Citaat:
Plus dat je bij een draver altijd een NDR papier krijgt + Chip! Dus dan zou je haar chipnummer na moeten chekken bij het NDR, waar alles bekend is over elke draver die er in NE rondloopt. Je kunt nooit een gewoon paspoort krijgen bij een volle draver!
Dit is niet waar. De chip is verplicht sinds 12 jaar, de P-jaargang van het draversstamboek NDR. Als een draver verkocht wordt als rijpaard wordt het stamboekpapier ingeleverd bij de NDR en wordt het paard geregistreerd als 'verkocht zonder papieren'. Zo wordt voorkommen dat het paard nog deel kan nemen aan de koersen.
Als vervolgens een paspoort zoek raakt of niet is meegeleverd kun je een nieuwe aanvragen via het NDR, maar als je paard ouder is als 12 en dus geen NDR chip heeft houdt het op. Ik zou eerst kijken of dit paard wel een chip heeft (zowel links als rechts uit laten lezen!) - officieel en wettelijk is het verplicht dat ieder paard gechipt is - en dan na laten kijken bij welk stamboek dit nummer bekend is.
Mijn draver is 20 en ik heb voor hem een paspoort aan gevraagd bij een andere instantie dan het NDR, omdat ie daar niet meer geregistreerd was bij het stamboek, dus niet iedere draver heeft een NDR-paspoort.