Tips en trics voor de langere ritten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Tips en trics voor de langere ritten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:18

Jep, het is weer lekkerder weer aan het worden, dus tijd voor dagtochtjes etc.
Flame, mijn vzpony, heeft al een prima conditie, doet makkelijk ritten van 4 uur. Met pauzes ben ik zelfs al 6 uur weg geweest.
Toch zit ik af en toe nog met vragen, en anderen vast ook, dus ik hoop dat er hier mensen zitten die daar antwoord op hebben. :o

Morgen ga ik een echt lange rit doen.
Voor wie google earth bij de hand heeft, van zonnemaire naar het bos en strand bij ouwerkerk. Ik rijd via de polderweggetjes daar naar toe, en stop bij capelle voor de eerste pauze. Vriendin van me heeft haar vzpony daar, dus kan Flame even in de wei om te eten, drinken en uit te rusten. Het plan is dan om met zijn tweetjes een rondje door het bos te doen, daarna ga ik weer terug. Ditmaal via schuddebeurs, zodat ik in het bos nog een pauze in kan lassen. Het is vanaf daar nog maar drie kwartier, maar ik merk dat zo'n pauze haar echt goed doet, want daarna staat ze weer (letterlijk :') ) te trappelen om verder te gaan.

Alleen soms vraag ik me af wat nou bv mijn gemiddelde snelheid is. Weet iemand dat? Het gaat hier om een welshje, een d pony.
Van zonnemaire naar capelle is volgens de routeplanner van de ANWB 10 kilometer. Dat is zowiezo nog niks, doen we wel vaker.
Dan verwacht ik om een uurtje ong. het bos in te gaan. Rustig aan doen, beetje genieten van de omgeving. (We hebben hier niet zoveel bos.)
Terug naar schuddebeurs stuurt dat domme ding me om, maar ik heb wel een idee van de afstand, ik zou zeggen 7 kilometer.
En van daar naar zonnemaire is 5 kilometer.
Dus in totaal 22 kilometer echt kilometers maken, en een uurtje rustig rijden. (Van gezellig even een andere pony zien krijgt ze ook weer een oppepper. :P )

Oja klein detail, ik rijd al een week zonder zadel omdat er wat aangepast moet worden, maar dat zou geen probleem moeten zijn, rijd niet echt anders dan anders.

Wat denken jullie, voldoende rust pauzes toch? Eventueel rusten we in het bos nog een keer. En iemand dan enige idee van de gemiddelde snelheid van een paard? Ik vind het moeilijk vergelijken, weet wel dat ik van zierikzee naar zonnamaire kan in ongeveer anderhalf uur, dat is ook 10 kilometer. En dan heeft ze al een heel eind gelopen. Dat komt neer op 6,6 km per uur.

Ik ga van de zomer hopelijk nog veel meer lange ritten maken, dus na deze vraag zullen er nog wel meer volgen. Hoop een beetje ervaringen etc. uit te kunnen wisselen hier. :)

Abeltje77

Re: Tips en trics voor de langere ritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:19

Weet je waar je tot in detail de afstand kunt meten? www.afstandmeten.nl

Die werkt met dezelfde kaarten/satelliet als googlemaps.

Is érg leuk, ook om achteraf te kijken hoe ver je bent geweest. Je kunt de meting gewoon dwars door bossen ed heen doen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:21

Oooooh zo'n site zoek ik al super lang, bedankt! :D
En ik maar moeilijk doen met google earth etc.
Ga 't vanaf meteen proberen. :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:56

Dat is inderdaad een heel goede site. En als je je mede-ruiters een plezier wil doen kun je de route ook op een centraal punt starten (op de kaart) en openbaar als ruiterroute neerzetten. Zo kunnen ook anderen er gebruik van maken. Ik vind het een super site in ieder geval.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:26

@Abeltje, ook namens mij bedankt voor het plaatsen van het linkje! Echt geweldig, naar zoiets was ik ook op zoek!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:27

Hmm... misschien is het wel een topicje waard dan...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:29

Nou ik denk dat je er wel meer mensen een plezier mee kan doen! :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:30

Ik heb een Garmin, dus weet precies wat de snelheid is van mijn (vlotte) Tinker. Ik weet niet of dit overeen komt met jouw pony natuurlijk, maar je kunt de snelheden bij benadering wel aanhouden, lijkt me.

Arbeidsstap = 5 km/uur
Arbeidsdraf = 12 km/uur
Arbeidsgalop = 15 km/uur

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:30

Et voila! :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 18:38

Oké zonnemaire naar capelle: 11 kilometer. (1 uur en 36 min.)
Het bos in, ong. een uurtje.
Naar schuddebeurs, 7 kilometer. (1 uur)
Naar zonnemaire terug, 6 kilometer. (1 uur)

3,5 uur rijden, en een uurtje in het bos. Valt eigenlijk hartstikke mee. :D

Oké scheelt 2 km, 24 kilometer.

Dan gaat die van jou toch echt sneller dan Flame Chubby, hehe.
Nouja hoewel die 6,6 echt met een heel rustig tempo is, ik was die dag in totaal 6 uur weg geweest. Dus wel een goed tempo op zich dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:44

Rijd je ook al vaker langere ritten zonder zadel?
Het nadeel daarvan is namelijk dat de druk van je gewicht niet goed wordt verdeeld. Je krijgt als het ware twee drukpunten waar je zitbeenknobbels zitten. Ik zou dat wel goed in de gaten houden als ik jou was, of ze er geen last van krijgt :j

Opzich is 24 kilometer goed te doen. Een endurance in de beginnersklasse (tot 30 km geloof ik) is voor elk paard met een goede conditie te doen. Jij rijd vaker lange ritte, en je houd pauzes, dus de afstand lijkt me niet het probleem.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 18:57

Ja doe ik wel vaker, niet met regelmaat ofzo, zadels zijn er immers niet voor niks, maar ik weet wat me te wachten staat. :)
Mischien ga ik ook wel af en toe een stukje lopen ernaast, dat scheelt ook heel veel. (Heb zelf snel rugpijn.)

Oh oké, komt zeker weten goed dan. Kijk toch fijn dat ik hier even wat extra info en zekerheid heb.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:45

Ik rij mendurance en rij mijn trainingsritten met een tempo van gemiddeld 12 km/u. Bij mijn shetten is de stap 5 km/u, draf tussen de 12 en 15 km/u en 20 km/u in galop.Ik rij trainingsritten over 20-30 km zonder pauze in 1,5 a 2,5 uur.
Met jouw tempo en de pauzes moet het totaal geen probleem zijn

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 09:43

Jeutje jou shetten gaan twee keer zo hard als ik met flame. :')

Het is trouwens nog prima verlopen, zeker door het ritje in het bos en bij het strand was flame helemaal hyper dus van moeheid was geen sprake. :+