In 10 weken van 0 tot wedstrijdklaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

In 10 weken van 0 tot wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:06

Hallo, bij ons op de club hebben ze 19 juni een onderlinge wedstrijd.
Ik heb sinds 1 week 2 nieuwe bijrijdpaardjes en wil misschien wel meedoen.. maar aangezien ik altijd veel te snel wil, wil ik graag jullie advies of het haalbaar is.

Het gaat om een 5 jarige en een 9 jarige merrie.
De 5 jarige is voorheen wat doorgereden, de 9 jarige merrie is ooit beleerd..en daarna veulentjes gehad. Ik heb de 9 jarige 1x mee gehad naar de manege, en daar wou ze de bak nog niet rond.. Ze hebben allebei sowieso deze winter stil gestaan, dus de conditie is ook 0.

Mijn doel is om 4x per week wat met ze te doen (waarschijnlijk 2x rijden, 1x les rijden en 1x longeren) qua tijdsopbouw rustig aan.. ben nu 15 minuten bezig.. wil ik graag uitbouwen naar 30 minuten en soms hooguit 3 kwartier.

Is het haalbaar om over 10 weken mee te doen aan de onderlinge wedstrijd? Het is 2 km van de stal waar de paarden staan (gaan wel met de trailer) en er is een ontspannen sfeer.
Natuurlijk ga ik niet, als er wat tussenkomt etc. maar als alles gewoon verloopt?
Natuurlijk hoef ik niet te winnen, maar wil ook geen flater slaan.
Zelf heb ik wel wedstrijd ervaring.. maar niet heel hoog of zo..

Alvast bedankt….

Marisje76

Re: In 10 weken van 0 tot wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:12

mij lijkt het nogal snel...jij kan er wel aan toe zijn maar je paarden? je moet nog heel wat conditie opbouwen, en de paarden moeten ook nog zoveel leren, weet niet of het tegenover hun dan zo eerlijk is in de chaotische,nieuwe omgeving die wedstrijd heet.
veel plezier met je nieuwe paardjes maar ik zou zeggen wacht nog even.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:14

Dat is imo meer van jou rijkunsten afhankelijk dan van de paarden. Een B proefje stelt echt niet bijzonder veel voor en een paard dat normaal stapt, draaft, galoppeert, enigzins stuurbaar is en een rem heeft moet met gemak rondkomen. Naar mijn mening zou ieder paard dat na 10 weken rijden toch wel moeten kunnen...

Maaarrrr dan moeten ze wel netjes opgeleid/begeleid worden. Dus, heb je ervaring met het (her) trainen van rijpaarden, ben je duidelijk, consequent. Weet je wat prioriteit heeft, wanneer je moet belonen en wanneer corrigeren. Voel jij aan wanneer het mis dreigt te gaan en kan je daar direct op de juiste manier op inspelen? Zit je zelf in onafhankelijke balans zodat je paard ook zo kan bewegen? Enzo kan ik nog even doorgaan...

Kortom volgens mij is bij deze vraag het antwoord (veruit in meeste gevallen) niet afhankelijk van het paard, maar van de ruiter.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:16

Ja,
als je gewoon voor de ervaring start kan het altijd wel, ik ken ze wel van korter hoor, jij hebt nog 2,5 maand dat is best lang hoor!
ik had het gewoon gedaan! vooral voor de ervaring van het paard.

rooz1993

Ik denk dat het echt per paard wisseld! Het ene paard heb je na 10 weken net zover dat je erop kan gaan zitten. Het andere paard heb je al zover dat je kunt galoperen. Gewoon rustig aan en het op het tempo van je paard doen. Overhaasten is de grootste fout die je kunt maken! En anders zou ik mischien vragen aan de wedstrijd seceratiaat of je mischien los mag losrijden daar. Is voor de paarden toch een goede ervaring en heb jij toch een beetje het gevoel dat je meedoet

bouierenaat

Theoretisch moet het best kunnen, de vrouw van mijn oude instructeur had een paard dat nog maar 20x onder het zadel was geweest in de B gestart en direct een wp.

Het ligt natuurlijk ook aan je eigen kunnen, en aan het karakter van je paarden..... gewoon goed naar je paarden luisteren en dan kun je zelf beslissen als je denkt dat ze er klaar voor zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:18

Je kan het natuurlijk altijd proberen, her ergste wat er kan gebeuren is immers dat je een flater slaat en geen punten haalt. Nou, dan heeft zowel je paard als jij weer wat bijgeleerd (paard heeft wedstrijdomgeving gezien en jij hebt geleerd dat je jezelf misschien wat te hoog inschat) en that's it.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:20

ach je hebt er niks mee te verliezen, je hoeft toch geen super punten, als het paard het maar braaf doet, als je de galop nog niet ziet zitten, dan kun je altijd nog blijven draven!
ik zou het zelf niet echt erg vinden om een flater te slaan als mijn paard nog niet veel kent en kan als we de proef maar leuk doorkomen!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:25

bedankt voor de reacties.
ik ga er heen voor de ervaring innd.
de paardjes hebben op het moment, stap draf, gallop en stuur hoor.. dus dat scheeld.. het is echt het doorrijden.

het is geen echte wedstrijd en ga ook zeker dan niet starten..
ik ga gewoon nog ff kijken hoe het gaat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:25

qua conditie mag het geen probleem zijn. zie hier bij de renpaarden vaak genoeg dat deze op 8 à 10 weken terug koersklaar zijn na 1 tot 3 maanden rust. Maar conditioneel in orde zijn of van niks tot goed aan de hulpen en liefst een basis aanleuning is misschien wat veel gevraagd. Het hangt natuurlijk van veel factoren af en ook wat je doelstellingen zijn. Zijn de paarden snel van aannemen, willen ze echt werken, hoeveel herinneren ze zich nog, wil je gewoon de ervaring van erbij te zijn en de ring goed en wel rond geraken of wil echt voor de punten gaan.
Indien je echt voor een goed reslutaat wil meedoen, dan kunnen die 10 weken wel krap zijn...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:26

Zorg ervoor dat het een positieve ervaring wordt voor je paardje. Of jij een flater slaat is dan complete bijzaak.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:27

gewoon proberen. wie niet waagt wie niet wint
het is een goede ervaring voor ruiter en paard.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:30

de paarden zijn nog nooit op wedstrijd geweest.. dus ik verwacht niets van ze. ik kan gratis meedoen aan de wedstrijd. dus het is voor mij echt de ervaring..

maar wat jij zegt over de goede ervaring.. indd. dat is het belangrijkste.. een positieve stimulans geven.
de merrie die ik mee heb gehad naar de manege, was niet bang of zo.. dus dat scheeld.. ik ga gewoon lekker met ze aan de slag.. en denk dat ik over 4 weken eigenlijk pas kan beslissen of ik mee ga doen of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:23

10 weken is nog 2,5 maand, als er zoals je zegt al een stuur opzit en alle gangen, moet een B proefje goed te doen zijn! Ga inderdaad niks overhaasten, maar ik denk dat dit wel een mooi streven is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 12:38

nou ja.. dan heb je wel wat om voor te trainen..
ze kunnen innd al sturen.. en in draf en stap ook wel nagefelijk (nog niet constant)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:47

Blijheid schreef:
Je kan het natuurlijk altijd proberen, her ergste wat er kan gebeuren is immers dat je een flater slaat en geen punten haalt. Nou, dan heeft zowel je paard als jij weer wat bijgeleerd (paard heeft wedstrijdomgeving gezien en jij hebt geleerd dat je jezelf misschien wat te hoog inschat) en that's it.

Nee, het ergste dat er kan gebeuren is dat het paard volledig doordraait en zich met stijgeren achterovergooit waardoor de ruiter onder het paard komt/ paard er vandoor vliegt dwars door het prikkeldraad heen en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 14:18

@odetteke.. hahaha zo ver zie ik het nog niet komen.
het zijn 2 friese merries en redelijk cool in de kop.
ik ga oefenen.. en ook een keer in het land al vooraf..
ik zal ook zeker het proefje eerst een keer oefenen haha.

@odetteke... spreek je uit ervaring.. of heb je dat eens gezien? bah zeg.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:19

uhmm dit kan ook wel gebeuren zonder wedstrijd hoor, en ik denk dat je niet gelijk een van de ergste voorbeelden moet opnoemen ;)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:21

maar het voorbeeld dat Odetteke noemt, kan ook met en paard gebeuren dat al 10 jaar OHZ is.
Het kán... maar daar moet je niet van uit gaan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:22

ja het kan, maar je kan morgen ook voor een auto terecht komen of van de trap af vallen :P

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:26

dat bedoel ik dus ook te zeggen DDW1190 ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:29

Gewoon doen!
Het is onderling en niet voor de punten. Wat let je dan?

Vorig jaar mijn 3jarige merrie meegehad toen ze net 2 kleine maanden zadelmak was. Gewoon HC gestart, 1e proef laten kijken en klooien en de 2e proef er echt aan gereden. Resultaat, 1 bijna-verliespunt en een nette winstpunt! :D

Het gaat om de lol, als je dat maar onthoudt! Ook tijdens de proef!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:30

odetteke schreef:
Blijheid schreef:

Nee, het ergste dat er kan gebeuren is dat het paard volledig doordraait en zich met stijgeren achterovergooit waardoor de ruiter onder het paard komt/ paard er vandoor vliegt dwars door het prikkeldraad heen en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken ;)

En je hebt natuurlijk altijd dramaqueens! :7

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:31

Okee dan begrijpen we elkaar :P Sans6

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 14:32

dat is ook zo.. er kan altijd wat gebeuren.. en zie dat niet zo als een ramp.
het is onderling ideaal om te kijken hoe ver we zijn.