Hoe vaak is een merrie eigenlijk hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Hoe vaak is een merrie eigenlijk hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 21:46

Ik heb Sanne nu sinds eind juli en heb haar in al die tijd nog maar 1 keer hengstig gezien......
Tenminste ik denk dat ik haar 1 keer hengstig heb gezien omdat ze toen bij een ruin meteen begon te plassen en te miepen.
Verder heb ik nooit niks aan haar gemerkt!
Een merrie die ook bij ons op stal staat sinds een tijd is volgens mij nu al voor de derde keer hengsig geweest.
Scheelt het per merrie of zou er wel enige regelmaat in moeten zitten?

Gentlegiant

Re: Hoe vaak is een merrie eigenlijk hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:12

sommige paarden worden niet duidelijk hengstig en zie je er niets tot weinig van....

normaal is het om de 28 tot 30 dagen zo uit mijn hoofd

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:15

ik weet niet hou oud je merrie is/
maar (dat weet ik bijna zeker) als ze ouder worden, word het ook minder. (het gedrag.
mijn merrie is nu 13, en ik merk het alleen nog de eerste twee keer in febr, maart.
en bij een paard een stuk verderop, als we daar langs komen en ze is hengstig, merk ik het, anders niet.
dan is het net een verliefde puber. (dat paard ook)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 16:34

Ze is 11 jaar, word over een maand 12.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:11

Mijn paard is ongeveer om de 3 à 4 weken hengstig. Je merkt het bij haar altijd duidelijk: het is een echte pismerrie ;)
Ze is trouwens 14.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 18:41

Als ze helemaal niet hengstig zou worden, is er dan iets aan de hand?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:32

sandra1986 schreef:
ik weet niet hou oud je merrie is/
maar (dat weet ik bijna zeker) als ze ouder worden, word het ook minder. (het gedrag.
mijn merrie is nu 13, en ik merk het alleen nog de eerste twee keer in febr, maart.
en bij een paard een stuk verderop, als we daar langs komen en ze is hengstig, merk ik het, anders niet.
dan is het net een verliefde puber. (dat paard ook)

Sorry, niet waar. Een merrie wordt elke maand hengstig, het hele jaar door en totdat ze dood gaan.
Dat je er minder van merkt of niks van ziet, is iets anders. Sommige merries tonen het niet en je merkt er niks van. Ik heb zo'n dame waar je alleen aan hele kleine details kunt merken dat ze hengstig is.
justdiesel schreef:

Dat kan (drachtig, schijndrachtig) maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. Wanneer je daaraan twijfelt, zal de dierenarts een onderzoek moeten doen; het is aan de buitenkant niet te zien.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:34

Ik heb 3 merries en er is maar 1 aan wie je het ziet dat ze hengstig is door middel van haar veelvuldig plassen ;) Bij de rest merk je het gewoon niet :D De jongste was 6 toen ik haar kocht en bij haar heb ik nog nooit hengstigheid gemerkt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:37

volgens mij die van mij nooit ...

is wel eens bij een hengst geweest, maar werd er niet warm of koud van haha..

ze zal vast wel hengstig worden, maar dan heel onduidelijk. ik merk het misschien 4x per jaar.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:37

die van mij is hengstig als erineens leuke mannetjes zijn geweest :') niet duidelijk met tussen periode. maar ze gaat ontzettend aan de schijtpis. echt zou niet weten hoe ik het anders moet noemen. het is vloeibaar en komt uit der kont. :+ en dat is niet fijn bij een schimmel maargoed. als ze contact heeft gehad met een ruintje die der ook wel zin in heeft. is het een paar dagen mis :')

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:38

Aan mijne merk je het ook nooit als ze hengstig is, zeer fijn! :)

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:42

1 x in de 3 / 4 weken.
Eerst toonde ze het ook aan de ruinen, nu nauwlijks.
Alleen aan de hengst bij ons op stal.. om gek van te worden..
en maar lief hinniken tegen hem, en maar plassen in zijn richting(hij staat
niet bij der in de weide/paddock/bak hoor, maar wel een stuk verderop).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:02

Bij die van mij merk je het nauwelijk. Heb het een keer gezien toen ze nogal heftig reageerde op een ruin en die ruin had echt zoiets laat me met rust.
Merk wel dat sommige merrie's er de ene keer meer last van hebben dan een andere keer.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:08

ik merk het bijna nooit aan mijn merrie,dat word nog lastig als ze volgend jaar gedekt gaat worden!

kelly_anki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:18

Ik heb ook echt een pismerrie.
Ze stond van de zomer met een ruintje van eenjaar of 5, 2 jaar geleden geholpen, die had ze gewoon zo ver gekregen om der te dekken met alles erop en eraan.

en 3 weken erna, had ze het andere ruintje zover gekregen dat hij haar ook begon te bespringen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:54

ikke schreef:
Sorry, niet waar. Een merrie wordt elke maand hengstig, het hele jaar door en totdat ze dood gaan.

Sorry, maar daar klopt ook niets van. De cyclus van een merrie duurt gemiddeld 21 dagen, dus ze is gemiddeld vaker dan eens per maand hengstig. Bovendien zijn de meeste merries 's winters niet hengstig, maar worden ze pas weer hengstig als het mooier weer begint te worden. Tot slot zal elke fokker je kunnen vertellen dat merries helaas niet hengstig blijven tot aan hun dood. Veel merries worden op latere leeftijd niet of minder goed hengstig waardoor ze dus ook niet meer drachtig te krijgen zijn.

justdiesel schreef:

Als je haar wilt laten dekken is er zeker iets aan de hand, want dan heb je een groot probleem. Als je geen fokplannen hebt en je hebt verder geen problemen met je merrie qua gezondheid of gedrag hoef je je er niets van aan te trekken. Integendeel, wees blij, want met sommige merries is niets te beginnen als ze hengstig zijn.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 22:05

Nee hoor ik wil haar niet laten dekken, heb daar een tijd geleden wel over nagedacht maar ik heb er te weinig verstand van dus begin ik er maar niet aan......
En inderdaad beter dat ik er niks van merk als dat ze strondvervelend is!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:43

goeroe schreef:
ikke schreef:

Sorry, maar daar klopt ook niets van. De cyclus van een merrie duurt gemiddeld 21 dagen, dus ze is gemiddeld vaker dan eens per maand hengstig. Bovendien zijn de meeste merries 's winters niet hengstig, maar worden ze pas weer hengstig als het mooier weer begint te worden. Tot slot zal elke fokker je kunnen vertellen dat merries helaas niet hengstig blijven tot aan hun dood. Veel merries worden op latere leeftijd niet of minder goed hengstig waardoor ze dus ook niet meer drachtig te krijgen zijn.

Wat fokkers vertellen zal best, ik ga uit van mijn eigen waarneming en ik heb meerdermalen mijn oude merrie in de winter hengstig gezien en gedekt zien worden door haar vriendje.
Merries blijven weldegelijk hengstig tot aan hun dood. Niet alleen mijn eigen merrie werd op 28-jarige leeftijd nog gewoon hengstig, een oude pony op stal ook en die was de 30 gepasseerd. Daarnaast weet ik van andere, volgens de Bokt-norm hoog bejaarde, paarden dat ze gewoon hengstig worden. Of dat dan per maand of per drie weken is, dat krijg je van me kado; een hengstigheid duurt een week :evaw:

Iets anders wat speelt is dat paarden, net als mensen, niet meer vruchtbaar zijn, zodra de lichamelijke conditie te ver achteruit gaat. Dat is echter een heel ander mechanisme......

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:50

ikke schreef:
Wat fokkers vertellen zal best, ik ga uit van mijn eigen waarneming en ik heb meerdermalen mijn oude merrie in de winter hengstig gezien en gedekt zien worden door haar vriendje.
Merries blijven weldegelijk hengstig tot aan hun dood. Niet alleen mijn eigen merrie werd op 28-jarige leeftijd nog gewoon hengstig, een oude pony op stal ook en die was de 30 gepasseerd. Daarnaast weet ik van andere, volgens de Bokt-norm hoog bejaarde, paarden dat ze gewoon hengstig worden. Of dat dan per maand of per drie weken is, dat krijg je van me kado; een hengstigheid duurt een week :evaw:

Die week hengstigheid hoort gewoon bij de cyclus, dus inclusief hengstigheid is het gemiddeld 21 dagen. Maar omdat jij dus een paar merries kent die op latere leeftijd nog hengstig werden is dat meteen bij alle merries zo? Ik ken er namelijk ook wel een paar die op latere leeftijd niet meer hengstig werden. ;)

ikke schreef:
Iets anders wat speelt is dat paarden, net als mensen, niet meer vruchtbaar zijn, zodra de lichamelijke conditie te ver achteruit gaat. Dat is echter een heel ander mechanisme......

Nou, als je het mij vraagt heeft dat toch duidelijk met elkaar te maken. Door de rijping van het follikel komen er hormonen vrij die ervoor zorgen dat de merrie hengstig wordt.

Kpjekoffieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:15

wij hebben 3 merrie thuis en allemaal om de 3á 4 week zijn ze geloof ik hengstig

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:19

die van mij iedere drie weken, in de winter niet. Maar paardje wat en verzorgd heb was ook in de winter hengstig, merrie is bijna 26, denk dat dr hormoonhuishouding wat veranderd is nu ze ouder wordt..

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:05

die van mij merk ik het alleen als het mooi weer begint te worden, maar dan is ze eerder aandacht trekkerig bij de ruintjes en veel plassen. Tegen over mij merk je eigenlijk niet, de rest van het jaar merk ik helemaal niks.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 16:03

Sinds het weekend staat Sanne met andere paardjes op de wei en toen ik haar net uit de wei haalde was ze hengstig!
Ik merkte het omdat een ruin wel erg veel intresse in Sanne had en zij op haar beurt meteen aanplaste toen ze hem zag :D
Tja als er mannen in de buurt zijn stimuleert dat de boel hahahha ;)

frouk_mayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:34

Ik heb 2 merries.... De oudste (15) is superbraaf als ze hengstig is, geweldig gewoon om dan met haar te werken!! <3
De jongste (6) is een heel ander verhaal, ;( . Daar is echt niks mee te beginnen, heel opstandig. }>
Ze zijn nu voor de 2de keer hengstig dit jaar, altijd tegelijk... Dit gebeurt dan ongeveer maandelijks tot in het najaar. En dan in het voorjaar als het weer lekker wordt, dan begint 't weer.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:59

Ik heb een merrie verzorgd en daar merkte je nooit wat van. Mijn vriendin haar merrie, als die hengstig is dan breekt die de boel af bij wijze van. Elk paard is weer anders.
Een merrie is het hele jaar door hengstig om de 3 a 4 weken.