkaar over praten.
Ik heb nog wel wat vragen over de organisatiestructuur. Jullie pensionstalling heeft een stichtingsbestuur die een bedrijfsleider heeft aangesteld? Wie zitten er in het stichtingsbestuur? Hoe moet de bedrijfsleider hier verantwoording aan afleggen?
De bedrijfsleider is voor een soort formaliseren van de communicatie doordat de pensionklanten zich verenigingen. Wat zijn zijn verwachtingen hiervan? Wat vind het stichtingbestuur van deze voornemens?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:00

ElsB: Ik snap dat jullie 'tegenwicht' willen bieden. Maar is het dan niet practischer om bijvoorbeeld gewoon met een aantal mensen die er hetzelfde over denken als jij om de tafel te gaan zitten? Als vereniging vertegenwoordig je dan namelijk alle leden, en zoveel mensen zoveel meningen.
Houdt dus in dat je óók die een of twee vertegenwoordig die heel blij zijn met hooi ipv kuil.
En óók diegene die vind dat ze betaald voor het gebruik van de bak en dat jij pech hebt als je toevallig dan les hebt.

Een vereniging heeft niet meer rechten dan dat jullie als individuen hebben. Als ze niet naar de individuen luisteren (en dan zou ik vertrekken) dan luisteren ze ook niet naar jullie vereninging.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 11:07

Evelijn schreef:
Ik snap dat jullie als pensionklanten graag meer invloed willen hebben. Ik weet niet meteen of een vereniging de beste oplossing is maar dat zou iig wel ervoor zorgen dat alle klanten er met elkaar over praten.
Ik heb nog wel wat vragen over de organisatiestructuur. Jullie pensionstalling heeft een stichtingsbestuur die een bedrijfsleider heeft aangesteld? Wie zitten er in het stichtingsbestuur? Hoe moet de bedrijfsleider hier verantwoording aan afleggen?
De bedrijfsleider is voor een soort formaliseren van de communicatie doordat de pensionklanten zich verenigingen. Wat zijn zijn verwachtingen hiervan? Wat vind het stichtingbestuur van deze voornemens?

Ja, onze manege / pensionstalling is een stichting. In het bestuur zitten al heel lang dezelfde mensen. Een deel van het bestuur heeft zelf geen binding (meer) met het bedrijf, omdat ze geen paard meer hebben, verhuisd zijn o.i.d. De dagelijkse gang van zaken wordt geregeld door een bedrijfsleider, die door het bestuur is aangesteld en aan hen verantwoording aflegt. Hoe precies weet ik niet, daar hebben wij als klanten geen inzicht in. Dat kan dus allemaal in een stichting.
Het plan voor de vereniging is nog heel vers, dus over verwachtingen e.d. kan ik nog weinig zeggen, behalve dan dat de bedrijfsleiding in eerste instantie redelijk positief heeft gereageerd.