Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

conejo schreef:Ja, mits de trailer en inhoud niet zwaarder zijn dan 1200kg
Dus gewicht paard + gewicht trailer max. 1200 kg.
Gewicht auto heeft er niks mee te maken. hier mee heb je alleen te maken als je geen E rijbewijs hebt
Citaat:1,5 paards:
140pk (100kW)
275Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1400 - 1600kg
toegestaan trekgewicht min. 1600kg
toegestane kogeldruk min. 75kg
Citaat:ikke, waar kan je de toegestane max kogeldruk vinden van auto's?
BaiNar schreef:conejo schreef:Ja, mits de trailer en inhoud niet zwaarder zijn dan 1200kg
Dus gewicht paard + gewicht trailer max. 1200 kg.
Gewicht auto heeft er niks mee te maken. hier mee heb je alleen te maken als je geen E rijbewijs hebt
Het gaat hierbij niet om het gewicht van het paard maar om het max. te beladen gewicht... Ik denk dus dat je hiermee niet uitkomt en daarbij.... denk aan de veiligheid van jezelf EN je paard!!
felicity schreef:Ìk alle topics die over dit onderwerp gaan word er kogeldruk genoemd. waarom word hier niks over gemeld als je een auto/trailer koopt? En zelf bij het lessen. Heb ik er nog niemand over gehoord. Als het zo belangrijk is waarom is er dan zo weinig over bekend?
Mijn vriend trekt met een Fiat Croma een Blomert paardentrailer van een totaalgewicht van 1300 kg. Onze auto weegt 1400 kilo en mag dit ook trekken. Wij denken dus goed te zitten. Maar kogeldruk?????????
conejo schreef:Het gaat niet om het max te laden gewicht hier heb je alleen mee te maken als je geen E rijbewijs hebt.(Je mag namelijk met je B aanhangers trekken als het totaal gewicht van aanhanger op papier niet zwaarder is dan de auto die hem trekt en de totale combinatie niet zwaarder is dan 3500 kg) Het gaat om het echte gewicht namelijk het gewicht van het paard en het gewicht van de trailer bij elkaar op geteld. Wand je kunt namelijk het gewicht van de trailer laten verlagen op papier. Daar mee bedoel ik het totaal gewicht (trailer en paard bij elkaar opgeteld) Heb dit Bij de RWD nagevraagd.
Kogeldruk was ik vergeten, dit is idd ook erg belangrijk.

sflj schreef:conejo schreef:Het gaat niet om het max te laden gewicht hier heb je alleen mee te maken als je geen E rijbewijs hebt.(Je mag namelijk met je B aanhangers trekken als het totaal gewicht van aanhanger op papier niet zwaarder is dan de auto die hem trekt en de totale combinatie niet zwaarder is dan 3500 kg) Het gaat om het echte gewicht namelijk het gewicht van het paard en het gewicht van de trailer bij elkaar op geteld. Wand je kunt namelijk het gewicht van de trailer laten verlagen op papier. Daar mee bedoel ik het totaal gewicht (trailer en paard bij elkaar opgeteld) Heb dit Bij de RWD nagevraagd.
Kogeldruk was ik vergeten, dit is idd ook erg belangrijk.
Interessant! Volgens mij is de enige manier om dit te verlagen; je trailer strippen en je paard op dieet zetten?
Ik denk dat jij een paar dingen door elkaar haalt?
wolf359 schreef:De kogeldruk en maximaal trek gewicht en maximaal treingewicht staan gewoon in het instructieboekje.
En dat gedoe hier altijd over het gewicht van de auto, het aantal pk's dat zeker boven de 200 uit moet komen anders is het niet veilig is gewoon flauwekul. Als het op je kenteken staat dat je een bepaald gewicht mag trekken, dan is dat bepaald door de RDW na aanleiding van testen en berekeningen of dat veilig kan.
zelf heb ik een Dacia Logan MCV eigen gewicht auto 1140kg 90pk met veel trekkracht onderin, die 1300kg mag trekken mits je onder treingewicht van 2650kg totaal blijft, met een kogeldruk van 75kg, trek daar mee een wesco 1,5 paards trailer, eigen gewicht 600kg, dus laad vermogen nog van 700kg gemiddelde kwpn'er van rond 1,65 weegt tussen de 550 en 650 kg ( eigen paard weegt +/_ 625kg) dus dan zit je altijd wel goed.
Dan heb je het wel over een auto van meer dan een ton. lucifertje schreef:Niet iedereen kan een V8 Range betalen heDan heb je het wel over een auto van meer dan een ton.
Koop een auto waar genoeg koppel zit, genoeg vermogen heeft en waar je minimaal 1500 kilo achter mag hangen en een minimale pk van 150 dan zit je altijd goed.
wolf359 schreef:Ten eerste ik knoop nooit een trailer achter me auto die koppel ik aan, haha
maar goed gelukkig heb ik een auto met genoeg koppel onderin, en woon ik in het o zo mooi vlakke Friesland. En ja ik heb er ook een suzuki jimny voor gehad met 82 pk ging ook goed, en heb er ook wel een dikke ford diesel voor gehad, maar voor die paar x dat je die trailer gebruikt koop ik echt geen dikke range rover, met een wegen belasting er op waar je van op vakantie kunt.
kijk naar wat je nodig hebt, en wat je kunt betalen.
en het belangrijkste is kijk naar de koppel onderin, pk's zegt niet zoveel, en dat zeggen zelfs de dealers, die mij ook een zwaardere renault hadden kunnen verkopen