Wat voor pony als 1e eigen pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_B

Wat voor pony als 1e eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 13:48

Mijn dochter van bijna 6 is behoorlijk fanatiek aan het sparen (ideeen die voorbij komen om aan geld te komen zijn geweldig!). Maar goed, mijn man en ik zijn het erover eens dat we over minimaal een half jaar eens gaan kijken voor een leuke pony.
Ze is aardig fanatiek en wil springen en wedstrijden rijden. Ze rijdt een jaar op een manege en nu ook bij een stoeterij in de buurt.

Maar wat is verstandig (en leuk) als 1e pony?
Kind is nog maar 6, dus een lieve pony om een beetje mee te rijden en te tutten is leuk. Aan de andere kant een "sportpony" waarmee ze sneller kan gaan springen bv heeft ook wel wat. (al zijn dit misschien mijn eigen idealen van toen ik 6 was :) )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:49

Een Welshje? Zitten erg leuke kinderpony's bij. :) En ook leuke lieve sportpony's. Natuurlijk is niet elke Welsh geschikt, maar dat heb je met elk ras, brave en minder brave. ;)

Kaitlyn

Re: Wat voor pony als 1e eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:50

Een new forest pony? Over het algemeen erg leuke beestjes voor kinderen. :j

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:52

Ik zou ook voor een welsh B gaan of een kleinere new forrester. Ben wel heel benieuwd wat voor een ideeën een 6 jarige heeft om geld te verdienen :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:55

Ik denk alleen dat een NF net wat te groot is voor een 6-jarige?

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 13:55

Dit zijn dus ook de 2 rassen waar ik tussen twijfel. New Forest heb ik zelf vroeger ook gereden, dus die heeft een voorsprong :)

- Vanochtend besloot ze dat ze niet naar de overblijf wilde, het geld wat ze daarmee bespaarde kon dan in haar spaarpot
- Ze wil niet mee op vakantie, dus wat we overhouden kan ook in de spaarpot
- er worden bloemen geplukt uit de tuin bij opa en oma en terugverkocht
Bovendien heeft ze pas ergens 4 hoefijzers meegenomen (dit mocht wel) maar die wil ze gaan gebruiken voor haar pony.

Kind is fanatieker dan ik vroeger!!!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:55

Ik zou niet zozeer kijken naar een bepaald ras, maar meer naar een pony die al wat ervaring heeft.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:56

Haha ze heeft wel geweldige ideeën. :D

Anders gewoon bij wat pony's gaan kijken tegen die tijd, en kijken of d'r een klik is? Ras maakt dan toch niet zoveel uit?

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:56

Dartmoor? Ook leuk, en kunnen super sportpony's zijn!

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 13:57

Maar een ras maakt het zoeken overzichtelijker. Maar het moet gewoon een leuke pony zijn. (en niet die van 33 die ze nu in haar hoofd heeft)

Dartmoor is ook leuk! Heb ik gisteren toevallig iets over gelezen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:58

Zeker een shet.

Ik ben er mee begonnen en er komt nog steeds niets anders (heb er nu 10 lopen :o). Mijn pony's lopen allemaal ohz op L/M nivo (maar zijn helaas wedstrijd-ruiter-loos) en fanatiek voor de wagen (tm ZZ met winst). Maar daarnaast lopen ze ook beginners lesjes.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:58

Ik zou gewoon een beetje rondkijken op Bokt/MP/in je buurt naar een leuke pony met wat ervaring - al is het een kruising, goeie kinder/leerpony's zijn goud waard. :j

Edit: ik zou geen Shet nemen zoals de persoon hierboven zegt, daar groei je zo snel uit.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 19-04-10 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:59

Fiffill schreef:
Ik denk alleen dat een NF net wat te groot is voor een 6-jarige?

Die gaan vanaf 1.20 meter tot maximaal 1.48 meter als ik het goed heb..

Een shetlander is leuk, maar als je dochtertje in een keer behoorlijk gaat groeien zijn ze daar zo uit.. Misschien dat anders een kruising ook leuk is?

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:59

Ik zou me inderdaad niet zo richten op een bepaald ras, maar meer naar karakter en ervaring kijken. Kennissen van mij hebben een connemara gekocht voor hun 8 jarige dochter, wereldpaard! knuffelbaar, werkwillig, maar stap je er een rondje mee aan de hand door het bos is die net zo braaf

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:02

Er staan geregeld van die familie pony's op bokt en marktplaats. diertjes die de hele familie op de rug gehad hebben en de familie zoekt er dan een goed huis voor,je weet de hele geschiedenis van het dier zo heb ik ook een pony voor onze dochter gekregen,kruising welsh new forest en mijn dochter kan er alles mee,dochter 2 begint al te gillen dat dochter 1 er te groot voor wordt! ik zou voor een grote c of kleine d gaan

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:03

Shetlanders en Welshjes zijn erg leuk, maar kunnen ook eigenwijs zijn! Ik zou even rondkijken voor een New Forest. Volgens mij zijn die net wat liever :j *al zijn natuurlijk niet alle Welsh en Shetlandpony's per definitie eigenwijs*

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:05

De meeste kunnen tot een jaar of 11/12 op een shet blijven rijden als je een grote maatse neem. Een shet van 105 kunnen ze langer op dan een welshje of dartmoor van 115 omdat die vaak een stuk smaller zijn.

Een te grote pony zou ik niet aan raden. Ik heb hier meiden van 8 waarvoor mijn pony's zelfs nog wat groot zijn en ze daarom er niet helemaal lekker mee aan de gang kunnen (zoals zelf opstappen, zelf ook de rug goed poetsen enzo).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:08

Ik zou een A-pony kopen, misschien een welsh-shet kruizing.
En vooral 1 met veel ervaring, denk aan een pony van rond de 18 jaar bijvoorbeeld die al meerdere kids heeft opgeleid. Je hebt niets aan een jonge pony!! Zelfs niet als deze braaf is!

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 14:10

Ben blij dat meer mensen een meer ervaren pony aanraden.

We willen geen jonge pony, 12 en ouder vind in mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:17

Jenny_B schreef:
Ben blij dat meer mensen een meer ervaren pony aanraden.

We willen geen jonge pony, 12 en ouder vind in mooi.

Ik zie zo vaak dat mensen voor hun kinderen een jonge/onervaren pony kopen. Dat is voor het kind niet leuk.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:57

een leuke dartmoor of new forest is erg leuk voor kinderen, maar kijk niet alleen naar het ras hoor en zijn een heleboel rasloze pony's die super leuk en geschikt zijn :)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 02:34

Toch lief dat ze mee wil sparen :D (waren oma en opa trouwens blij met de bloemetjes?)

Als je op marktplaats als zoekterm 'kinderpony' of 'kinderen' intypt, dan kom je heel veel leuke pony's tegen hoor.

Succes met jullie zoektocht!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 02:40

Wat een geweldige ideeen om aan geld te komen. Ik was fanatiek, maar je dochter wint dit met gemak..
- Welsh is leuk
- NRPS, hoeft niet zo erg groot te zijn
- NF is ook leuk, en dan in een kleiner maatje.
- Merens pony

Muca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 03:02

Het ras van de pony maakt dus echt niet uit.
Er zijn altijd uitzonderingen. Als ik jullie was zou ik een leuke wat oudere pony met ervaring uitzoeken waar je dochter wat kan van leren en zelfvertrouwen van krijgt.
Je dochter is 6 jaar oud! Dus de uitdrukkingen "springen" en "voor de sport" zijn misschien een beetje voorbarig.
Volgende week wil ze op turnen of touwtje springen

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 03:05

Vandaar dat TS ook er een half jaar voor uit trekt. A om te kijken of dochterlief dan nog steeds een paard wilt en B om een geschikte pony te vinden.

In principe maakt het ras niet heel veel uit, al is een arabier over het algemeen een heel stuk pittiger, dus minder geschikt voor een 6(misschien dan al 7) jarige.