Tips Voor Ruiterbewijs Te Halen*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kayleighdn

Tips Voor Ruiterbewijs Te Halen*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:53

Ik wil over 1 of 2 jaar mijn ruiterbewijs proberen te halen.
Misschien zijn er mensen die dit al gehaalt hebben en dingen kunnen zeggen die je moet weten?
Dankje! :D

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:48

ik heb mijn ruiterbewijs een aantal jaren geleden gehaald. je moet er best een hoop voor leren.
ik denk wanneer je even op ruiterbewijs googled, of op de site van de knhs kijkt, dat je genoeg informatie kunt verkrijgen waar, wanneer er een cursus wordt gegeven, over kosten en examens.
veel succes!

PPPeet

Re: Tips Voor Ruiterbewijs Te Halen*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:43

Ik heb 'm ook een paar jaar geleden gehaald. Naast het goed leren van je theorie en goed oefenen met buiten rijden etc is mij bijgebleven dat me tuig ook gecontroleerd werd voor het opstijgen. Er werd dus gekeken of alle stiksels etc nog vast zaten, niks dubbel etc.
Als je al een aantal jaar ervaring hebt en een paard hebt die makkelijk te rijden is buiten denk ik dat het geen probleem is om zo'n ruiterbewijs te halen...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:06

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 08:26

Bedankt!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:40

ik heb hem een jaar of 10 geleden gehaald. moest toen idnerdaad al een hoop leren, dus dat zal hedendaags nog wel veel meer zijn :P
en inderdaad goed ervoor zorgen dat het tuig helemaal goed zit. verder letten ze op de controle die je over je paard hebt dus zorg dat je het paard waar je op zit goed kent en onder controle hebt, dus kies voor een rustig en makkelijk paard.
verder moest ik toen een klein hindernisje kunnen springen tussen wat hekken door kunnen manouvreren en de geleerde theorie langs de weg in praktijk brengen.
maar ik vond het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:02

VSW-->BRT

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 06:59

kayleighdn schreef:
Misschien zijn er mensen die dit al gehaalt hebben en dingen kunnen zeggen die je moet weten?

Enne, niet halen is geen optie?
Nut heeft het ding namelijk niet, tenzij je de botte pech hebt naast een van die handvol gebieden te wonen waar het verplicht is.

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:34

Ik vond 't reuze meevallen.. Had nou niet echt goed geleerd en had maar 2 fout in theorie(van de 35 vragen)
't zijn allemaal abcd vragen, dus met een beetje logisch denken kom je een heel eind :P
Heb 'm zelf op 't Reelaer in Raalte gehaald, in één weekend, dus niet dat gedoe dat je elke week ofzo een les hebt.
Kregen gewoon een boek(je) + boek met vragen met een cdrom toegestuurd 2 maand van te voren, die je dan zelf kon leren.
Het examen buiten in het verkeer is daar echt een makkie, je hebt geen stoplichten en verder is het echt niet moeilijk:D!

Dus maak je niet te druk!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:21

ikke schreef:
kayleighdn schreef:

Enne, niet halen is geen optie?
Nut heeft het ding namelijk niet, tenzij je de botte pech hebt naast een van die handvol gebieden te wonen waar het verplicht is.

maar er zijn tegenwoordig wel een hoop maneges die het verplichten dat je een ruiterbewijs moet hebben als je zonder begeleiding een buitenrit wilt maken.

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:16

Ik wil hem binnenkort misschien ook halen als het hier in de buurt is :D

Pempy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:04

Ik heb hem een halfjaar geleden in 1 weekend gehaald bij stal 't Reelaer. Het is niet zo heel moeilijk, je moet gewoon dat boek een keer doorlezen en dan lukt het denk ik wel.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:41

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 27-09-23 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:58

Maren11 schreef:
het beste is om voor het ruiterbewijs met het paard waar je op rijd naar de plek gaan waar het is afgenomen. Bij mijn oude manege ging je naar een plek waar de paarden nooit komen dus dat is heel erg wennen voor die paardjes snap je?

X

en daar draait het dus om, dat jij je paard/pony op vreemd terrein goed begeleidt. dan kun je laten zien dat je het rijden beheerst en het ruiterbewijs waard bent.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:08

ik heb er geen en rij al jaren buiten, heeft niet echt een nut en ze gaan ook echt niet vragen hee heb jij wel zon bewijsje

Marous91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:20

ik dacht dat het tegenwoordig verplicht was als je buiten wou rijden zonder begeleiding oid

ik wil m graag halen (ook bij t reelaer) maar m'n ouders vinden het te duur, en om het zelf te betalen vind ik het ook wel wat veel geld.
ik wil 'm halen omdat ik sinds een tijdje mijn pony weer actief rijd, en we ook wel eens naar buiten willen.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:25

In plaats van het ruiterbewijs te halen kun je ook opgeven voor het CBR ( Certificaat Buiten Rijden). Dat is een cursus die in 3 stappen verdeeld wordt en georganiseerd wordt door FNRS maneges. Voordeel hiervan is dat je de kosten over 3x kunt verdelen en dus niet alles in één keer hoeft te betalen. Als je het CBR 1, CBR 2 én CBR 3 hebt gehaald, dan is dat gelijkwaardig met het ruiterbewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:52

Marous91 schreef:
ik dacht dat het tegenwoordig verplicht was als je buiten wou rijden zonder begeleiding oid

ik wil m graag halen (ook bij t reelaer) maar m'n ouders vinden het te duur, en om het zelf te betalen vind ik het ook wel wat veel geld.
ik wil 'm halen omdat ik sinds een tijdje mijn pony weer actief rijd, en we ook wel eens naar buiten willen.

Dat zou de SRR heel graag willen, inderdaad; maar helaas voor hen zijn ze nog geeneens zover dat het papiertje een juridische status heeft, laat staan dat de overheid je kan verplichten dat bewijs te bezitten voor buitenrijden.
Gewoon lekker naar buiten gaan. JIJ bepaald of dat veilig is en zo ja, lekker doen!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:39

het is idd nog niet verplicht om je ruiterbewijs te bezitten om een buitenrit te maken.
er zijn echter enkele gebieden in nederland waar het verplicht is, maar dat zijn er niet veel.
een voordeel van het ruiterbewijs is, dat er een goede verzekering aan is gekoppeld.
als jij met je ouders checked of jij (goed) verzekerd bent wanneer jij met jouw pony de openbare weg op gaat, is dat natuurlijk ook goed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:38

hinta schreef:
het is idd nog niet verplicht om je ruiterbewijs te bezitten om een buitenrit te maken.
er zijn echter enkele gebieden in nederland waar het verplicht is, maar dat zijn er niet veel.
een voordeel van het ruiterbewijs is, dat er een goede verzekering aan is gekoppeld.
als jij met je ouders checked of jij (goed) verzekerd bent wanneer jij met jouw pony de openbare weg op gaat, is dat natuurlijk ook goed.

Wanneer je een AVP hebt (wie heeft die niet?) dan is de verzekering een volkomen overbodige toevoeging, die er alleen maar bijgesleept is als "verkoopargument" omdat het anders helemaal niks voorstelt en ze ook geen middel (of reden) hebben om er geld voor te vragen, immers de gebiedbeheerders die het wel verplicht stellen, zien er vervolgens geen rooie cent van! Ze krijgen enkel een "garantie" dat de houders weten hoe de regels zijn. Of ze zich daar ook aan houden is een tweede.........

Marous91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:41

ah ja ik zie het:
"Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek."
(http://www.srr-nederland.nl/index.php/v ... 0verplicht?)

ik woon daar niet in de buurt, ken de verkeersregels (bezig met autorijbewijs, in bezit van bromfietsrijbewijs), en rijd al jaren goed genoeg om buiten te rijden, dus dan weet ik de oplossing wel: geen ruiterbewijs of cbr123!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:25

Helaas woon ik bij een gebied waar het ruiterbewijs verplicht is. Ik ben nu bezig met CBR proeven. Wat ik suf vind is dat je naast de verkeersregels, giftige planten en EHBO (want dat is erg nuttig) ook theorie over de hoefstanden, soorten blessen en tanden moet leren. Wanneer heb je dat nu nodig in een buitenrit? En dat zit trouwens al in de FNRS proeven erbij?

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:55

alle boeren met centen hebben een koe :D de letters van de bak vond ik toendertijd moelijk de onthouden als ik self niet in de bak stond....mischien heb je er wat aan:P

Stilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:43

Ik heb een paar jaar geleden ook mijn ruiterbewijs gehaald bij stal
't Reelaer in een weekend.
Was goed te doen ondanks dat wij een behoorlijk strenge examinatrice hadden.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:28

Ik hoop binnenkort, in juli, ook mijn ruiterbewijs te halen :)
Weet niet waar je het wil halen?
Bij ons op de manege wordt het nu georganiseerd en je krijgt er dan meteen ook 3 praktijklessen en 3 theorielessen bij, dus ik denk dat dat zeker wel gaat helpen :)