Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sandra1986 schreef:ik weet niet hou oud je merrie is/
maar (dat weet ik bijna zeker) als ze ouder worden, word het ook minder. (het gedrag.
mijn merrie is nu 13, en ik merk het alleen nog de eerste twee keer in febr, maart.
en bij een paard een stuk verderop, als we daar langs komen en ze is hengstig, merk ik het, anders niet.
dan is het net een verliefde puber. (dat paard ook)
justdiesel schreef:Als ze helemaal niet hengstig zou worden, is er dan iets aan de hand?
Bij de rest merk je het gewoon niet
De jongste was 6 toen ik haar kocht en bij haar heb ik nog nooit hengstigheid gemerkt.
niet duidelijk met tussen periode. maar ze gaat ontzettend aan de schijtpis. echt zou niet weten hoe ik het anders moet noemen. het is vloeibaar en komt uit der kont.
en dat is niet fijn bij een schimmel maargoed. als ze contact heeft gehad met een ruintje die der ook wel zin in heeft. is het een paar dagen mis
ikke schreef:Sorry, niet waar. Een merrie wordt elke maand hengstig, het hele jaar door en totdat ze dood gaan.
justdiesel schreef:Als ze helemaal niet hengstig zou worden, is er dan iets aan de hand?
goeroe schreef:ikke schreef:Sorry, niet waar. Een merrie wordt elke maand hengstig, het hele jaar door en totdat ze dood gaan.
Sorry, maar daar klopt ook niets van. De cyclus van een merrie duurt gemiddeld 21 dagen, dus ze is gemiddeld vaker dan eens per maand hengstig. Bovendien zijn de meeste merries 's winters niet hengstig, maar worden ze pas weer hengstig als het mooier weer begint te worden. Tot slot zal elke fokker je kunnen vertellen dat merries helaas niet hengstig blijven tot aan hun dood. Veel merries worden op latere leeftijd niet of minder goed hengstig waardoor ze dus ook niet meer drachtig te krijgen zijn.
ikke schreef:Wat fokkers vertellen zal best, ik ga uit van mijn eigen waarneming en ik heb meerdermalen mijn oude merrie in de winter hengstig gezien en gedekt zien worden door haar vriendje.
Merries blijven weldegelijk hengstig tot aan hun dood. Niet alleen mijn eigen merrie werd op 28-jarige leeftijd nog gewoon hengstig, een oude pony op stal ook en die was de 30 gepasseerd. Daarnaast weet ik van andere, volgens de Bokt-norm hoog bejaarde, paarden dat ze gewoon hengstig worden. Of dat dan per maand of per drie weken is, dat krijg je van me kado; een hengstigheid duurt een week

ikke schreef:Iets anders wat speelt is dat paarden, net als mensen, niet meer vruchtbaar zijn, zodra de lichamelijke conditie te ver achteruit gaat. Dat is echter een heel ander mechanisme......
. Daar is echt niks mee te beginnen, heel opstandig.