Paar (specifieke) verzekeringsvragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Paar (specifieke) verzekeringsvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 22:54

Ik ben even aan het rondkijken naar een verzekering voor mijn pony (uitgebreid, geen ziektekosten). Vooral omdat, zonder ziektekosten, de premie erg betaalbaar is. En ik vind het toch wel een fijn idee dat, mocht er ooit serieus iets gebeuren, ik nog iets aan geld terugkrijg. Nu was ik de algemene voorwaarden eens aan het doorspitten, en kwam ik wat dingetjes tegen waar ik een vraag over had. Dit gaat overigens over Equipe en Equine Risk - die 2 waren overgebleven als beste, na mijn vergelijking.

Er staat dat je, bij noodeuthanasie, eerst de verzekering in moet lichten. Stel dat ik dit -om wat voor reden ook- niet doe. Kan ik dan fluiten naar mijn geld? (omdat het toch nóód is, en als mijn pony met gruwelijke pijn en een heftige beenbreuk op de grond ligt, denk ik niet dat mijn eerste gedachte uitgaat naar de verzekering)

Stel dat ze plotseling kreupel wordt, zonder aanwijsbare oorzaak. Dierenarts stuurt me naar kliniek. Kliniek wil hele rits onderzoeken doen. Moet ik dan al die onderzoeken verplicht laten doen en dus ook betalen, omdat de verzekering anders sowieso niets uit gaat keren?

Ik weiger principieel om een zware operatie uit te laten voeren. Pony heeft ernstige breuk, koliek, zoiets - met zeer kleine slagingskans bij operatie, maar die kans bestaat wel. Enige andere mogelijkheid is euthanaseren. Gaat de verzekering dan niets uitkeren, omdat er in principe geen sprake was van 'nood' omdat er nog een kleine kans was? (en kan een dierenarts hier evt. nog wel 'nood' van maken in hun rapportage, of doen ze daar niet aan?)

Misschien zijn 't stomme vragen hoor, I don't know..heb ook pas sinds vandaag bedacht dat zo'n verzekering misschien toch wél fijn is :+
Maar als dit allemaal 'ja'-antwoorden zijn, dan eindigt 't er volgens mij 9 van de 10 keer mee dat je alsnog veel geld mag betalen, of dat je niks krijgt uitgekeerd. Zijn er mensen die echt iets hebben gehad aan zo'n verzekering, of kan je het net zo goed laten? (zonder ziektekosten, dus)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:37

Ik mis nog enkele punten:
Wat doet dieverzekering wanneer je paard per ongeluk wel 20+ wordt in goede gezondheid?
Wat doet de verzekering wanneer er geen nood is maar gewoon een probleem waardoor er niet of nauwelijks toelomst is voor het paard (artrose bijvoorbeeld)?

Bedenk heel goed dat een verzekering geen filantropische instelling is. Ze moeten winst maken en dat kan alleen door veel mensen die premies betalen en weinig claims........

Stel je hebt een paard van 6 jaar. Dat paard wordt in goede gezondheid 23, krijgt iets en overlijdt. Hoeveel krijg je dan uitgekeerd en vooral, hoeveel premie heb je in die tussentijd betaald?
De tendens van verzekeren en het niet lang hebben van het specifieke paard gaan redelijk gelijk op. Tegenwoordig is 15 al oud.......

Dani

Re: Paar (specifieke) verzekeringsvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 09:46

Ik weet hoe een verzekering werkt hoor ;)

En voor mij zijn dit geen vragen, omdat ik 't al weet - maar bij 20+ wordt de verzekering omgezet naar een minder dekkende; en artrose valt bij de ene geloof ik wel onder kreupelheden, bij de ander niet (maar dat weet ik niet 100% zeker, en nu geen zin om het na te zoeken - heb het iig wel gelezen).

En kijk, voor een tientje per maand vind ik 't nog wel de moeite, mocht er onverhoopt wél iets gebeuren. Tenzij ik dus in een boel gevallen mijn geld alsnog niet krijg, of zelf veel moet gaan bekostigen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:03

Ik denk dat je zoiets beter aan de verzekering zelf kan voorleggen want dat kan ook per verzekering verschillend zijn.
Als je ze gewoon even mailtje stuurt met je vragen krijg je vast snel antwoordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:37

DaniBanani schreef:
Ik weet hoe een verzekering werkt hoor ;)

En voor mij zijn dit geen vragen, omdat ik 't al weet - maar bij 20+ wordt de verzekering omgezet naar een minder dekkende; en artrose valt bij de ene geloof ik wel onder kreupelheden, bij de ander niet (maar dat weet ik niet 100% zeker, en nu geen zin om het na te zoeken - heb het iig wel gelezen).

En kijk, voor een tientje per maand vind ik 't nog wel de moeite, mocht er onverhoopt wél iets gebeuren. Tenzij ik dus in een boel gevallen mijn geld alsnog niet krijg, of zelf veel moet gaan bekostigen.

10 euro per maand, 120 euro per jaar, 1200 euro in 10 jaar. Ik geef je niet veel kans......

Denk hier eens over: verzekeren doe je datgene waarvan je de kosten niet kunt overzien en/of dragen.

Wanneer je niet in staat bent om die 3000 euro op tafel te leggen voor een nieuw paard, ben je dan wel in staat om onverwachte kosten te betalen? Je auto total loss rijden kost je doorgaans al meer geld, ondanks de verzekering.......

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 15:32

Wat is je punt nu eigenlijk?

Ik stel een vraag, met het verzoek om een antwoord op die vraag. De rest is -voor jou- irrelevant. Ik kan zelf prima rekenen, weet prima wat het doel is van een verzekering, en ben prima op de hoogte van mijn eigen financiële situatie. En wat voor vragen jij daar over hebt, interesseert mij in dit geval bijzonder weinig..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:20

DaniBanani schreef:
Wat is je punt nu eigenlijk?

Ik stel een vraag, met het verzoek om een antwoord op die vraag. De rest is -voor jou- irrelevant. Ik kan zelf prima rekenen, weet prima wat het doel is van een verzekering, en ben prima op de hoogte van mijn eigen financiële situatie. En wat voor vragen jij daar over hebt, interesseert mij in dit geval bijzonder weinig..

Beetje sparen levert meer geld op, dat je bovendien in kunt zetten op de plek waar JIJ dat nodig vindt.
Beetje prikkelen om je wat verder na te laten denken dan standaard.........

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 23:19

Oké. Had dat dan meteen gezegd. :P

Wat dat betreft - als ik tien euro per maand opzij zet (ik zet overigens meer dan dat per maand opzij), dan heb ik inderdaad na 10 jaar 1200 euro. Maar als er ergens binnen die 10 jaar iets gebeurt, dan krijg ik wel meer dan dat terug. Ténzij ik in de gevallen uit mijn openingspost geen geld krijg - in dat geval is die verzekering inderdaad vrij nutteloos, omdat de kans op uitkering dan een stuk kleiner wordt.

medevrieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:04

Als ik jou was, zou ik niet verzekeren bij Equipe paardenverzekeringen. Mijn voormalig sportpaard was verzekerd bij Equipe paardenverzekeringen, maar nu hij blijvend ongeschikt is door een trauma van buitenaf, blijven ze weigeren uit te keren. Ik overweeg nu een civiele procedure op te starten.