paard ingeslapen... en daarna?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

paard ingeslapen... en daarna?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 02:03

Even voor de duidelijkheid, dit is een vraag die in me opkwam na het zoveelste slachten/inslapen topic. Geen 'technisch probleem' waar ik NU een oplossing voor nodig heb.

Stel, je hebt je paard laten inslapen in zijn box. Wat nu? Hoe krijg je hem daar in godsnaam weer uit? :o

De optie die meteen bij me opkomt is slepen...
Als je te lang wacht treedt rigor mortis in. Mij lijkt het dat een verstijfd paard no way nog door de deur past...
Als je niet lang genoeg wacht is het bloed nog niet volledig gestold, dat lijkt me in combinatie met slepen ook niet zo gezellig (of zit ik hier fout?)

Hoe los je dit 'probleem' op?

Munnie

Re: paard ingeslapen... en daarna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 02:08

Euhmmm als je de mogelijkheid hebt proberen je paard op het land te laten inslapen zo niet..

Inderdaad slepen je moet ze langs de weg krijgen die stal uit. En heb ook wel eens gezien dat er eentje van bovenaf werd gepakt maar dit weet ik verder oook niet. In principe moet je ze gewoon die stal uit krijgen.

Helaas gaat dit allemaal niet zo lekker en zou je er dus zelf niet na willen kijken als het jou maatje is die je net hebt verloren.

(dus blijven duimen dat het nog heeeeeel lang gaat duren)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 02:15

Hoe vervelend het ook is..
Je zat goed met slepen. Paarden worden weggesleept uit hun stal om vervolgens op het erf te wachten op de kadaver dienst.

Slepen wordt (wat ik tot nu toe heb meegmaakt en van horen van) niet meteen na het overlijden gedaan. Dit komt er wel op neer, dat er in de meeste gevallen vaak wat breekt tijdens de sleeptocht.. Bah...

Wij hebben op stal een 'ziekenboeg' als stal. Deze is ruimer dan de andere stallen en extra verlichting voor een ziek paard/drachtige merrie.
Deze stal is de allereerste van het rijtje, waardoor je niet het paard door de gangpaden hoeft te slepen. Geen tot weinig bochten hoeft te maken.
Dit is geen oplossing, maar maakt het wel iets makkelijker

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 06:56

Ik heb er ook wel eens over nagedacht. Inslapen zou ik dus als het maar enigzins mogelijk is buiten in de paddock doen. Maar stel, je vind je paard 's morgens dood op stal. Wat dan? Op de rug takelen met de benen omhoog is dan lijkt mij de beste manier om door de deur te komen. Stal afbreken lijkt me wel erg rigoreus. Hoewel je met binnenboxen met losse elementen ook dat nog wel kunt doen, de voorwand demonteren is dan een optie. Verder moet je er eigenlijk met de bouw van de stallen en de toegankelijkheid van je terrein rekening mee houden dat je er met relatief zwaar materieel bij moet kunnen komen.

Tja, en lukt het helemaal niet, dan wordt het zagen aan het kadaver. Dat kan als laatste optie uiteraard ook. Daar wil je niet bij zijn, maar slagers hebben daar wél de (mobiele) aparatuur voor.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:03

En hoe moet je 700 kilo mee slepen :o ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:04

Tractor. Daarom schreef ik: je moet er rekening mee houden dat je met zwaar materieel in de buurt kunt komen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:18

Als de mogelijkheid er nog is dan op het land laten gebeuren daar kan je makkelijker bij om het paard met een tractor naar de weg te brengen. Is het paard nog te vervoeren dan zou ik het bij een kliniek laten doen, zij zijn erop ingesteld en hebben een ruimte of plek op het terrein waar er verder niet meer mee gesleept hoeft te worden.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:20

Ibbel schreef:
Tractor. Daarom schreef ik: je moet er rekening mee houden dat je met zwaar materieel in de buurt kunt komen.

Dat had ook een grote bodybuilder kunnen zijn. O:)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:44

Tja blijft naar moment. We hebben meerdere keren een paard de box uit moeten halen.Deze was stijf
Een keer eentje dood op stal gevonden, een keer eentje afgespoten op stal, had een attack en kon niks meer....Deze was uiteraard niet stijf.

Beide gevallen zijn een drama.... de gang was te krap voor een trakker dus trekker buiten de gang, sleepkabels en stroppen eraan. En ja, erg naar om te doen en te zien dus alle kindjes weg en de deuren aan die kant even dicht....
Lichaam moet de bocht om en komt klem te zitten als je de deur uitkomt. En ja, er breekt wel eens wat....er scheurt wat.... op dat moment is het verstand op 0 en doorgaan.

et 3 man het paard draaien, omrollen om "goed" uit te komen is een heidens karwei....600 kilo dood gewicht werkt niet mee...

Paard buiten leggen met zeil erover en wachten op de Rendac.
Als je mazzel hebt komen ze die avond of de dag erna...beetje pech en het gebeurt op vrijdag liggen ze er soms tot maandag...
Blijft een nare aangelegenheid maar het dier is toch al dood en voelt het niet meer. We vragen wel altijd of de eigenaar erbij wil zijn of niet, en of we ze moeten bellen als het paard weggehaald is of zo.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:50

Dit is eigenlijk de rede dat ik mijn paard op de kliniek heb laten inslapen. Weinig gesleep en ligt niet onder een zeiltje langs de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:56

Slepen, bij Moontje hebben ze alle 4 de benen gebroken om haar de box uit te krijgen.
Ik heb het allemaal niet gezien hoor, maar alleen al dat ik het weet, daar word ik nog steeds ellendig van.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:00

Een paard bij ons op de boerderij overleed in de buitenbak.
Deze hebben we binnen een uur aan de weg gelegd met een bobcat. Ziet er inderdaad niet netjes uit maar je moet wat

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:01

Min pony is in de box ingeslapen/ Godzijdank was hij niet zwaar en heb ik een kennis met een soort klein kraantje. Hij moest in de stal ingeslapen worden omdat hij niet meer kon staan. Uiteindelijk hebben we hem met het kraantje kunnen takelen en hem op het terrein kunnen leggen waar de Rendac erbij kon. Voor een paar euro meer halen ze kadavers op het terrein op en hoef je ze niet langs de weg te leggen.

Anders zit er weinig anders op dan slepen over een zeil ben ik bang..
Gelukkig heb ik nu mijn paarden 24-7 buiten, mocht het ooit zover komen, maakt dat het een stuk prettiger... slepen met een zeiltje lijkt me vreselijk

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:04

Ja..een dood paard in stal moet je eruit slepen hoe naar dat soms ook is. Wij hebben bij een paard een zware rubber mat vlak voor de staldeur gelegd. Toen touwen om het paard, hem op de rug de box uitgetrokken (met een tractor) en op de rubber mat getrokken.
Het paste allemaal net...Gelukkig maar want anders moet je inderdaad de benen breken en dat is geen fijne klus..Als het paard eenmaal op de rubber mat ligt kun je hem vrij eenvoudig vervoeren.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:05

kennis van mij zijn paard had hartaanval gehad en is overleden in stal. maar hun stal kan aan voorkant helemaal openen en met tractor met (hoe noemt dat soort riek waarmee ze stro dragen?) hebben ze het paard eruit gehaald en naar straatkant gebracht en zeil erover gelegd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:08

Ik heb een zwaar hard stuk zeil, dat achter de tractor kan worden gehangen. Daar kantelen we dan het dier op en slepen het zo naar de plaats waar het word opgehaald.
Dit is een fijner gezicht omdat je niet aan het paard zelf hoeft te trekken.
Op stal is het wel moeilijk om ze er uit te krijgen. 1 keer heeft de brandweer ons moeten helpen met een kraan.
Maar hoe je het ook doet het blijft altijd weer ellendig om mee te moeten maken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:09

Gelukkig is die van mij in de wei ingeslapen is toch iets handiger met het eruit halen. Maar goed dat heb je niet altijd voor het zeggen. Hij heeft er trouwens wel gelegen tot de volgende ochtend voordat ze hem in het bos hebben geleegd was net weekend dus moest hij blijven liggen tot maandag.
Blijft toch geen prettig zicht op wat voor manier dan ook. Ben blij dat ik er niets van heb hoeven zien.

@rosita dat wist ik niet dat de rendac dat deed. Is dat allang geleden? Weet wel dat ze bij mijn pony een hoop heisa hebben gemaakt omdat hij niet aan straat lag.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:10

Sommigen breken de halve stal af en later weer op, maar je moet toch het paard daar weg slepen.

Wanneer je je paard wel buiten laat inslapen moet je heel goed bekijken waar je dit doet, want Rendac kan gerust weg wegrijden omdat de wagen er niet goed bij kan. Had ik ook, netjes op een open vlak op een stukje weide, zonder omheining. Maar ze lieten hem liggen omdat hij een meter te ver van de kant aflag, voor een paar honderd euro meer wilde ze hem de volgende dag wel ophalen hoor, maar dan individueel.

Een paard naar de weg slepen die al dagen ligt, is geen pretje dus even goed informeren voor je hiervoor kiest.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:12

Het zijn minder fraaie taferelen. Hier de afgelopen 30 jaar ook een paar keer meegemaakt. Wil je je paardje ongeschonden houden dan kan je idd beter zorgen dat hij netjes op een toegankelijke plek neergelegd (gedood) wordt. Maar vaak heb je die keuze niet en dan is het idd een kwestie van slepen, trekken en helaas soms halveren van het dier. Moet wel zeggen dat ik minder problemen heb als het dier al echt dood is dan het proces ernaartoe. Dat vind ik verschrikkelijk energie vretend en pijnlijk. Wanneer het dan voorbij is dan ben je eigenlijk blij en opgelucht dat het dier geen leed meer heeft en dan kan je er een stuk makkelijker afstand van doen hoe er na het overlijden mee omgegaan wordt. Dit is echter wel zo in mijn geval. Het dagen aan straat liggen en de buik zien opzwellen is ook een vreselijk zicht .

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:15

Nog een optie; Paard in laten slapen op een hele stevige, grote, dichte 'pallet'. Daar overheen een dikke laag stro en daarop het paard laten inslapen. Pallet kan dan met een heftruck (indien aanwezig natuurlijk) naar het begin van de weg worden verplaatst. Zeil erover en de meneer van de Roteb kom 'm zo ook heel netjes ophijsen.

Is bij mijn wijlen paard zo gedaan, erg netjes.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:24

@EeCee daar d8 ik ook aan...iets alvaste eronder leggen.
Bedenk wel dat het sterven op je eigen plek ook wat waard is, voor mij althans wel! Ik vond het heel belangrijk dat mn paard in zn eigen stalletje kon laten hemelen. dat ie daaarna versleept moet worden ...tjs so be it....ze voelt het toch niet meer. maar het sterven dat moet goed gaan dat kan je nooit meer over doen.

Marga32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:28

In de jaren heb ik het ook al een aantal keer mee gemaakt. Als een paard in de box werd ingelsapen en zijn laatste adem uit blies en van te voren wisten dat de uitgang te nauw was dan bonden wij zijn benen met touwen tegen zijn lichaam om hem de volgende dag beter door de deur te kunnen slepen.
Maar ook hebben wij meegemaakt dat een paard s'nachts was overleden aan een hartaanval of dergelijk en dat het lichaam stijf geworden was en dat er gebroken moest worden voordat hij de box uitgesleept kon worden.

Het fijnste vindt ik buiten op het land of paddock en zeker een tractor tot je beschikking.
Wij hadden een erf contract met Rendac en wij hoefden ze dus niet aan de weg te leggen maar gewoon bij ons op het erf.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:30

Mijn paard is op de kliniek buiten op het terrein ingeslapen. Zij doen dat onder een hele mooie oude kastanjeboom met een heuveltje eronder. Zij zorgen ook dat het paard tegen het heuveltje opvalt en daar kan de Rendac ook heel makkelijk bij om de dieren op te halen. Rendac heeft hier wel een ontheffing voor gekregen, want eigenlijk mogen zij niet op andermans terrein komen om dieren op te halen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:32

Marga, dat bedoel ik een erfcontract, dat heeft deze kliniek ook.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:11

maatje31 schreef:
@EeCee daar d8 ik ook aan...iets alvaste eronder leggen.
Bedenk wel dat het sterven op je eigen plek ook wat waard is, voor mij althans wel! Ik vond het heel belangrijk dat mn paard in zn eigen stalletje kon laten hemelen. dat ie daaarna versleept moet worden ...tjs so be it....ze voelt het toch niet meer. maar het sterven dat moet goed gaan dat kan je nooit meer over doen.

Die van mij (Gran) hebben we in een aparte, rustige schuur gedaan. Hij was erg ziek en was ook lekker suf. In de schuur waren een aantal van mijn beste vrienden/innen aanwezig en hij deed zelfs even z'n oortjes erop als herkenning.
Heel sterk, maar hij ging al bijna zelf liggen op het stro!

Heel tevreden rustig knorrend is hij gaan hemelen en heb ik z'n hoofd op m'n schoot gehouden totdat z'n hart stopte en de 'lichtjes' in z'n ogen uit waren.

Ik heb er een heel goed gevoel aan overgehouden. Zelfs aan het optakelen de dag erna...