Veilig aan de hand wandelen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Veilig aan de hand wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 19:13

Ik ben van plan binnenkort een klein wandelingetje te doen met mijn paardje, liefst aan de hand om te beginnen gaat dat goed de volgende keer eventueel erop. Ze is al eens buitengeweest met iemand erop maar niet met mij en op een andere locatie. Nu dacht ik met een ander paard dat echt bomproof is samen eens een klein blokje om aan de hand te doen. Nu was mijn vraag wat s hier de veiligste manier voor ik dacht halster en hoofdstel maar dan ..een longe?,een lang touw? wat lijkt het veiligst..

Seasons

Re: Veilig aan de hand wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:54

Ik zou voor het eerst naar buiten met jou maar eens een hoofdstel en een longeertouw gebruiken. Dan heb je extra controle en als die toch nog wegschiet, heb je meer touw in je handen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:55

:j Ik wandel ook altijd met hoofdstel en longeerlijn.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:56

Ik wandel nu nog steeds met longeertouw, just in case..
Als ze idd eens wegschiet dan heb je nog heel meer wat touw dan bij een teugel of halstertouw.
Verder wandel ik altijd met halster, maar een hoofdstel is misschien handiger voor een eerste keer...

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:53

Longeertouw en zorg dat je zelf ook veel vertrouwen uitstraalt.
Als jij het eng vindt, voelt je paard dat ook.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:13

Inderdaad, zelf lekker ontspannen lopen. Schouders laten afhangen, ademen vanuit je onderbuik, lekker rustig lopen. Niet het tempo van je paard aannemen als het te hard wil lopen, maar laat het paard op jou letten.

Succes!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:15

Ik gebruikt altijd een halstertouw en soms een halster soms een hoofdstel.

Vind een longeerlijn veel te lang en onhandig voor het wandelen.

Denkt dat een leadrope wel erg prettig zou zijn maar die heb ik niet.

Doe zelf altijd onder in het halstertouw een lus met knoop als handvat. Die houdt ik dan vast en als het nodig is pak ik het touw korter.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:28

toen ik de eerste x ging wandelen met mijn pony ging ik gewoon met halster+halstertouw, hij schok van een vogel maak maakte alleen een raar sprongetje opzij.
Mijn paard is al wat ouder (23) dus die schrikt niet zo snel/erg maar ik weet niet hoe jou paard daarop reageert ;)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:24

Ja,die van mij zal mss wel schrikken ik heb er eigenlijk niet zo'n idee van er is me verteld dat ie wel kijkt maar verder best braaf is.
Was van plan een halster en hoofdstel aan te doen maar wat met het touw, doe ik een bitstukje aan of ..
Dat van die knoop met een lusje vind ik een goeie, bedankt! ;)

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:28

Ik heb inderdaad ook altijd een longerlijn en dan met halster. Die van mij is nog vrij jong, niet helemaal verkeersmak en maakt nog wel eens paar behoorlijke vreugde sprongen en dan is het handig om een longerlijn of een leadrope mee te hebben.

Voor jezelf is het denk ik ook een fijner gevoel om een langere lijn mee te hebben, als ze dan iets onverwachts doet, is niet meteen de lijn uit je handen gegrist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:06

ik wandel met halster en leadrope, halstertouw vind ik te kort en met een longeerlijn raak ik altijd in de knoop :+
met de leadrope heb je precies genoeg lengte, je kan hem als hij lekker relaxt is genoeg ruimte geven en als hij wat the enthousiast makkelijk met een cirkeltje weer achter te plaatsen :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:48

Ik loop altijd met halster en halstertouw, mijne is dan wel iets langer aangezien ik hem ook als teugels gebruik.

Normaal gesproken heb je je paard toch ook in de hand aan een halster? Dingen zijn niet voor niets daarvoor ontworpen. Waarom ineens een bit erin hangen?

Nee, ik zou gewoon lekker met halstertje en een lang genoeg touw (longeertouw lijkt me iets te lang en daardoor onpractisch) een relaxed stukje buiten lopen:)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:02

Ik heb mijn longeertouw altijd opgerold in mijn linkerhad en de rest bungelt losjes in mijn rechter hand. Ik heb er tijdens het wandelen geen last van en het geeft een beter gevoel ;) Mijn paard is dan ook nog jong en had vroeger nog weleens schrikneigingen. Nu is dat over, maar ik loop nog steeds met longeerlijn :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:07

De optoming zoals de andere bokker zeggen en ik zou tussendoor ook het paard keer gewoon halthouden. Gewoon om te checken of er nog controle en gehoorzaamheid is. Daar wordt mijn paard op den duur ook minder fris van en wandelt hij gewoon braaf een tempo dat ik ook kan volgen.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:12

Klopt helemaal wat je zeg, x_Quinta_x. Dat doe ik bij mijn paard ook vaak. Als ik langzamer ga lopen moet mijn paard dat ook doen. Ik hoef bijna nooit aan de lijn te 'trekken' om haar te laten stoppen. Als ik mijn lijf naar achter breng stopt mijn paard al. Ook zet ik haar vaak een paar pasjes achteruit, dan weer vooruit, stop ik weer moet zij ook weer stoppen, etc.

Hele goede oefeningen om de focus op jou te houden! En beloon haar voor het goede gedrag! Dan blijft het leuk voor het paard om goed gedrag te tonen :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 12:18

Dus jullie zeggen gewoon met halster?Ja ik longe of geen longe ik heb ook nog een longe hier liggen die stuk is ik kan daar eventueel ook een stukje af doen dan is ze niet hopeloos te lang maar aan de andere kant wel lang genoeg moest ze eens schrikken.
Ja,ik zal mij wel ontspannen maar of mijn paard dat onmiddelijk doet :D

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:20

Voor de eerste paar keren zou ik met hoofdstel lopen, zodat je toch wat meer controle hebt! :)
Longeerlijn kan wel, maar vind ik zelf wat te lang en je moet hem dan wel goed hebben opgerold wil je niet in de knoop raken als ie er vandoor gaat.
Zelf loop ik nu met hoofdstel/halster met hengstenketting ;)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:27

Ik heb altijd de lus van mijn longeerlijn in mijn hand de rest netjes opgerold, zodat het kan uitrollen. Maar idd het kan in de knoei komen..maar dan is het nog steeds langer dan een halstertouw ;)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 13:18

Ja,hengstenketting hoor ik soms ook wel van mensen maar daar heb ik niet echt ervaring mee.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:01

Hallo,

Bij het wandelen doe ik mijn paard altijd een hoofdstel om. Hoe braaf hij ook is, je weet nooit, en dan heb je in ieder geval wat meer te vertellen.
Verder neem ik altijd een longeertouw mee. Vind het eigenlijk te lang. Want stel dat hij schrikt, en ik raak hem kwijt, dan vind ik zo'n lang touw best gevaarlijk. Aan de andere kant heb ik wat meer lijn om hem (hopelijk) te kunnen stoppen. Een gewoon halstertouw vind ik dan weer te kort. Een beetje kiezen tussen twee kwaden.

Succes ermee!

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:04

Ik doe ook altijd een hoofdstel in.

Ik zou wel oppassen met gelijk de 1e keren met een ander paard naar buiten gaan, want dat heb ik dus ook gedaan en nu durft mijn paard niet zonder andere paarden naar buiten te gaan ^) dus als het de 1e keer goed gaat, zou ik niet elke keer met een ander paard naar buiten gaan, dan heb je dus kans dat hij niet meer alleen wil.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:35

Ja,het is eigenlijk echt maar een om een idee te krijgen hoe ze zou reageren gaat het goed ga ik het wss een 2de keer alleen proberen zullen wel zien:)
maar nu blijf ik met de vraag als je een hoofdstel aandoet waar of hoe bevestigen jullie het touw.?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:35

Hallo! Ik doe het altijd zo.
Als je links loopt van je paard:
Uiteinde van longeerlijn (met musketonhaak) van buiten naar binnen door linkerbitring halen. Dan nog een keer van buiten naar binnen erdoor heen halen. Zit het touw dus 1 keer om de linkerbitring heen geslagen. Dan onder de kin door de musketon aan de rechterbitring vastmaken.
Snappie? succes ermee +:)+

dimmalimm74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 00:19

Ik wandel ook veel met mijn paard en afhankelijk hoe "fris" hij is doe ik dat met hoofdstel of halster, maar altijd met leadrope.
Als ik het hoofdstel indoe, maak ik zo'n longeerstukje vast aan het bit waar ik dan de leadrope aan vast maak.

Als je met het halster wilt gaan lopen en je wilt wat meer controle over je paard, maak ik de leadrope op de volgende manier vast:

Aan beide kanten van de 'neusriem' van je halster zit een ring. Ik ga aan de linkerkant van mijn paard staan en doe de muscaton van buiten naar binnen door de linker ring. Dan doe ik hem 1x over het neusstukje en door de rechter ring weer van binnen naar buiten. Vervolgens maak ik de muskatonhaak iets hoger aan het halster vast. Zo heb je ook extra druk achter de oren en eventueel op de neus mocht het nodig zijn. Beetje het principe van het monty robberts halster.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 09:03

Citaat:
Aan beide kanten van de 'neusriem' van je halster zit een ring. Ik ga aan de linkerkant van mijn paard staan en doe de muscaton van buiten naar binnen door de linker ring. Dan doe ik hem 1x over het neusstukje en door de rechter ring weer van binnen naar buiten. Vervolgens maak ik de muskatonhaak iets hoger aan het halster vast. Zo heb je ook extra druk achter de oren en eventueel op de neus mocht het nodig zijn. Beetje het principe van het monty robberts halster.

Zijn er nog van die methodes, zo zonder bit?Bedankt alvast
Dit is eigenlijk een beetje wat ik nodig heb denk ik men paard panikeert eerder als er aan de mond getrokken word ..maar denk dat ik ze beide eens ga proberen.